2026-02-24, 23:41
Medlem
Mercurinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

Jag tror inte att han känner sig som en äkta riddare. I alla fall inte innan the trial of seven. Det är uppenbart att Dunk inte verkar bekväm med att dubba Raymun Fossoway till riddare, tycker jag. Lyonel Baratheon gör ju det i stället.
Citera
2026-02-24, 23:47
Medlem
Mercurinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Att Egg fick sin fars välsignelse i boken förvånar mig inte. Det är inte långt ifrån hur flera historiska ledare, bland annat romare som inspirerat Martin, såg till att deras söner uppfostrades, dvs skicka bort dom från maktcentrats korruption. Har verkligen uppskattat första säsongen av serien men det här indikerar det största problemet jag märkt - det har ibland varit så jäkla tydligt att det är kvinnor som skrivit tv-manuset. Kvinnor kan inte skildra män (se Jane Austin som valde att inte alls skriva manlig dialog). Att Egg inte blev bortskickad känns mer som kvinnligt författande än en cliff-hanger som inte går att bygga vidare på (hur kan de rimligt bygga vidare på att Dunk och Egg är efterlysta?).

De flesta dialoger är nästan identiska med dem i boken. Jag har visserligen inte hört George R.R. Martin uttrycka sig om sin könsidentitet, men jag har ändå på känn att han identifierar sig som man.
Citera
2026-02-25, 00:59
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercurina
Jag tror inte att han känner sig som en äkta riddare. I alla fall inte innan the trial of seven. Det är uppenbart att Dunk inte verkar bekväm med att dubba Raymun Fossoway till riddare, tycker jag. Lyonel Baratheon gör ju det i stället.
Jag tolkade scenen som att Dunk faktiskt inte visste orden, för att han själv inte blivit dubbad till riddare. Det har ju varit lite av en följetong under seriens gång, att man inte riktigt ska veta om han faktiskt var en riktig riddare eller ej. Men det kan såklart vara så som du säger också.
Citera
2026-02-25, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercurina

Sant, och han är ju också mycket undrande varför gudarna såg till att han överlevde kampen, och inte den ädlare Baelor.
Citera
2026-02-25, 21:40
Medlem
EggBoxJuans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Jag skulle tippa på att Dunk är smått efterbliven, gissar hans IQ på runt 60-65. Kanske därför så många prisar serien, skönt med lite representation eller?
Detta måste vara ett barn som inte kan hantera andras tycke och smak.
Alternativt för korkad för att inse att serien inte är Fast and the Furious.
Korta klipp av folk som faller i trappor kanske mer är för dig.
Citera
2026-02-25, 21:46
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Jag skulle tippa på att Dunk är smått efterbliven, gissar hans IQ på runt 60-65. Kanske därför så många prisar serien, skönt med lite representation eller?

Ja, just Dunks intellektuella företräden är väl inget som varken han - Dunk själv har ju en i det närmsta självhats attityd till sina mentala förmågor - eller någon annan uppmärksammar.

Är detta anledningen till at du inte uppskattar serien? Protagonisten är inte tillräckligt intelligent?

Läste om ett avsnitt i en litteraturpodcast idag där det diskuterades huruvida läsare valde litteratur med karaktärer som de kunde identifiera sig med. Jag har inte tänkt på detta så mycket innan, men hur är det med dig - har du svårt att se film och TV-serier med huvudpersoner du inte kan identifiera dig med?
Citera
2026-02-25, 22:37
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Är detta anledningen till at du inte uppskattar serien? Protagonisten är inte tillräckligt intelligent?
Skulle säga att det finns två huvudfaktorer, baserat på carminaburanas tidigare inlägg:

1. Caramina har ett attention span på sisådär 5 sekunder. Vilket resulterar i att caramina, som h*n själv har erkänt, hoppar över delar av avsnitten. Då faller det sig rätt naturligt att man inte hänger med i svängarna, och tycker att det är sämre än vad det egentligen är.

2. Serien ägnar sig rätt mycket åt show, don't tell. Karaktärerna säger inte alltid rakt ut vad de tycker och tänker. Den typen av information klarar inte riktigt Carmina av att processa. När inte karaktärerna berättar rakt ut för Caramina vad Carmina ska tycka och tänka, så blir det helt enkelt för svårt. (Det är bl a därför Carmina älskar filmer som Anaconda - filmer som är gjorda för en dum publik).
Citera
2026-02-27, 12:29
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Fan! "Alla" hyllar denna produktion...

