• 6
  • 7
2025-10-06, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cremefraiched
Hej,

Jag har på senaste tiden svängt över till Kristendomen och jag hade velat gå till kyrkan men fan, alla kyrkor man kollar på har något typ av bullshit i sig. Är det inte bögar och HTBQ så är det sång och annat skit. Det är så jävla cringe när dom står och sjunger "jesus älskar dig" i 10 minuter eller ska ha någon transa på scen med regnbågsflaggan.

Jag är liksom bara ute efter en vanlig jävla kyrka, gå på en söndag där jag kan lyssna på en präst som pratar om bibeln med lite orgelspel ibland. Inte sing a long och tända ljus till.

Tittat lite på ortodoxa kyrkan men verkar ju bara finnas Syrianer eller Ryssar, katolska kyrkan? Mja bra fråga faktiskt,, och Jehovas vittnen - ännu bättre fråga. Förmycket sekt nästan.

Bra fråga faktiskt, jag är rätt försvunnen i en dimma här och alla ljus man ser verkar vara falska på något sätt.
Vilka kyrkor har du besökt där de sjunger "Jesus älskar dig" eller har transor med regnbågsflaggor på scen? Låter festligt.
Citera
2025-10-06, 14:52
Medlem
Jag är med i en EFS-kyrka, dock inte i närheten av Stockholm. Vi har ett nära samarbete med vår församling (SvK), men jag har aldrig hört någon nämna homosexualit i kyrkan. Känns som en fråga folk helst vill slippa diskutera även om församlingen (dvs Svenska kyrkan) håller på med "HBTQ" frågor och Pride.

Jag kan varmt rekommendera Missionsprovinsen. De finns i Stockholm. Egentligen anser de att de är Svenska kyrkan, men Svenska kyrkan erkänner inte dem. De har bara manliga präster och är mycket traditionella.

Jag är själv gay och inte haft problem i några av dessa sammanhang. Jag har dock inte lust att gifta mig i kyrkan och tror inte heller att queerteori går att förena med kristen tro. Egentligen tycker jag inte att min läggning är någon annans angeläget.
Citera
Igår, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Du kanske först ska förstå att svenska kyrkans (och kristendomens) huvudbudskap är välvilja mot sin nästa? Med din fundamentala intolerans så ska du nog snarare söka dig till någon av de högerkristna sekterna, eller kanske islam.

Eller så rannsakar du ditt inre och funderar på det faktum att en så uttalad homofobi som du verkar känna ofta grundar sig på undertryckt homosexualitet.

Nej! Det där är ju bara trams man hittat på eftersom man vet att ingen vettig människa skulle ställa upp på "kristendomens huvudbudskap" 2025. Har ingen respekt för kristna som hymlar med guds uppmaningar i bibeln för slaveri, våldtäkt, incest, massmord och att döda homosexuella!

En sann kristen ska vara bredd att utan att blinka ta livet av sina egna barn om gud säger det enligt bibeln.
Citera
Igår, 10:38
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Du kanske först ska förstå att svenska kyrkans (och kristendomens) huvudbudskap är välvilja mot sin nästa? Med din fundamentala intolerans så ska du nog snarare söka dig till någon av de högerkristna sekterna, eller kanske islam.

Eller så rannsakar du ditt inre och funderar på det faktum att en så uttalad homofobi som du verkar känna ofta grundar sig på undertryckt homosexualitet.
Homofobi är ett vanligt sjukdomstillstånd och borde inte stigmatiseras. Jag har fobi mot spindlar men varken hatar eller dödar spindlar. Min homofobi kommer nog av några obehagliga händelser och skulle erfarenhetsmässigt kunna botas genom att jag systematiskt umgicks med homosexuella män som terapi men jag har inte tid och ork och inser mycket väl att det finns mycket trevliga homosexuella män.
Citera
Igår, 12:57
Medlem
Citat:
och Jehovas vittnen - ännu bättre fråga. Förmycket sekt nästan.

Vad är det som är "för mycket sekt" menar du?

Du behöver inte gå med i Jehovas vittnen, du får inga krav, utan kan leva ditt liv som du vill och bara besöka möten när du känner för det, och lyssna på undervisning från bibeln och andliga sånger, med källhänvisning från bibeln i princip för varje argument och påstående.
Citera
Igår, 13:03
Medlem
Citat:
Pedofilgrupp som tystar ner och skyddar pedon.

Tror du inte att det finns en möjlighet att det handlar om propaganda som sprids av Jehovas vittnens motståndare? Propaganda på liknande sätt som Trump och hans gäng gör?

Har du lyssnat från båda sidor av saken, eller har du enbart lyssnat på ena sidan?

Jehovas vittnen har ofta blivit orättvist behandlade:

"Saliga är ni när man skymfar och förföljer er och på allt sätt förtalar er för min skull. Gläd er och jubla, er lön blir stor i himlen. På samma sätt förföljdes ju profeterna före er tid." (Matt 5:11-12 Bibel2000)
Senast redigerad av ttsp Igår kl. 13:34.
Citera
Igår, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Jag känner medlemmar där som inte tror ett skit på vad som predikas där. Unga tjejer som tatuerat sig, festar och har sexuella äventyr både med killar och andra tjejer. Enda anledningen att de är medlemmar är för att de är födda in i sekten och deras föräldrar och släkt är medlemmar. Skulle de lämna skulle de förlora sina anhöriga.

Dom är knappast döpta i så fall, och därmed inte medlemmar och därför inte kan uteslutas heller.
Citera
Igår, 15:27
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Homofobi är ett vanligt sjukdomstillstånd och borde inte stigmatiseras. Jag har fobi mot spindlar men varken hatar eller dödar spindlar. Min homofobi kommer nog av några obehagliga händelser och skulle erfarenhetsmässigt kunna botas genom att jag systematiskt umgicks med homosexuella män som terapi men jag har inte tid och ork och inser mycket väl att det finns mycket trevliga homosexuella män.
Homofobi i sig är ett individuellt problem snarare än ett samhällsproblem om det inte, som i TS fall, ger upphov till ett behov att förminska eller problematisera homosexualitet - dvs man kan kanske(?) vara rädd för homosexuella, men man behöver inte för den skull kalla dem namn eller avhumanisera dem.
Citera
Igår, 15:44
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Homofobi i sig är ett individuellt problem snarare än ett samhällsproblem om det inte, som i TS fall, ger upphov till ett behov att förminska eller problematisera homosexualitet - dvs man kan kanske(?) vara rädd för homosexuella, men man behöver inte för den skull kalla dem namn eller avhumanisera dem.
Man också vara överkänslig mot pridefenomenet utan ens ha problem med folks privata läggning. Jag tycker nog att de som framför Jesus budskap bör vara neutrala med frågor sexuell läggning.

Mobbing, hat och fördömanden är vad som inte är acceptabelt.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in