2026-02-23, 17:39
Medlem
Mercurinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=UPFRItMOgPo

Jag älskar första avsnittet! Dunk är helt underbar som karaktär i all sin blyghet och naivitet och med ett hjärta av guld. Det konstrasterar så mycket mot hans stora kroppshydda, och gör honom bedårande. Dunk är en sådan karaktär som jag gärna skulle följa och se hur han utvecklas. Synd att det bara finns 3 korta böcker om Dunk och Egg.

Lyonel Baratheon, vilken karismatisk karaktär! Dansen är episk, och samspelet mellan Lyonel hintar om möjligheten till en bromance. Såvitt jag minns, finns inte denna scen med i första boken.
Citera
2026-02-23, 17:49
Medlem
Mercurinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=UPFRItMOgPo

Jag tyckte om serien som helhet. Det kändes bra att få se ett annat perspektiv än bara de högättades, som i Got.
Hoppas att de skyndar sig att göra klart säsong 2. Men de får gärna göra avsnitten lite längre.

Var det någon mer än jag som bölade under avsnittet när Dunk nästan blev besegrad i striden? Jag visste ju från första boken att han skulle klara sig, men det var ändå en stark scen.
Citera
2026-02-23, 17:53
Medlem
pulverhonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
Hände inte mycket där, hade hoppats att de skulle sluta med en smäll. Sen är ju påhittet med halvtimmes långa avsnitt helkasst.
Vad för smäll förväntade du dig? Smällen och peaken kom i förra avsnittet under striden, att det skulle bli ett långsammare avsnitt där dom knyper ihop säcken och avslutar med att man får se vart alla tar vägen härnäst var självklart.
Citera
2026-02-23, 17:54
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Sista avsnittet var ju bara en lång gäspning. Det behöver absolut inte vara ADHD-tempo (väldigt trött på det) men sista avsnittet var som att titta på torkande målarfärg.

Jag uppskattade det megasega tempot. Möjligen lite udda för ett avslutande avsnitt, och en underlig skillnad från novellen - i vilken Egg inte alls olovligen tar rollen som väpnare utan gör det med sin fars välsignelse.
Om det skulle föreställa en cliff hanger så imponerar den inte.
Citera
2026-02-23, 18:37
Medlem
Tyckte det var en mästerlig avslutning!

Hoppas nästa säsong är nära lika bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Jag uppskattade det megasega tempot. Möjligen lite udda för ett avslutande avsnitt, och en underlig skillnad från novellen - i vilken Egg inte alls olovligen tar rollen som väpnare utan gör det med sin fars välsignelse.
Om det skulle föreställa en cliff hanger så imponerar den inte.

Det var väl mer lite twist än cliffhanger, har inte läst böckerna så vet inte hur det ska fortsätta, men det blir väl lite lättare att fylla fortsättningen nu tänker jag?
Citera
2026-02-23, 18:42
Medlem
machinemans avatar
Sista avsnittet var totalt skräp. Dåren fick två bra erbjudanden och tackade nej till båda till förmån för att bli en luffare på luffen.

Två erbjudanden som sagt.

1. Att alliera sig med Lyonel Baratheon och bo på hans slott med en massa privilegier.

2. Att ta Egg som väpnare och bo på ett av släkten targaryens slott med privilegier.

Men nej luffare på luffen ska det vara ... och det borde ha belönats med en spikklubba i huvudet på åsnan.

Citera
2026-02-23, 19:23
Medlem
Mercurinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machineman
Sista avsnittet var totalt skräp. Dåren fick två bra erbjudanden och tackade nej till båda till förmån för att bli en luffare på luffen.

1. Att alliera sig med Lyonel Baratheon och bo på hans slott med en massa privilegier.

2. Att ta Egg som väpnare och bo på ett av släkten targaryens slott med privilegier.

Men nej luffare på luffen ska det vara ... och det borde ha belönats med en spikklubba i huvudet på åsnan.

Jag tror Dunk fick nog av allt ståhej från överklassen, falskheten hos många av dem edsvurna riddarna, galna prinsar etc. Dunk är en enkel kille som föredrar genuitet, och han tar ridderlighet på största allvar.

Men vilka fester han kunde ha varit med om på Storms End om han hade valt Baratheon!
Citera
2026-02-23, 19:54
Medlem
pulverhonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercurina
Jag tror Dunk fick nog av allt ståhej från överklassen, falskheten hos många av dem edsvurna riddarna, galna prinsar etc. Dunk är en enkel kille som föredrar genuitet, och han tar ridderlighet på största allvar.

Men vilka fester han kunde ha varit med om på Storms End om han hade valt Baratheon!

Tyckte med att det var smått konstigt att inte acceptera ett erbjudande att bli tränad och bo i summerhall, inte alla som får den chansen.

Men det som du säger att Dunk har fått avsmak efter hur han sett hur dessa människor beter sig framgår ju rätt tydligt.

Machineman tycker som tidigare nämnt att Anaconda med Jack Black är peaken av film så att han ska kunna ta in och förstå sig på en serie som den här är nog lite för mycket begärt.
Citera
2026-02-23, 20:09
Medlem
machinemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pulverhonung
Tyckte med att det var smått konstigt att inte acceptera ett erbjudande att bli tränad och bo i summerhall, inte alla som får den chansen.

Men det som du säger att Dunk har fått avsmak efter hur han sett hur dessa människor beter sig framgår ju rätt tydligt.

Machineman tycker som tidigare nämnt att Anaconda med Jack Black är peaken av film så att han ska kunna ta in och förstå sig på en serie som den här är nog lite för mycket begärt.

Inte ens sett Anaconda din jvla luffare.

Håller man inte med om att livet på luffen är det bästa så har man inte förstått serien. Okidoki luffare ..

Själv hade jag valt en borg med privilegier ..
Citera
2026-02-23, 20:13
Medlem
Citat:

Om jag så blev bjuden på en all-inclusive resa till Dubai hade jag aldrig tackat ja. Vissa vill leva enkla liv.
Citera
2026-02-23, 20:57
Medlem
machinemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straightuphappy
Om jag så blev bjuden på en all-inclusive resa till Dubai hade jag aldrig tackat ja. Vissa vill leva enkla liv.

Då ska man inte bli riddare. Alla som blev riddare blev det för att förbättra sina liv. Höja sig över fåren.

Det är här det inte stämmer, denna enkla burdusa person passar inte som riddare. Borde vara stallknekt eller grisbonde.
Citera
2026-02-23, 21:18
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Vet inte hur det är i novellerna men vara på luffen-formatet torde vara enklast för en följetång.

Som när Din Djarin drar runt med Grogu, i episodiska äventyr.

Det gäller att mjölka kossan och polera ägget. Kan bli bra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in