2025-10-05, 17:03
Medlem
25Decembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stigenhem
Säger det igen.

Gå till Roseniuskyrkan.

Jag har stort förtroende för ledarskapet där.
Absolut. ELMBV är riktigt bra!
Citera
2025-10-05, 18:02
Medlem
stigenhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25December
Absolut. ELMBV är riktigt bra!

Vad är ELMBV? 😅
Citera
2025-10-05, 18:05
Medlem
25Decembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stigenhem
Vad är ELMBV? 😅
Rörelsen som kyrkan är med i. Tänk samfund.
Citera
2025-10-05, 18:06
Medlem
Wyrdkins avatar
Alla kristna kyrkor har ju sång. Hardcore protestantiska, katolska m.m.

Vill du slippa transor är katolska att rekommendera men då får du plugga andra ceremonier.

Edit: Jehovas vittnen och Lestadianer har nog ingen sång.
Senast redigerad av Wyrdkin 2025-10-05 kl. 18:12.
Citera
2025-10-05, 18:08
Medlem
HBTKuks avatar
Dagens oxymoron - en kyrka utan skitprat.

Hillsong är populärt bland de unga och hippa kristna.
Citera
2025-10-05, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Du väljer med andra ord gamla testamentet före det nya...

Första Romarbrevet är en del av nya testamentet, inte gamla.

De bytte ut Guds sanning mot lögnen och tog sig för att dyrka och tjäna det skapade i stället för Skaparen, han som är välsignad i evigheter, amen.
26Därför utlämnade Gud dem till skamliga lidelser. Deras kvinnor bytte ut det naturliga umgänget mot det onaturliga. 27 På samma sätt övergav männen det naturliga umgänget med kvinnan och upptändes av begär till varandra. Män bedrev otukt med män och fick själva ta det rättvisa straffet för sin förvillelse. 28 Och eftersom de inte ansåg det vara något värt att ha kunskap om Gud, utlämnade Gud dem åt ett ovärdigt sinnelag, så att de gjorde sådant som är mot naturen.
...
Sådant gör de, fastän de mycket väl känner till Guds rättvisa dom, att de som handlar så är värda döden.

Desstom så sade Jesus efter att ha förlåtit syndare

Gå, och synda inte mer!
(Johannes 8:11)

Det svenska kyrkan av idag gör är att de ger sin välsignelse åt själva synden. Det är något helt annat.
Citera
2025-10-05, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cremefraiched
Hej,

Jag har på senaste tiden svängt över till Kristendomen och jag hade velat gå till kyrkan men fan, alla kyrkor man kollar på har något typ av bullshit i sig. Är det inte bögar och HTBQ så är det sång och annat skit. Det är så jävla cringe när dom står och sjunger "jesus älskar dig" i 10 minuter eller ska ha någon transa på scen med regnbågsflaggan.

Jag är liksom bara ute efter en vanlig jävla kyrka, gå på en söndag där jag kan lyssna på en präst som pratar om bibeln med lite orgelspel ibland. Inte sing a long och tända ljus till.

Tittat lite på ortodoxa kyrkan men verkar ju bara finnas Syrianer eller Ryssar, katolska kyrkan? Mja bra fråga faktiskt,, och Jehovas vittnen - ännu bättre fråga. Förmycket sekt nästan.

Bra fråga faktiskt, jag är rätt försvunnen i en dimma här och alla ljus man ser verkar vara falska på något sätt.

Håller med dig.

Och problemet är ju inte bara svenska kyrkans inställning i HBTQ-frågan utan att de har blivit fullkomligt besatta av just den frågan. Det skall ältas och tjatas om hela tiden som om det vore den viktigaste frågan för en kristen kyrka.

Och det kombineras med att den intellektuella nivån blir erbarmligt låg. För ofta är det ju de som inte lyckats göra karriär genom kompetens som i stället väljer att göra karriär genom att hylla de för tillfället rådande politiska trenderna.

Vissa HBTQ-präster framstår ju nästan som lätt efterblivna när de rapar upp Mona Sahlin-liknande fraser om "allas lika värde" och "att vara sig själv" och hur "modiga" och "viktiga" de är, osv.
Man får inte direkt intrycket att dessa stackare sitter inne med några högre sanningar om livets mening eller vad som sker efter döden.

Mitt intryck är att de ortodoxa kyrkorna är de som kommer närmast riktig kristendom. Där kan man ibland känna en gudomlig närvaro i kyrkorummet. Nackdelen är att de ofta är så kopplade till specifika länder.

Katolicismen har sin charm den med.

