2025-10-05, 14:24
Medlem
machinemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machineman
Nej tvärtom. Det blir bara dyrare whisky, viner och finare restauranger.

Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Jag fattar inte hur man blir sådan, ens när man är ung och dum. Fy fan vad jag såg ner på där töntarna som gick i sina dyra märkeströjor och drack dyr sprit. Förstod redan då att livet är något man lever, inte något man köper.

Vad betyder det här ens? Att beställa in en exklusiv måltid med ett exklusivt rött vin till - rekommenderat av en högklassig sommelier - är höjden av levnadskonst.

Efter min första erfarenhet av exklusivitet i sofistikerade miljöer utomlands spottade jag ut det vanliga vinet jag brukar dricka när jag kom hem. Det blev omöjligt att inte höja sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Ju fler svar som trillar in i den här tråden, desto mer övertygad blir jag att stora delar av rikets befolkning egentligen bara vill trycka upp tamponger dränkta i Jelzin-vodka i apan, men inte gör det eftersom det är stigmatiserat att ägna sig åt sånt i grupp varje fredag och lördag...

Om det bara är billig fylla man vill åt är det slöseri med pengar att över huvud taget dricka alkoholen.

Om man inte tycker att det är gott att dricka alkohol eller inte bryr sig om smaken är det väl ingen vits med att dricka.

Inte för inte infinner sig talesättet pärlor åt svin och tanken att det indiska kastsystemet nog har sina poänger ändå.
Citera
2025-10-05, 14:25
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Det var Eminem som gav den namnet Eybro.
När han var på ett svenskt hotellrum fanns det Åbro i kylen och han tog fram den och sa att i Sverige finns en öl som heter Eybro.
Då gjorde Åbro en öl som heter Eybro och det blev en succé och Eybro är näst mest sålda ölen.
Är man för fin för att dricka en Eybro tycker jag man kan dricka nåt annat än bärs för den är helt ok.
Förmodligen bäst "alkohol per krona" på bolaget.

Bara slöseri med cash att köpa öl dyrare än 20 spänn.
Svensk öl är bra för vi har gott vatten.
Ts här, tror vi tänker likadant!
Jag är ingen Ove Sundberg som bara är ute efter vad som är billigast, det måste ju smaka ok också.
Men jag tycker att det är fånigt att påstå att ey bro, norrlands, fem tvåan m.m inte går att dricka.
Det är vanlig ljus lager, absolut inget speciellt men måste det alltid vara det i livet?
Om det inte knullar smaklökarna så får det vara? Jag förstår inte.
Jag har snarare funnit en charm med det enkla och spartanskta.
En islay mist duger utmärkt som vardagswhiskey.
Citera
2025-10-05, 14:28
Medlem
Smaklökarna utvecklas med tiden. Ju äldre man blir desto viktigare faktiskt att bejaka smaklökarna med det som är lite dyrare i takt med att ekonomin hela tiden förbättras.

Sedan är det inte så bra att som äldre svulla och stoppa i sig skräpmat. Som ung klarade man det, men som äldre lägger man på sig extra vikt väldigt lätt.

Då är det bättre att satsa på kvalitet än på kvantitet.

Därmed inte sagt att man ska börja med märkesvaror och köpa totalt överprisade varor, de är ofta inte alls bättre än de mycket billigare.
Citera
2025-10-05, 14:30
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Vad betyder det här ens? Att beställa in en exklusiv måltid med ett exklusivt rött vin till - rekommenderat av en högklassig sommelier - är höjden av levnadskonst.

Efter min första erfarenhet av exklusivitet i sofistikerade miljöer utomlands spottade jag ut det vanliga vinet jag brukar dricka när jag kom hem. Det blev omöjligt att inte höja sig.

Inte för inte infinner sig talesättet pärlor åt svin och tanken att det indiska kastsystemet nog har sina poänger ändå.
Varför kan du inte dricka nånting som du tidigare inte hade några problem med?
Det låter som ni har nån kattmentalitet...
Mennar du verkligen att det där slöddervinet inte går att dricka eller handlar det mer om dig och din självbild?

Samma som folk som ställer till ett jävla liv om mat.
"Är det inte 100 procent kött i korven så får det vara"
Ok, VARFÖR då? Är du för fin för något annat eller vad är grejen...
Senast redigerad av StigEngstrom 2025-10-05 kl. 14:34.
Citera
2025-10-05, 14:34
Medlem
machinemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Varför kan du inte dricka nånting som du tidigare inte hade några problem med?
Det låter som ni har nån kattmentaliten...
Mennar du verkligen att det där slöddervinet inte går att dricka eller handlar det mer om dig och din självbild?

På det svarar jag: Varför vill du dra ned allt i rännstenen?

Varför känner du dig hotad?

Standard är att man höjer sig med åldern, men på Flashback tycks det vara tvärtom.
Citera
2025-10-05, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jordmuser
Många smygalkisar har väl skapat sig ett "whiskyintresse" så det går bra att supa lite på vardagarna utan frugan tittar snett. Ganska klassiskt faktiskt.