Jag tror att det kan vara för att den inte är dålig, direkt destruktiv och dåligt subversiv.
Visst den duger... men 6 avsnitt för några dagars handling. Som hade kunnat kokats ned till en kortfilm eller max 1h.

Om jag vore RR Martin hade jag inte låtit dem göra A Knight of the Seven Kingdoms, basserat på att GoT blev såpass bra och S08 blev genuint kass som avslutning.

Bara för att den inte är skitdålig, betyder inte att det är ett mästerverk.
GoT hade ett bättre tempo. Vilket justerades mycket bra efter någon säsong när alla t.ex. var införstådda med vad förflyttningar innebar. Väl avvägt.
Citera
2026-02-27, 12:52
Medlem
Har kollat igenom tv-serien nu första säsongen, sträcktittade på en kväll. Kan säga att det var några småglimtar här och där som gillades, men i övrigt ganska mycket dödtid och väldigt seg handling. På sätt och vis fick de ju fram hur frustrerande det är att vänta och vänta...

..sedan den här känslan som finns där hela tiden, att det är en misslyckad huvudperson, en bluff, visserligen med gjort hjärta men inte under hela säsongen visade han att han kunde slåss. Att han bara var stor.

Förväntningarna kom ju där, speciellt vid dansen (ja ni som sett vet vad jag menar).

Den är rätt komiskt här och där faktiskt. Ja, som komedi glimrar det till ibland. Vissa råa scener finns också.

Men det som dominerar totalt är denna väntan.

Jag skulle ge serien 3/10.
Citera
2026-02-27, 17:04
Medlem
pulverhonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Har kollat igenom tv-serien nu första säsongen, sträcktittade på en kväll. Kan säga att det var några småglimtar här och där som gillades, men i övrigt ganska mycket dödtid och väldigt seg handling. På sätt och vis fick de ju fram hur frustrerande det är att vänta och vänta...

..sedan den här känslan som finns där hela tiden, att det är en misslyckad huvudperson, en bluff, visserligen med gjort hjärta men inte under hela säsongen visade han att han kunde slåss. Att han bara var stor.

Förväntningarna kom ju där, speciellt vid dansen (ja ni som sett vet vad jag menar).

Den är rätt komiskt här och där faktiskt. Ja, som komedi glimrar det till ibland. Vissa råa scener finns också.

Men det som dominerar totalt är denna väntan.

Jag skulle ge serien 3/10.

Vad gillar du annars för serier?
Citera
2026-02-27, 22:02
Medlem
Sämre än HOTD kan det ju inte vara men inte långt ifrån det är det segaste skiten jag har sett men tyvärr vill jag så mycket att det ska vara bra....finns det nån som tycker a knight of the seven är bra?
Den är ganska värdelös och går inte ens att jämföra med GoT som är väldigt bra.Hur kan nån göra något så bra som GoT till att göra sån här smörja....HOTD var bara mer B,jag trodde det var ett skämt så dåligt
var det...a knight of the seven är inte direkt B men bara segt och riktigt dåligt men jag hoppas det blir bättre men troligen inte det ser inte ljust ut...hur kan dom vara så efterblivna och ta bort våld och naket
och drama det som gör att det blir bra.Det känns som dom vill göra alla serier och filmer sämre än förr i tiden.Pinsamt.
Citera
2026-02-28, 09:21
Medlem
pulverhonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoinrich
Sämre än HOTD kan det ju inte vara men inte långt ifrån det är det segaste skiten jag har sett men tyvärr vill jag så mycket att det ska vara bra....finns det nån som tycker a knight of the seven är bra?
Den är ganska värdelös och går inte ens att jämföra med GoT som är väldigt bra.Hur kan nån göra något så bra som GoT till att göra sån här smörja....HOTD var bara mer B,jag trodde det var ett skämt så dåligt
var det...a knight of the seven är inte direkt B men bara segt och riktigt dåligt men jag hoppas det blir bättre men troligen inte det ser inte ljust ut...hur kan dom vara så efterblivna och ta bort våld och naket
och drama det som gör att det blir bra.Det känns som dom vill göra alla serier och filmer sämre än förr i tiden.Pinsamt.
Är du helt efterbliven? Antar det med tanke på sättet du skriver.

Det fanns både våld och nakenhet.

Serien blir tokhyllad överallt, betyget på IMDB säger sitt, bara här på Flashback man ser vissa mongon inte uppskatta när en serie faktiskt är bra på riktigt vilket är sällsynt idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in