• 2
  • 3
2025-10-07, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Blir det inte lite väl spekulativt att anta att ett avtal som skrivs (1) benefikt utgör ett förskott på tjänst? För i ett sådant läge innebär ju per definition att man måste landa i slutsatsen att brottet bor i avtalet per se, inte i viljeförklaringen. Vilket paradoxalt nog inte visar mens rea.

Byt ut "sexköp" emot "mord" och testa din tes igen.
Citera
2025-10-07, 00:33
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pap01
För att det ska bli förberedelse torde det räcka med att brottet, ja, förbereds och det finns en rimlig risk att det ska kunna fullbordas. Skuldebrevet representerar en överenskommelse om sexuell tjänst för ersättning. Sedan får rätten avgöra om det faktiska omständigheterna är sådana att det kan anses föreligga risk för fullbordan.

Sett på ett annat sätt, upprättandet av skuldebrevet är inte det problematiska. Det är bara bokstäver på ett papper. Det är intentionen som skuldebrevet representerar. I det juridiska resonemanget så blir skuldebrevet ett bevis för att ett brott förberetts, inte ett brott i sig.
Som framgår av frågeställningen så var intentionen från gäldenären att skuldebrevet aldrig skulle kunna realiseras.
Om utställaren vägrar fullgöra, vilket (om något) brott aktualiseras då?
Vad man tidigare kunde se var att den förste borgenären överlät skuldebrevet till en ny innehavare.
Ponera därefter att innehavaren säljer skuldebrevet för 1 000 svenska kronor till sin kompis såsom ny innehavare.
Så dennes intention att realisera skuldebrevet hos gäldenären får vi nog säga saknas.

Vad den nya innehavaren gör vet vi inte. Men man kan nog tänka sig att han blev påkommen med skuldebrevet i sin ficka när han vandrade på stan, eller gick till polisen och anmälde gäldenären för bedrägeri när denne vägrade inlösen, samt tidigare innehavare som medgärningsman. Eller så hängde det på en tavla på väggen hemma hos den nya innehavaren och så polisanmälde någon tavlan för att det var förargelseväckande konst.

Oavsett vad som har hänt så är du domare eller åklagare, välj själv. Du ska rekonstruera kedjan för att kunna antingen påvisa brott eller jämföra med en rättsstridig gärningsman. Vilka som åtalas väljer du själv.
Står du fast i din analys?
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-10-07 kl. 01:13.
Citera
2025-10-07, 00:40
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Byt ut "sexköp" emot "mord" och testa din tes igen.
Beställningsmord är inte syllagmatiskt. Så analogin faller. För avtalen är inte likvärdiga. Dessutom drabbar det tredje man.

Men du kanske tänkte "dödshjälp"? Iofs syllagmatiskt, men lite svårt att "skänka någons dödshjälp". Och även om det skulle utgå ersättning så blir motsvarande att "köpa någons dödshjälp". Vilket går till dödsboet och därmed lite ointressant analogi.

Dessutom lite stört att köpa rätten att döda någon. Men det var kanske just den moraliserande bilden du ville jämföra med...
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-10-07 kl. 01:32.
Citera
2025-10-07, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Beställningsmord är inte syllagmatiskt. Så analogin faller. För avtalen är inte likvärdiga. Dessutom drabbar det tredje man.

Men du kanske tänkte "dödshjälp"? Iofs syllagmatiskt, men lite svårt att "skänka någons dödshjälp". Och även om det skulle utgå ersättning så blir motsvarande att "köpa någons dödshjälp". Vilket går till dödsboet och därmed lite ointressant analogi.

Dessutom lite stört att köpa rätten att döda någon. Men det var kanske just den moraliserande bilden du ville jämföra med...

Jag tror ordet du söker är syllogistiskt.

Brottsbalken gör ingen skillnad på brotten vad gäller förberedelse

23 kap. 1 § Brottsbalk
Citat:
Har någon påbörjat utförandet av visst brott utan att detta kommit till fullbordan, skall han i de fall särskilt stadgande givits därom dömas för försök till brottet, såframt fara förelegat att handlingen skulle leda till brottets fullbordan eller sådan fara endast på grund av tillfälliga omständigheter varit utesluten.

Du bevisade lite poängen med mitt moraliserande när du säger att det är "...lite stört att köpa rätten att döda någon". Jag tycker det är stört att köpa rätten att ha sex med någon också. Lagen struntar dock i vad du och jag personligen tycker, den beskriver vad som är brottsligt och beivrar förberedelse av sagda brott också.

Så det kommer tillbaka till att det som är relevant i ditt exempel är huruvida det förelegat fara för brottets fullbordan.

Och det är inte en syllogism.
Citera
2025-10-07, 17:09
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Jag tror ordet du söker är syllogistiskt.

Brottsbalken gör ingen skillnad på brotten vad gäller förberedelse

23 kap. 1 § Brottsbalk

Du bevisade lite poängen med mitt moraliserande när du säger att det är "...lite stört att köpa rätten att döda någon". Jag tycker det är stört att köpa rätten att ha sex med någon också. Lagen struntar dock i vad du och jag personligen tycker, den beskriver vad som är brottsligt och beivrar förberedelse av sagda brott också.

Så det kommer tillbaka till att det som är relevant i ditt exempel är huruvida det förelegat fara för brottets fullbordan.

Och det är inte en syllogism.
Jag kan ha skrivit felaktigt. Tydligen stavas det "synallagmatisk".
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Synallagmatic_contract

Det var alltså inte logisk slutledning, utan fråga om ömsesidiga prestationer för ett avtals fullgörande som åsyftades.

Beklagar förvirringen. Jag tar på mig det.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in