• 1
  • 2
2025-10-09, 20:00
Medlem
S.O.Stolps avatar
Dansk dokumentärserie från 2025.

Markus dröm om ett stilla liv på landet förstörs när hans granne Simon bygger en minigolfbana på marken mellan dem. Markus tar till allt från megafon till motorsåg och heavy metal-musik för att få tillbaka lugnet på gården.

Det blir en episk grannfejd i en av Danmarks största tittarsuccéer under året.

TV4 idag 21:00 - 22:00
Citera
2025-10-09, 20:25
Medlem
Hellesylts avatar
Markus är en "landsbytosse" som inte vet hur man ska bete sig. Han måste han någon psykisk störning.
Citera
2025-10-09, 22:11
Medlem
Fy fasiken vilket liv det är på Markus!
Citera
2025-10-09, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Fy fasiken vilket liv det är på Markus!

Vuxna män med långt hår ska man ha så långt ifrån sig som möjligt! Den långhårige borde nog ha köpt sig en större gård som inte låg mitt i byn om det var lugn och ro som han sökte. Obegripligt att han inte gjorde affärer på grannens driv istället. Måste ju vara perfekt att det kommer dit en massa folk som kan handla hans smideshantverk. Går det bra kan man ju sälja gårdens mark, behålla huset som butik och köpa en annan gård där det är lite lugnare.
Citera
2025-10-09, 23:40
Medlem
Jag måste säga att mina sympatier hamnar hos grannen från helvetet.

Det förefaller som det finns en hel del korruption i den där kommunen, och polisens och brandkårens agerande var helt klart inte inom lagens råmärken på flera punkter. Det var mycket tydligt att polisen ansåg att Simon fick störa Markus hur mycket som helst, men Markus fick inte på något vis störa Simon. Och det verkade ligga en del i det Markus sa, att Simon får göra allt som han vill.

Simon uppvisar ju också en del tendenser som lutar åt psykopathållet, där han själv är helt ofelbar och allting alltid är någon annans fel. Han kunde inte ens tänka sig att delta i ett möte med konfliktförmedlaren och Markus.

Ett ljudisolerande staket, eller en hög häck, utmed lång- och kortsidan på minigolfanläggningen hade förmodligen löst en mycket stor del av konflikten och hade inte haft någon negativ inverkan på minigolfanläggningen, men Simon sa det själv uttryckligen att han inte var intresserad av att göra någonting som skulle vara bra för sin granne, och det var tydligt att det inkluderade saker som även skulle vara bra för honom själv, i det att konflikten kunde dämpas. Men Simons uppfattning var klar, det gav han också uttryck för flera gånger - konflikten var bra för hans företag. Hans incitament är tydligt, konflikten ska upprätthållas.
Citera
2025-10-10, 00:20
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Jag måste säga att mina sympatier hamnar hos grannen från helvetet.

Det förefaller som det finns en hel del korruption i den där kommunen, och polisens och brandkårens agerande var helt klart inte inom lagens råmärken på flera punkter. Det var mycket tydligt att polisen ansåg att Simon fick störa Markus hur mycket som helst, men Markus fick inte på något vis störa Simon. Och det verkade ligga en del i det Markus sa, att Simon får göra allt som han vill.

Simon uppvisar ju också en del tendenser som lutar åt psykopathållet, där han själv är helt ofelbar och allting alltid är någon annans fel. Han kunde inte ens tänka sig att delta i ett möte med konfliktförmedlaren och Markus.

Ett ljudisolerande staket, eller en hög häck, utmed lång- och kortsidan på minigolfanläggningen hade förmodligen löst en mycket stor del av konflikten och hade inte haft någon negativ inverkan på minigolfanläggningen, men Simon sa det själv uttryckligen att han inte var intresserad av att göra någonting som skulle vara bra för sin granne, och det var tydligt att det inkluderade saker som även skulle vara bra för honom själv, i det att konflikten kunde dämpas. Men Simons uppfattning var klar, det gav han också uttryck för flera gånger - konflikten var bra för hans företag. Hans incitament är tydligt, konflikten ska upprätthållas.
Håller med dig.

Det är fruktansvärt hur Markus blir behandlad av Räddningstjänsten och polisen när han eldar på sin egen tomt.

Simon gör allt för att störa Markus och han vet att att han göra det utan repressalier. Hemsk person.
Citera
2025-10-10, 02:19
Medlem
lunarluddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Håller med dig.

Det är fruktansvärt hur Markus blir behandlad av Räddningstjänsten och polisen när han eldar på sin egen tomt.

Simon gör allt för att störa Markus och han vet att att han göra det utan repressalier. Hemsk person.

Håller med tillfullo..

Jag står på Markus sida alla dagar i veckan.
Senast redigerad av lunarludde 2025-10-10 kl. 02:32.
Citera
2025-10-10, 06:11
Medlem
SmygerOmkrings avatar
Simon påminner lite om en jude tycker jag.
Citera
2025-10-10, 09:03
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Ja, minigolf drar ju, som bekant, till sig diverse slödder och är känt för höga ljudvolymer, eller kanske är det inte så.

Markus har nog tänkt lite fel, han vill ha lugn och ro, men det är han som för oväsen enbart i syfte att störa.

Och sedan ha ett danskt mästerskap i minigolf, att man bara vågar med alla dessa våldsamma "firmor" som kommer dit för att supa och slåss.

Markus är en megatomte.
Citera
2025-10-10, 12:41
Medlem
Den där typen av hjärndöda hippiefjantar inflyttade från storstäder har vi gott om i vår kommun. Markus kan flytta tillbaka till Köpenhamn och fortsätta röka braj där istället tillsammans med sin flumkärring om det inte passar med företagande på landsorten… När han står och kapar ved utan sågskyddsbyxor hoppas man på ett rejält kast så att världen blir en bättre plats.
Citera
2025-10-10, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Ja, minigolf drar ju, som bekant, till sig diverse slödder och är känt för höga ljudvolymer, eller kanske är det inte så.

Markus har nog tänkt lite fel, han vill ha lugn och ro, men det är han som för oväsen enbart i syfte att störa.

Och sedan ha ett danskt mästerskap i minigolf, att man bara vågar med alla dessa våldsamma "firmor" som kommer dit för att supa och slåss.

Markus är en megatomte.

Jag kan hålla med om att Markus är lite av en tomte, men han är en tomte som vill bo i lugn och ro på landet, odla sin halm och sköta sina höns. Det kan jag tycka att tomtar borde få lov att göra.

Simon är en psykopat som inte drar sig för fem öre för att gå över lik för att få sin vilja fram, och som har korrumperat myndigheterna i staden för att alltid få sin vilja fram och få lov att göra hur han vill utan några begränsningar. Likt en parasit när han sig på konflikten han skapat.
Citera
2025-10-10, 16:28
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Jag kan hålla med om att Markus är lite av en tomte, men han är en tomte som vill bo i lugn och ro på landet, odla sin halm och sköta sina höns. Det kan jag tycka att tomtar borde få lov att göra.

Simon är en psykopat som inte drar sig för fem öre för att gå över lik för att få sin vilja fram, och som har korrumperat myndigheterna i staden för att alltid få sin vilja fram och få lov att göra hur han vill utan några begränsningar. Likt en parasit när han sig på konflikten han skapat.
Jag skulle nog se det som att konflikten spelat honom i händerna, skulle han tacka nej till att folk blir nyfikna och vill spela minigolf.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in