• 1
  • 2
2025-10-04, 12:10
Medlem
Hej jag är 22 fyller 23 snart och är på Öppet psykiatrisk tvångsvård pga att jag historisk sett har slutat med samtliga mediciner (litium och antipsyotisk) och sedan insjuknat men det har tagit månader för mig att insjukna efter jag slutat med samtliga mediciner.

Min före detta patient ansvarige läkare har nu slutat och hon sa att jag behöver ta abilify i ett år och att jag är stabil som har gått nu. Har tagit abilify injektioner 400mg i ett år nu. Har varit stabil dvs inte insjuknat men jag mår piss över antipsykotiska pga biverkningar. Kan inte tänka klart och motivationen samt känslorna är flacka.

Träffade en läkare som är inte min patient ansvarige läkare och han är är inte bra. Har träffat han förut som ST läkare så han har sett mig när jag varit uppåt. Han vet och sa på min senaste läkarsamtal ”jag vet att du är smart och du behöver tänka mer” men ändå så tar han inte bort abilify vilket jag tycker är konstigt. Har tagit dåliga beslut och har svårt att tänka och reflektera och har ingen motivation. Är sjukskriven ett år nu och abilify verkar inte hjälpa mig vidare i livet.

Min första läkare på en annan mottagning skrev ut mig först med litium och ergenyl. Dessa kombinationer gjorde så att jag kunde fungera bra och störde inte mig så mycket. Och jag erbjöd mig att ta dessa mediciner istället för abilify samt att jag kan ta andra läkemedel eller terapi men han vägrar lyssna.

På måndag funderar jag på ringa patientnämden och kolla med dom vad dom tycker och att jag besöker mottagnigen och får en annan bedömninng som är neural. Dvs en läkare som inte har träffat mig tidigare.

Nästa injektion är 24 okt och har i övrig läkarsamtal med min PAL 6nov. Min öpt löper ut ca 3 nov och jag kan verkligen inte ta fler injektioner för att jag håller på skapa ett företag. Kan inte tänka och arbeta med abilify.

Har någon varit i likande situation och ska jag vidta åtgärder om dom vägrar lyssna? Funderar på byta tillbaka till min första öppenmottsgnign där dom förmodligen kommer ge mig litium+ergenyl vilket jag nöjer mig så länge jag slipper antipsykotisk.

Detta är läkarens bedömning på mig i journalanteckningen ”God formell och emotionell kontakt. Vårdad och i tid. Stämningsläge neutralt. Inga maniforma tecken, normal självbild. Adekvat psykomotorik och affekter. Normalt tankeinnehåll, sammanhållna resonemang och rakt tankeförlopp. Inga psykotiska tecken, negerar sådana upplevelser. Inget suicidalt framkommer, god livsvilja

Är inte sjuk och har varit stabil länge men det finns biverkningar som bristande motivation, tänkandet och känslor. Detta gjort så jag inte kommer vidare i livet och har varit sjukskriven länge.

Vad hade ni gjort i min situation? Ställ gärna frågor om ni funderar på något.
Senast redigerad av Kolex 2025-10-04 kl. 12:23.
Citera
2025-10-04, 15:39
Hade inte tagit några mediciner alls eller injektioner.

Du är inte bipolär, det är din personlighet.

Dom sätter diagnoser för att skapa läkemedel samt tjäna pengar på det.

Samma med ADHD,,det är en personlighet och ingen diagnos.

Med läkemedlen blir ni sämre och dom förändrar eran hjärna. Det är därför alla skolskjutare går på mediciner….

Med mediciner plus lite annan kraft ni inte ser gör folk vansinnesdåd..

Pharmakeia.
Citera
2025-10-04, 16:05
Medlem
Om du har tvångsvård tills november och du har en injektion kvar så är den sista injektionen väl inte så mycket att bråka om?

Citat:
Ursprungligen postat av DevilsDen

Med läkemedlen blir ni sämre och dom förändrar eran hjärna. Det är därför alla skolskjutare går på mediciner….

Pharmakeia.

Du har aldrig sett någon med bipolär sjukdom typ 1 i ett maniskt skov med psykotiska inslag misstänker jag?

TS har inte så mycket val. Det hade inte du heller haft, om du var under öppen psykiatrisk tvångsvård.
Senast redigerad av MpunktM 2025-10-04 kl. 16:07.
Citera
2025-10-04, 17:07
Medlem
Citat:

Pharmakeia.
Käften idiot.
Citera
2025-10-04, 17:20
Medlem
Jag har också bipolär typ 1 har haft psykoser också så läkare har skrivit ut mediciner som dom tycker jag ska ta men jag har slutat med en av dom då den medicinen bara gjorde mig trött och inget mer.
Jag sa inget om det och tror inte dom märkt något heller så varför inte bara skippa att ta den?
Vad ska dom göra liksom?
Citera
2025-10-04, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Om du har tvångsvård tills november och du har en injektion kvar så är den sista injektionen väl inte så mycket att bråka om?

