• 1
  • 2
2025-10-04, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergelius
Hmm jobbigt läge.. men vadå, mäklaren får väl inte sin provision om inte köpet genomförs?

Jo mäklareb får dom från handpenningen även om inget tillträde sker..

Edit. Ett överlåtelseavtal är bindande, det är därför det kostar att hoppa av..
Mäklaren för sin provision vid en bindande överlåtelse, sen att köparen hoppar av spelar ingen roll
Senast redigerad av brasnyggman 2025-10-04 kl. 17:06.
Citera
2025-10-04, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Jo han får dom från handpenning även om inget tillträde sker..

Intressant, var inget jag kände till.
Citera
2025-10-04, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergelius
Intressant, var inget jag kände till.

Nej det är lite halvsjukt men bra för mäklaren eftersom det i 99% av fallen leder till dubbla provisioner på ett objekt..
Ännu sjukare är att det är den avhoppade köparen som står för mellanskillnaden vid en omförsäljning vilket kan handla om extrema summor..

Edit. I många fall handlar det inte om att köparen hoppar av av egen vilja utan det kan vara exempelvis för att banken haft synpunkter som leder till att köparen inte kan fullfölja affären
Senast redigerad av brasnyggman 2025-10-04 kl. 17:57.
Citera
2025-10-05, 07:30
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindsten
Vi har köpt en villa och samtidigt sålde bostadsrätten, trodde jag!

Budgivaren som vann min budgivningen på min bostadsrätt ångrade sig trots att vi skrev på kontrakt och han betalade kontantinsatsen på 10%.

Nu behövde jag inte betala tillbaka kontantinsatsen men står nu med två bostadskostnader. Har lagt ut bostadsrätten till försäljning men ingen som nappat!

Nästa månad ska vi flytta in i villan och ska även välja om vi vill fortsätta med banken som gett oss bolånelöfte eller välja annan bank. Så min fråga är eg om man kan ha som krav att ha amorteringsfritt i sex månader så att vi iaf får lite tid på oss att sälja bostadsrätten. Någon som vet? Någon som varit med om något liknande?

Så länge du inte har en belåningsgrad under 50%, så får inte banken ge dig amorteringsfritt.
Citera
2025-10-05, 13:35
Medlem
Lindstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Så länge du inte har en belåningsgrad under 50%, så får inte banken ge dig amorteringsfritt.

Jag vill ju inte få permanent amorteringingsfritt, men pausa i några månader iaf tills bostadsrätten blivit såld.
Citera
2025-10-05, 14:12
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindsten
Jag vill ju inte få permanent amorteringingsfritt, men pausa i några månader iaf tills bostadsrätten blivit såld.

Som jag har förstår lagen så får inte banken ge tillfälligt amorteringsfritt. Det var bara under corona som man tilllät amorteringsfrihet. Det är alltså inget banken beslutar om.

Det du skulle kunna diskutera med banken är att få det räntefritt.
Citera
2025-10-05, 18:07
Medlem
Lindstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Som jag har förstår lagen så får inte banken ge tillfälligt amorteringsfritt. Det var bara under corona som man tilllät amorteringsfrihet. Det är alltså inget banken beslutar om.

Det du skulle kunna diskutera med banken är att få det räntefritt.

Räntefritt låter som
Något mkt mer otroligare att de skulle gå med på! De tjänar ju på räntan! Får
Höra vad de säger imorgon!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in