Själv tycker jag det är nice med en fin-öl men efter 3 stycken så spelar de fan ingen jävla roll, öl som öl (alkohol som alkohol) och då tar jag hellre också ett par Norrlands.

Gäller även finare viner och champagne för att kunna "supa" på vardagar.
Citera
2025-10-05, 14:37
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
På det svarar jag: Varför vill du dra ned allt i rännstenen?

Varför känner du dig hotad?

Standard är att man höjer sig med åldern, men på Flashback tycks det vara tvärtom.
Jag känner mig absolut inte hotad, varför skulle jag göra det över nått jag gör i hemmets vrå där jag gör precis som jag vill.
Du får spendera hur mycket du vill på dyra viner, jag blir inte upprörd.
Nu är vi där igen, handlar detta om prestige? Annars finns det ingen anledning att detta skulle ladda starka känslor.

Svenskarna har lyft sig oavsett med systemets nuvarande sortiment vilket ger mer valmöjligheter för en billig peng.
Förr drack man Explorer och groggvirke.
Senast redigerad av StigEngstrom 2025-10-05 kl. 14:43.
Citera
2025-10-05, 14:42
Medlem
machinemans avatar
Citat:
Jag känner mig absolut inte hotad, varför skulle jag göra det över nått jag gör i hemmets vrå där jag gör precis som jag vill.
Du får spendera hur mycket du vill på dyra viner, jag blir inte upprörd.

Varför ifrågasätter du då min livsstil?

Apropå hemmets lugna vrå så har du torgfört din rännstens-ideologi på Sveriges största forum. Du vill legitimera en livsstil som du innerst inne själv är skeptisk till?
Citera
2025-10-05, 14:46
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Varför ifrågasätter du då min livsstil?

Apropå hemmets lugna vrå så har du torgfört din rännstens-ideologi på Sveriges största forum. Du vill legitimera en livsstil som du innerst inne själv är skeptisk till?
Vad är det med att vara ekonomisk som är fel och omoraliskt?
Förr radade mödrar stolt upp kuponger på köksbordet för att spara en slant och skröt säkert också om vilket ekonomiskt sinne dom hade till sina väninnor.
Du ser det som en svaghet? Skål, nu ska jag knäppa en mariestad. Slödderöl, jag vet.
Citera
2025-10-05, 14:55
Medlem
machinemans avatar
Citat:
Vad är det med att vara ekonomisk som är fel och omoraliskt?
Förr radade mödrar stolt upp kuponger på köksbordet för att spara en slant och skröt säkert också om vilket ekonomiskt sinne dom hade för sina väninnor.
Du ser det som en svaghet? Skål, nu ska jag knäppa en mariestad. Slödderöl, jag vet.

Inget jag skrivit över huvud taget. Sinne för ekonomi underlättar tvärtom för den som vill ägna sig åt kontrollerade utsvävningar.

Laphroaig 10 till vardags och japansk whisky när jag findricker. Mörk öl till mat.

Edit: Alternativt rött vin som sagt.
Senast redigerad av machineman 2025-10-05 kl. 15:00.
Citera
2025-10-05, 16:07
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ts här, tror vi tänker likadant!
Jag är ingen Ove Sundberg som bara är ute efter vad som är billigast, det måste ju smaka ok också.
Men jag tycker att det är fånigt att påstå att ey bro, norrlands, fem tvåan m.m inte går att dricka.
Det är vanlig ljus lager, absolut inget speciellt men måste det alltid vara det i livet?
Om det inte knullar smaklökarna så får det vara? Jag förstår inte.
Jag har snarare funnit en charm med det enkla och spartanskta.
En islay mist duger utmärkt som vardagswhiskey.

Jag förstår inte heller varför man behöver dyr öl.
Vill jag lyxa till det lite tar jag en Premium Gold eller nån annan öl för ungefär 20kr halvlitern, dyrare öl än så ser jag ingen vits med, känns bara snobbigt när det finns Mariestad, Norrlands, Eybro med mera för under tjugan.

Vill jag dricka en IPA duger Lucky Bait eller Pistonhead för mig, båda från spendrups.
Senast redigerad av Kungenshora 2025-10-05 kl. 16:10.
Citera
2025-10-05, 16:13
Medlem
machinemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jordmuser
Många smygalkisar har väl skapat sig ett "whiskyintresse" så det går bra att supa lite på vardagarna utan frugan tittar snett. Ganska klassiskt faktiskt.

Själv tycker jag det är nice med en fin-öl men efter 3 stycken så spelar de fan ingen jävla roll, öl som öl (alkohol som alkohol) och då tar jag hellre också ett par Norrlands.

Citat:
Ursprungligen postat av darkestpassenger
Gäller även finare viner och champagne för att kunna "supa" på vardagar.

Ett förädlat intresse kan det förstås absolut inte handla om.

Som man känner sig själv känner man andra.

Med åldern tenderar man att få bättre ekonomi och med det faller det sig naturligt att man också unnar sig något mer, något bättre. Man inser att livet är ändligt och man vill smaka på det bättre livet innan allt är slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in