2026-02-23, 23:07
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Undar lite om han anser sig vara en äkta riddare nu, eller om han kommer känna sig tvungen att erkänna för Egg att han är en bedragare.

Vet inte när nästa säsong kommer, men det blir en plågsam väntan, med onödigt höga förväntningar..

Citera
2026-02-23, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

Det var rätt oväntat , lite sorglig men skön gubbe, körde sitt eget race.
Citera
2026-02-23, 23:15
Avslutad
Citat:
Undar lite om han anser sig vara en äkta riddare nu, eller om han kommer känna sig tvungen att erkänna för Egg att han är en bedragare.

Vet inte när nästa säsong kommer, men det blir en plågsam väntan, med onödigt höga förväntningar..

Gosepuffen läste att nästa säsong kommer någon gång nästa år. Förhoppningvis närmare januari än december...

Gosepuffen vill ha MER!!!
Citera
2026-02-23, 23:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Antar att någon eller några utsända av Maekar kommer leta efter dem.

Det gäller att skapa lite olika thrillerelement.

Blir nästa säsong sightseeing på välkända platser, med ännu fler förfäder till folk i GoT?

Kan inte säga att serien direkt lyfte, men den var trivsam som Ivanhoe på nyår.

Den från -82 med Anthony Andrews?
Citera
2026-02-23, 23:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Med så mycket meningslösa kommentarer ska man inte förvånas att du är uppe i över 1000 inlägg med reggning 2025. Jobba på kvaliteten framöver även om det är svårt att hålla fingrarna borta från tangentbordet. Jag tror du kan!

King Kundalini has spoken!
Citera
2026-02-23, 23:29
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gosepuffen91
Den från -82 med Anthony Andrews?

Japp ...
Citera
2026-02-24, 00:14
Medlem
Började tråkigt, slutade tråkigt.
Trist att inte Gerald Butler eller Statham var castade för lite tiktok-realism.
Skämt åsido, har nog aldrig varit så kluven till en serie som nu.
Men efter överläggande med mig själv så ger jag den 4/10.
Citera
2026-02-24, 13:41
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe89
Märklig ändring från boken att Maekar inte gav sin tillåtelse till Egg att följa med Dunk. Hur skall det fungera i nästa säsong?

Jag tolkade det hela som ett avslutande skämt. Men det bidrog antagligen att de just hade kört ett skämt om "a knight of the nine kingdoms". Som du säger blir det väldigt svårt att få ihop följande säsonger (särskilt säsong 3) med den premissen.

Citat:
Hoppas nästa säsong är nära lika bra.

Andra boken är bättre än den första. Men de har inget egentligt med varandra att göra mer än att Dunk och Egg är riddare och väpnare tillsammans i den andra boken. Handlingen i övrigt är helt fristående från handlingen i den här första säsongen/boken.
Citera
2026-02-24, 17:02
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Jag uppskattade det megasega tempot. Möjligen lite udda för ett avslutande avsnitt, och en underlig skillnad från novellen - i vilken Egg inte alls olovligen tar rollen som väpnare utan gör det med sin fars välsignelse.
Om det skulle föreställa en cliff hanger så imponerar den inte.
Att Egg fick sin fars välsignelse i boken förvånar mig inte. Det är inte långt ifrån hur flera historiska ledare, bland annat romare som inspirerat Martin, såg till att deras söner uppfostrades, dvs skicka bort dom från maktcentrats korruption. Har verkligen uppskattat första säsongen av serien men det här indikerar det största problemet jag märkt - det har ibland varit så jäkla tydligt att det är kvinnor som skrivit tv-manuset. Kvinnor kan inte skildra män (se Jane Austin som valde att inte alls skriva manlig dialog). Att Egg inte blev bortskickad känns mer som kvinnligt författande än en cliff-hanger som inte går att bygga vidare på (hur kan de rimligt bygga vidare på att Dunk och Egg är efterlysta?).
Citera
2026-02-24, 20:12
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Att Egg fick sin fars välsignelse i boken förvånar mig inte. Det är inte långt ifrån hur flera historiska ledare, bland annat romare som inspirerat Martin, såg till att deras söner uppfostrades, dvs skicka bort dom från maktcentrats korruption. Har verkligen uppskattat första säsongen av serien men det här indikerar det största problemet jag märkt - det har ibland varit så jäkla tydligt att det är kvinnor som skrivit tv-manuset. Kvinnor kan inte skildra män (se Jane Austin som valde att inte alls skriva manlig dialog). Att Egg inte blev bortskickad känns mer som kvinnligt författande än en cliff-hanger som inte går att bygga vidare på (hur kan de rimligt bygga vidare på att Dunk och Egg är efterlysta?).

Jag kan vara lite fånigt konservativ när det gäller ändringar som görs när böcker och noveller filmatiseras, men även blinda hönor hittar rätt ibland, och just den här ändringen kändes sökt. En dramatisering som en drama queen skulle vilja stoppa in.

Det där med att serien författats av kvinnor var intressant. Det har jag inte tänkt på alls, men det kommer jag att grunna på. Det får mogna nånstans i bakhuvudet.
Citera
2026-02-24, 21:16
Medlem
carminaburanas avatar
Jag skulle tippa på att Dunk är smått efterbliven, gissar hans IQ på runt 60-65. Kanske därför så många prisar serien, skönt med lite representation eller?
Citera
2026-02-24, 22:04
Medlem
pulverhonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Jag skulle tippa på att Dunk är smått efterbliven, gissar hans IQ på runt 60-65. Kanske därför så många prisar serien, skönt med lite representation eller?
Det var du som tyckte anaconda med Jack black var bra inte den andra killen, tror ingen tar din åsikt seriöst med det sagt.

Sen är det helt tvärtom, denna serien hade ett rätt bra djup tillslut, blandat med en lättsamhet, inget som TikTok generationen kommer att uppskatta mao, du har ju genom serien suttit och ifrågasatt händelser där karaktärer rakt ut sagt varför dom gör som dom gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in