2025-10-04, 17:30
Medlem
JoakimBalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Tror det är BS. Det har med näring att göra. Svenskar hade också lågt IQ för 200 år sedan. Sedan började folket äta bättre och folk blev smartare över tid.

troru?

De har inte ett ord för Framtid i 90% av Afrika.

Med andra ord de lever sina liv mer eller mindre som hundar.
Citera
2025-10-04, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerAlbinErlander
I mitt fall var jag tvungen. Enligt lag. På mönstringen.

I-provet alltså? Fantastiskt att du klarade det… så, blev det en 2:a? Andraplatsen i briljans, antar jag.
Citera
2025-10-04, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralAmbassaden

I-provet alltså? Fantastiskt att du klarade det… så, blev det en 2:a? Andraplatsen i briljans, antar jag.
Som jag tidigare skrev. Hyggligt genomsnittlig
Citera
2025-10-04, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Vill inte vara ett asshole, men du har inte publicerat många akademiska alster och är inte heller medveten om begrepp som kritik, positioner och perspektiv? Samtidigt är ju hela ditt resonemang att sätt att inte bemöta argument eller för den delan förkasta någon premiss som kan kullkasta slutsatsen, det du gjort är att debattera debatten på ett sätt som skenbart visar på en intellektuell ohederlighet. Vi ställer upp ett argumentationsschema och en tes så kan du bemötta argumenten.

Fråga; Har IQ bara en korrelations effekt på länders välstånd eller är det kausal slutsats vi söker?

Tes; IQ är genetiskt betingat och avgörande för en nations välstånd.

1) Genetik spelar en avgörande roll, rasbaserad medicin påvisar att folkgruppers biologi är avgörande.

2) Länder med hög uppmätt IQ har generellt mer välstånd.

3) Folkgrupper har uppmätts med olika grader av IQ.

4) Folkgrupper har olika biologi byggt på genetik.

S1) Folkgrupper har olika IQ från sina olika biologiska och genetiska verkligheter. IQ påstås vara ärftligt.

5) Det föreligger ingen värdering eller normativ ansats i påståendet.

6) Det är inte rasism att människor har olika biologi.

S2) Människor har olika förutsättningar för att skapa välstånd i en nation baserat på biologiska förutsättningar eller begränsningar.

Om det stämmer blir det inte fel att använda begrepp som ”LågIQLänder.

I mitten på 1900-talet blev rasbiologi pseudovetenskap.

Boken rör sig i dessa kretsar enligt källorna till kritik jag visade i tidigare inlägg.

Jag är inte någon expert på området och det är inte du heller.

Så visa dina källor istället för att lajva kunnig.
Citera
2025-10-04, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duenna3

Boken rör sig i dessa kretsar enligt källorna till kritik jag visade i tidigare inlägg.

Tror du att det finns lågIQländer?
Citera
2025-10-04, 17:44
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Tror det är BS. Det har med näring att göra. Svenskar hade också lågt IQ för 200 år sedan. Sedan började folket äta bättre och folk blev smartare över tid.
Kan inte du länka till en sådan undersökning som visar att svenskar skulle haft låg IQ för 200 år sedan.

Negrerna i USA har under 200 år av näringsrik mat (de åt bättre än europeer som slavar) och bra skolar endast ökat sin IQ från 80 till 85. Det tråkiga är att det motsvarar exakt andelen främmande gener hos USA negrerna.
Citera
2025-10-04, 17:46
Medlem
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duenna3

Nej, rasbiologi blev inte pseudovetenskap det blev politiskt icke gångbart. Gå tillbaka till resonemanget och länken jag skickade i ett tidigare inlägg om rasbaserad medicin så ser du att rasbiologin lever och frodas. Det du hänger upp dig på är politiskt korrekta etiketter. Vi kan gå tillbaka till trådstarten. Som artikel visar blir det rätt att prata om IQ inom befolkningar och dra slutsatser, men inte mellan befolkningar enligt ditt eget resonemang.

https://www.dn.se/sverige/lag-iq-kan...koholberoende/

Varför blir det riktigt inom folkgrupper men inte mellan folkgrupper?