Frikyrkorna är ofta ytliga och amerikaniserade. Inget för mig. Och Jehovas Vittnen tycks mig inte vara en levande tro de heller. De fokuserar på fel saker och i grunden är de en USA-sekt de med.

I svenska kyrkan finns det också en del grupperingar som försöker hålla fast vid riktigt kristendom.

Svenska kyrkans fria synod är en och Misionsprovinsen är en annan. Jag kan för lite om dem för att ha en tydlig åsikt, men om det känns som ett stort steg att ta att lämna svenska kyrkan så kanske du kan kolla upp dessa.
Citera
2025-10-05, 18:46
Avstängd
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Nu sysslar inte svenska kyrkan speciellt mycket med det du antyder.

Det gör de visst. Min äldsta dotter konfirmerades för ett par år sedan, och jag valde att tro att ryktena om HBTQ och vänstervridning var överdrivna. Första gången jag kom till kyrkan när min dotter skulle vara officiant, så klev en 180-kilos kvinna av okänd status (församlingen har tydligen gjort en grej av att inte skilja så mycket på präster och församlingsassistenter) upp och predikade. Nej förresten, hon klev inte "upp". Församlingen tycker att det är för "hierarkiskt" att stå i prediksstolen, så hon stod bara på golvet och predikade. Hela hennes predikan handlade om hur ARG hon är på Jesus, för att Jesus tyckte att människor hade sig själva att skylla, och att Jesus säger att ALLA är syndare. Hur kan Jesus vara så DÖMANDE?
Kontentan av predikan, var att hon väljer att tro att hon fattat Jesus fel, och hon till slut kommer upptäcka att Jesus är vänster, och egentligen tror att alla våra problem beror på "strukturer", men att han av någon anledning inte bara lyckats förmedla det. Men hon lägger sig liv i guds händer.

Sedan fick alla ta nattvarden. Även de som inte var konfirmerade. Det är ju inte så noga. Folk som folk, liksom.
Citera
2025-10-05, 20:04
Medlem
Faustik-Funks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cremefraiched
...Tittat lite på ortodoxa kyrkan men verkar ju bara finnas Syrianer eller Ryssar, katolska kyrkan? Mja bra fråga faktiskt,,

Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Rysk eller grekisk-ortodox låter rimligt. Om du inte funderar på att bli katolik?
Det finns ju faktiskt finsk-ortodoxa kyrkan i Stockholm också. Om Rysk/syrianska/grek ortodoxa upplevs som för främmande. Finns en finsk-ortodox församling på Mariatorget på Södermalm. Kolla upp den!
Citera
2025-10-05, 21:24
Medlem
stigenhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25December
Rörelsen som kyrkan är med i. Tänk samfund.

Just det!
Evangeliska Luthers mission bibeltrogna vänner eller nå liknande va? Hade sånt hjärnsläpp det borde jag ju listat ut 😅
Citera
2025-10-05, 21:46
Medlem
Merwinnas avatar
Testa Katolska kyrkan! Där slipper du garanterat HBTQ-tramset, och som en bonus slipper du kvinnliga präster också! Visst är det så att majoriteten av medlemmarna kommer ifrån - eller har rötter i - de katolska länderna, men det finns även många vanliga svenskar som har konverterat.

Jehovas ska du undvika, de har inte mycket med kristendomen att göra.

Det finns vettiga frikyrkor, jag hängde en del i Missionskyrkan när mina kids var med i deras scouter. Jag gillade att deras scouter var mer lika den ursprungliga scoutrörelsen, som ju byggdes på kristen grund. Missionskyrkan var nog vad gäller de frågor du tar upp någonstans mitt emellan Katolska och Svenska kyrkan. De tog inte ställning FÖR HBTQ, de gjorde inte reklam för det eller ursäktade det. Men de vågade inte riktigt fördöma det heller, policyn verkade vara att tysta ner, styra bort samtalet när sådana ämnen kom upp. Men jag tror att du tryggt kan gå dit!
Citera
2025-10-06, 01:06
Medlem
Redisas avatar
Kolla runt vad som ligger närmast dig geografiskt. Ta in hur det känns i kroppen när du besöker byggnaden och träffar människor.
Börja läsa Bibeln och lite religionskunskap allmänt.

Om du vill något som är mer strukturerat så finns det uppsjö av ortodoxa församlingar. Ortodoxa har en viss oklar ställning gentemot varandra. Deras inbördes förhållningssätt är svårt att hålla reda på enligt mig.

Något mindre till antal men inte av sämre kvalité har katolska kyrkan.
Sedan har du svenska kyrkan så klart.
Övriga Lutherska kyrkor finns säkert med i din närhet.
Det är min uppfattning ang kristna församlingar sol har en traditionell ordning gällande gudstjänster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in