Du har aldrig sett någon med bipolär sjukdom typ 1 i ett maniskt skov med psykotiska inslag misstänker jag?

TS har inte så mycket val. Det hade inte du heller haft, om du var under öppen psykiatrisk tvångsvård.
Orkar inte att dom ska förlänga den, har haft ÖPT i ett år nu
Citera
2025-10-04, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pappana
Jag har också bipolär typ 1 har haft psykoser också så läkare har skrivit ut mediciner som dom tycker jag ska ta men jag har slutat med en av dom då den medicinen bara gjorde mig trött och inget mer.
Jag sa inget om det och tror inte dom märkt något heller så varför inte bara skippa att ta den?
Vad ska dom göra liksom?
Misstänker att du inte har varit på ÖPT. Måste ta dessa injektioner enligt lag. Det är ett av kraven som dom har på mig
Citera
2025-10-04, 19:51
Medlem
Citat:

Pharmakeia.
Litium är bra men inte något mer. Speciellt inte neuroleptika man mår fan skit av den
Citera
2025-10-05, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolex
Orkar inte att dom ska förlänga den, har haft ÖPT i ett år nu

Jag förstår. Då är nog den enda möjligheten att prata med läkaren och förklara situationen. Att du gärna fortsätter med vissa läkemedel, men att du mår dåligt av antipsykotikan. Om du vill att förutsättningarna för detta ska vara så bra som möjligt så se till att träffa den läkare du litar mest på.

Mitt råd är att lägga fram det redan vid nästa besök. Tryck på biverkningarna du upplever. Att du nu inte varit psykotisk på lång tid och att du väldigt gärna vill sluta, men att du givetvis gör det som läkaren tycker är bäst för dig. Om de ändå vill fortsätta, ställ motkrav. Hur länge, vad ska du uppvisa för att få sluta, går det att testa någonting annat etc.
Citera
2025-10-05, 15:53
Medlem
jagnickars avatar
Citat:

Pharmakeia.

Nja. Du kan ju inte säga att bli psykotisk är en personlighet man ska leva med utan mediciner.

En väns syskon fick plötsligt en manisk period och fick en kraftfull psykos. Sprang naken ute på gatan och betedde sig som ett djur. Det var inga mediciner som utlöste detta då personen inte ens var diagnostiserad vid tillfälle.

Bipolaritet som ger kraftiga manier och dessutom psykoser är bra mycket allvarligare än en ADHD diagnos och sånt där. Dessa personer skulle behöva bli inlåsta i långa perioder utan medicin. Det är liksom inget som fungerar. Det kan bli riktigt extremt. Många diagnoser/dysfunktioner kan behandlas utan mediciner på olika sätt men bipolaritet med kraftig mani går inte. Orsakar det en psykos är personen i många fall knappt medveten om vad den gör.

Många saknar också sjukdomsinsikt och slutar ta sina mediciner och återfaller oftast då i en mani och in på psyket för att bli stabil. Tyvärr är de medicineringar som finns oftast mycket biverkningar som sänker livskvalitén på andra sätt. Inte rolig sjukdom alltså.
Citera
2025-10-05, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagnickar
Nja. Du kan ju inte säga att bli psykotisk är en personlighet man ska leva med utan mediciner.

En väns syskon fick plötsligt en manisk period och fick en kraftfull psykos. Sprang naken ute på gatan och betedde sig som ett djur. Det var inga mediciner som utlöste detta då personen inte ens var diagnostiserad vid tillfälle.

Bipolaritet som ger kraftiga manier och dessutom psykoser är bra mycket allvarligare än en ADHD diagnos och sånt där. Dessa personer skulle behöva bli inlåsta i långa perioder utan medicin. Det är liksom inget som fungerar. Det kan bli riktigt extremt. Många diagnoser/dysfunktioner kan behandlas utan mediciner på olika sätt men bipolaritet med kraftig mani går inte. Orsakar det en psykos är personen i många fall knappt medveten om vad den gör.

Många saknar också sjukdomsinsikt och slutar ta sina mediciner och återfaller oftast då i en mani och in på psyket för att bli stabil. Tyvärr är de medicineringar som finns oftast mycket biverkningar som sänker livskvalitén på andra sätt. Inte rolig sjukdom alltså.

Låter som ett gammalt ex storbror.
Citera
2025-10-08, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolex
Misstänker att du inte har varit på ÖPT. Måste ta dessa injektioner enligt lag. Det är ett av kraven som dom har på mig

Jaha nej det har jag aldrig varit, har du dömts för brott och ditt straff blev psykiatrisk tvångsvård?

För det står i sveriges lag att "varje medborgare är fredag mot tvångsingrepp från staten"

Så har du inte begått ett brott så stäm sverige för brott mot mänskliga rättigheter i europadomstolen(ej samma som EU- domstolen)

Men har du begått ett brott så har jag inget bra tips.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in