Och du kan släppa resonemanget om The Bellcurve, för 200 år sen var det dödstraff på att ifrågasätta Bibeln och idag är det dödstraff i muslimska länder att ifrågasätta Koranen. Vad människor idag färgade av sina bias påstår betyder inte att argumenten inte stämmer. Och du har samtidigt inte bemött ett enda argument.
Citera
2025-10-04, 17:52
Medlem
Citat:
Som jag tidigare skrev. Hyggligt genomsnittlig
Du går från klarhet till klarhet… Härligt att du blev hyggligt genomsnittlig på att följa order och klicka i rätt rutor för Försvarsmakten. Tyvärr avslöjar det noll om din briljans i generell intelligensmätning, möjligtvis bara att du redan är diskvalificerad från ett riktigt IQ-test.
Citera
2025-10-04, 17:54
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ländernas befolkning har lågt IQ, begriper du väl?
Kanske låg IQ på frågeställaren så det inte är alldeles uppenbart.
Citera
2025-10-04, 17:58
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Ok? En politiskt korrekt akademiskt utbildad person kritiserar något som den anser vara normativt fel? Du vet att det finns professorer i naturvetenskapliga ämnen som tror på religioner? Du tycker att genusvetenskap är vetenskap?

Du har fortfarande inte bemött argumentet om rasbaserad medicin. Om det inte föreligger genetiska och biologiska skillnader mellan folkgrupper skulle något som rasbaserad medicin vara en omöjlighet i sättet du resonerar. Mer om det här; https://youtu.be/MOnQPXuU81Q

Betänk även att det Ts efterfrågar är ingen värderingsfråga, utan om det enbart är korrelation eller kausalitet. Frågan blir intressant ur flera perspektiv, för Afrika som kontinent är rikast på naturtillgångar och har alla förutsättningar att utveckla bestående välstånd. Men det händer inte, varför?

Här kommer en annan intressant aspekt, den svarta svanen i Ts resonemang. Afrikas länder sub Sahara ligger på ca 80 i IQ; https://www.sciencedirect.com/scienc...60289609001275
Men landet Botswana, i princip det enda Afrikanska landet som skapat välstånd ligger på 70 i IQ. Är det undantaget som bekräftar regeln eller bara en svart svan?

Du kanske inte vet att en hel del av de där galenskaperna kommer från en finsk forskare med rötterna i nuvarande Ryssland. Han var politiskt aktiv i Centerpartiet (i Finland) och övertygad om den finska/nordliga rasens förträfflighet. Han forskade ursprungligen i demokrati, men bytte till en slags rasistisk version av sociobiologi efter att Wilson publicerade sin bok om sociobiologi i mitten på 70-talet. Wilson forskade i sociala insikter, och 95% av hans boken handlar också om sociala insekter (myror, bin etc.), och den delen är delvis t.o.m. banbrytande. Men Wilson antydde att det också skulle gå att applicera teorierna på människans utveckling, och det var det som ledde till Vanhanens absurda och totala snedtändning.

Han publicerade två böcker (tillsammans med en annan forskare, Richard Lynn) som gjorde gällande att det fanns ett samband mellan samhällsutveckling och demokrati och ifrågavarande ras generella IQ. I normala fall skulle han sannolikt ha blivit uthängd och utslängd, trots sin tidigare helt normala forskarbana, men i det skedet var han redan pensionerad och över 70 år gammal, den första gällde IQ, raser och ekonomi, den andra IQ, raser och "global ojämlikhet" (eller tvärtom, kommer inte exakt ihåg).

Nu råkade det sig så att hans ena son hade blivit en högt uppsatt centerpartist, sedermera både partiledare och finsk statsminister (Matti Vanhanen). 2004, medan sonen var statsminister, gav Tatu Vanhanen "på eget bevåg" (fast man misstänker att det var en uppviglad intervju med politiska avsikter) en bejublad intervju där han redogjorde för sin "forskning" och berättade om de låga afrikanska IQ:na. Men det var inte allt, han förklarade också att Medelhavsländernas innevånare (italienare, greker, spanjorer etc.) hade lägre IQ än nordbor och att det förklarade varför de hade en ekonomisk kris på gång (jätteroligt för statsministern... ).

Utgående från de uttalanden den då 75-åriga Vanhanen gjorde i den långa artikeln (som publicerades i månadsbilagan till Finlands största dagstidning) så anmäldes han till jämställdsombudsmannen, som gjorde en utredning som slog fast att de saknade vetenskaplig grund och "låg väldigt nära rasismens grundideologi". Det ledde till att frågan om kriminalrättsligt åtal lyftes, men då gjorde riksåklagaren snabbt ett beslut om att det inte skulle göras någon förundersökning.

