• 1
  • 2
2025-10-04, 12:34
Medlem
Lindstens avatar
Vi har köpt en villa och samtidigt sålde bostadsrätten, trodde jag!

Budgivaren som vann min budgivningen på min bostadsrätt ångrade sig trots att vi skrev på kontrakt och han betalade kontantinsatsen på 10%.

Nu behövde jag inte betala tillbaka kontantinsatsen men står nu med två bostadskostnader. Har lagt ut bostadsrätten till försäljning men ingen som nappat!

Nästa månad ska vi flytta in i villan och ska även välja om vi vill fortsätta med banken som gett oss bolånelöfte eller välja annan bank. Så min fråga är eg om man kan ha som krav att ha amorteringsfritt i sex månader så att vi iaf får lite tid på oss att sälja bostadsrätten. Någon som vet? Någon som varit med om något liknande?
Citera
2025-10-04, 13:18
Medlem
Flaskhalsats avatar
Amorteringsfritt blir nog svårt, det bästa banken kan erbjuda är ett brygglån tills bostaden är såld. Du bör nog konsultera en jurist om huruvida du skall stämma den tidigare köparen för avtalsbrott.
Citera
2025-10-04, 13:31
Medlem
Lindstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Amorteringsfritt blir nog svårt, det bästa banken kan erbjuda är ett brygglån tills bostaden är såld. Du bör nog konsultera en jurist om huruvida du skall stämma den tidigare köparen för avtalsbrott.

Efter att ha träffat honom så hade nog en stämning fördärvat hans liv ännu mer! Tragisk människa!

Men amorteringsfritt i iaf 3-6 månader borde väl bankerna kunna erbjuda förutsatt att man binder räntan i 3-5 år? Kan ju ställa det kravet och ställa de mot varann..
Citera
2025-10-04, 14:05
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindsten
Efter att ha träffat honom så hade nog en stämning fördärvat hans liv ännu mer! Tragisk människa!

Men amorteringsfritt i iaf 3-6 månader borde väl bankerna kunna erbjuda förutsatt att man binder räntan i 3-5 år? Kan ju ställa det kravet och ställa de mot varann..

Det skadar inte att prata med banken men banker är notoriskt fyrkantiga, att du kommer få det amorteringsfritt är nog i praktiken omöjligt då ditt lån förmodligen med råge går över amorteringskravet och banken är då bunden att kräva amortering. Det närmaste du lär komma är gissningsvis ett brygglån.
Citera
2025-10-04, 14:19
Medlem
bithaxs avatar
Citat:

Hur funkade det med handpenningen? Du lär väl behålla den tills ni har kommit överens om att häva köpet, och i så fall vilka omkostnader för dig han ska betala. Ibland står det i kontraktet att mäklaren kan ta nytt arvode från handpengen om bostaden måste läggas ut till försäljning om köpet inte fullföljs.

Viktigt att få skriftligt på att köpet är hävt så att han inte kommer senare och hävdar att kontraktet fortfarande gäller.

Jag har själv varit jävligt paranoid om att hamna i dendär situationen, både som köpare och säljare.
Tycker det är otryggt och dåligt hur dessa miljonaffäer går till och hanteras.
Senast redigerad av bithax 2025-10-04 kl. 14:23.
Citera
2025-10-04, 14:23
Medlem
Väldigt snabbt de 10% försvann ur tanken.

Men 10% på bostadsrätten, det är inte fy skam. Det är jättemycket pengar och borde täcka era extra kostnader för åtminstone ett halvår framåt.

Jag skulle nog lägga min energi på att få sålt bostadsrätten.

I värsta fall kan man ta kontakt med bostadsrättsföreningen och fråga om man kan få hyra ut den i 2:a hand medan man försöker att sälja den. Borde funka en begränsad tid åtminstone.

Tänk på att bostadsrätten är en investering, dvs det går att kapitalisera på den rätt så ordentligt. Att hyra ut den i andra hand borde innebära att ni fortfarande kan göra ganska stor vinst på affären samt undvika gå med förlust. Detta tillsammans med att ni fick 10% av bostadsrättens värde i kapitaltillskott.

Nästan så ni har gjort en extremt lyckad affär under förutsättning ni får sålt bostadsrätten inom 1-3 månader.

Anlitar ni mäklare så har de också ansvar och försäkringar när de misslyckas med affärer.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-10-04 kl. 14:26.
Citera
2025-10-04, 14:46
Medlem
pn222jws avatar
Att hitta rätt mäklare för en snabb bra affär vore nog det klokaste - googla och se.
Citera
2025-10-04, 14:52
Medlem
Citat:
Vi har köpt en villa och samtidigt sålde bostadsrätten, trodde jag!

Budgivaren som vann min budgivningen på min bostadsrätt ångrade sig trots att vi skrev på kontrakt och han betalade kontantinsatsen på 10%.

Nu behövde jag inte betala tillbaka kontantinsatsen men står nu med två bostadskostnader. Har lagt ut bostadsrätten till försäljning men ingen som nappat!

Nästa månad ska vi flytta in i villan och ska även välja om vi vill fortsätta med banken som gett oss bolånelöfte eller välja annan bank. Så min fråga är eg om man kan ha som krav att ha amorteringsfritt i sex månader så att vi iaf får lite tid på oss att sälja bostadsrätten. Någon som vet? Någon som varit med om något liknande?

Det räcker oftast inte bara för den avhoppade köparen att ”böta” handpenningen. Exempelvis ska denne betala mellanskillnaden om du senare säljer till ett lägre pris och/eller som i detta fall drabbas av andra kostnader..
Allt detta hjälper mäklaren dig med, speciellt eftersom denne redan fått betalt en gång som oftast i fall som detta två gånger..
Citera
2025-10-04, 14:59
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Skit i honom, tänk på dig själv. Du ska inte stå för en massa onödiga kostnader för att köparen inte kan fullfölja kontraktet. Så vitt du vet kan lägenheten förbli osåld under en längre period, och du kan även bli tvungen att gå ner i pris.

Det är köparen som har gjort fel här, inte du. Var ingen dörrmatta.
Citera
2025-10-04, 15:23
Medlem
Känns väl som de 10 procenten du "fått" borde kunna täcka kostnaderna för dubbelt boende bra länge?
Citera
2025-10-04, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergelius
Känns väl som de 10 procenten du "fått" borde kunna täcka kostnaderna för dubbelt boende bra länge?

Har varit med om samma scenario ett antal gånger och i samtliga fall förutom ett har handpenningen inte räckt till på långa vägar. Förutom att mäklaren ska ha sin provis skall säljaren stå 100% skadeslös i alla avseende, då räcker typ aldrig de 10% som erlagts i handpeng..

Edit. Säljs objektet för -200k vid omförsäljningen skall den avhoppade köparen stå för dessa..
Senast redigerad av brasnyggman 2025-10-04 kl. 16:11.
Citera
2025-10-04, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Har varit med om samma scenario ett antal gånger och i samtliga fall förutom ett har handpenningen inte räckt till på långa vägar. Förutom att mäklaren ska ha sin provis skall säljaren stå 100% skadeslös i alla avseende, då räcker typ aldrig de 10% som erlagts i handpeng..

Edit. Säljs objektet för -200k vid omförsäljningen skall den avhoppade köparen stå för dessa..

Hmm jobbigt läge.. men vadå, mäklaren får väl inte sin provision om inte köpet genomförs?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in