Citat:
Ursprungligen postat av
Cremefraiched
Hej,
Jag har på senaste tiden svängt över till Kristendomen och jag hade velat gå till kyrkan men fan, alla kyrkor man kollar på har något typ av bullshit i sig. Är det inte bögar och HTBQ så är det sång och annat skit. Det är så jävla cringe när dom står och sjunger "jesus älskar dig" i 10 minuter eller ska ha någon transa på scen med regnbågsflaggan.
Jag är liksom bara ute efter en vanlig jävla kyrka, gå på en söndag där jag kan lyssna på en präst som pratar om bibeln med lite orgelspel ibland. Inte sing a long och tända ljus till.
Tittat lite på ortodoxa kyrkan men verkar ju bara finnas Syrianer eller Ryssar, katolska kyrkan? Mja bra fråga faktiskt,, och Jehovas vittnen - ännu bättre fråga. Förmycket sekt nästan.
Bra fråga faktiskt, jag är rätt försvunnen i en dimma här och alla ljus man ser verkar vara falska på något sätt.
Håller med dig.
Och problemet är ju inte bara svenska kyrkans inställning i HBTQ-frågan utan att de har blivit fullkomligt besatta av just den frågan. Det skall ältas och tjatas om hela tiden som om det vore den viktigaste frågan för en kristen kyrka.
Och det kombineras med att den intellektuella nivån blir erbarmligt låg. För ofta är det ju de som inte lyckats göra karriär genom kompetens som i stället väljer att göra karriär genom att hylla de för tillfället rådande politiska trenderna.
Vissa HBTQ-präster framstår ju nästan som lätt efterblivna när de rapar upp Mona Sahlin-liknande fraser om "allas lika värde" och "att vara sig själv" och hur "modiga" och "viktiga" de är, osv.
Man får inte direkt intrycket att dessa stackare sitter inne med några högre sanningar om livets mening eller vad som sker efter döden.
Mitt intryck är att de ortodoxa kyrkorna är de som kommer närmast riktig kristendom. Där kan man ibland känna en gudomlig närvaro i kyrkorummet. Nackdelen är att de ofta är så kopplade till specifika länder.
Katolicismen har sin charm den med.
Frikyrkorna är ofta ytliga och amerikaniserade. Inget för mig. Och Jehovas Vittnen tycks mig inte vara en levande tro de heller. De fokuserar på fel saker och i grunden är de en USA-sekt de med.
I svenska kyrkan finns det också en del grupperingar som försöker hålla fast vid riktigt kristendom.
Svenska kyrkans fria synod är en och Misionsprovinsen är en annan. Jag kan för lite om dem för att ha en tydlig åsikt, men om det känns som ett stort steg att ta att lämna svenska kyrkan så kanske du kan kolla upp dessa.