Richard Lynn, Tatu Vanhanens medförfattare, var en stark anhängare av eugenik. Han har förutom de ovannämnda böckerna producerat tunga vetenskapliga alster som bl.a. bevisar att människor som tror på gud och/eller hör till en religion har betydligt lägre IQ än ateister, och att det finns ett direkt omvänt samband mellan IQ och penislängd. Han har också förutspått att Kina kommer att ta kontroll över hela planeten, eftersom det västerländska samhällets "mänskliga rättigheter" omöjliggör en effektiv eugenik, något som är möjligt i Kina.

Det är litet roligt att de här teorierna snurrar runt på internet, för t.ex. USA ligger inte så vidare bra till. Jag vet att amerikanska rasister anser sig själv vara väldigt "vita", men det gjorde inte de här forskarna (Lynn var från Irland eller Nord-Irland). Och när det gäller penislängden låg USA i botten, nästkortaste penisar av alla europeiska/kaukasiska "raser". Nu kommer jag inte exakt ihåg, men islänningarna hade klart längsta penisar på omkring 16,5 cm typ, Sverige låg i den över halvan (nästan 15 cm) och USA var alltså nästsist med 12,9 cm (det kommer jag ihåg för jag brukar reta jänkare med den lilla factoiden ), Medeltalet var 14,5 cm (ifall nån vill kolla hur de ligger till...). Ja, och det allra viktigaste var förstås att både norrmän och finnar låg UNDER medeltalet, så svenskarna har de längsta penisarna i Norden (förutom islänningarna då, som har längst, och jag tror visst att danskarna också hade längre...).

Så, kanske inte lägga alltför stor vikt vid de där "IQ60 i Afrika"-påståendena (de kommer från Vanhanens och Lynns böcker).
Senast redigerad av Graavarg 2025-10-04 kl. 18:04.
Citera
2025-10-04, 17:59
Medlem
Moltas Erikssons Norgevisa säger allt.
Citera
2025-10-04, 18:03
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Din långa text till trots, så är det skillnad genetiskt på oss.
Det behöver inte betyda att hög intelligens alltid är det bästa för en människa.

Exempelvis i Australien och Etiopien så är det en fördel med en hjärna som förbrukar mindre mängd vatten och energi, en ren anpassning.

I andra sammanhang måste man inte bara vara intelligent utan också ha en högt utvecklad altruism för att samhället ska fungera.

Blandar vi folk som fungerar olika, får vi konflikter.
Nej skillnaderna är inte baserat på gener.
Det finns litteratur i ämnet om det inte duger med att kontrollera analfabetism, svältkatastrofer etcetera i områdena ni pekar ut. Givetvis påverkar inlärning av symbolspråket otroligt mycket samt andra sorters tänkande. Abstrakt tänkande, tränas in i skolorna i väst. Det är inte "medfött" utan skapas genom att tänkandet utmanas.

Jag vet att IQ är genetiskt också. Jag har som jag nämnt tidigare, två syskon i Mensa (om än ena gått ur igen) och mycket begåvade föräldrar. Åtminstone min manma som aldrig ändå haft större användning för hjärnan och istället slösat bort den på ingenting när hon hade kunnat blivit något istället. Jag är utan tvekan den mest tänkande i min familj och det beror på hur min hjärna har utmanats. Jag är 100% övertygad om att min syster har samma kapacitet som jag själv har men hon struntade i (blev aldrig uppmuntrad till) att utmana sig själv som barn och ung.

Att jag kommer från en påtagligt begåvad släkt är inte detsamma som att alla andra människor därmed har genetiska förutsättningar för att vara långt mer begåvade än andra folkslag.

Skillnader vi har med afrikaner genetiskt är att de saknar neandertalargener. Är det de generna du menar gav oss en intelligent skjuts framåt?

Saken är som så att vi bara var placerade som så att vi drog omkring och tog olika idéer från olika platser och utvecklade våra egna samhällen. Det är med andra ord något som rör sig om plats och skeenden inom områdena. Tror du att medeltidens människa hade gjort bra ifrån sig på våra prov idag så får det stå för dig. Men "just saying" då kanske industrialiseringen också borde ha kommit tidigare. Och inte heller varit beroende av vilka länder i Europa som hade bäst försprång.
Senast redigerad av Matadhamster 2025-10-04 kl. 18:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in