2025-10-10, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Jag förstår. Då är nog den enda möjligheten att prata med läkaren och förklara situationen. Att du gärna fortsätter med vissa läkemedel, men att du mår dåligt av antipsykotikan. Om du vill att förutsättningarna för detta ska vara så bra som möjligt så se till att träffa den läkare du litar mest på.

Mitt råd är att lägga fram det redan vid nästa besök. Tryck på biverkningarna du upplever. Att du nu inte varit psykotisk på lång tid och att du väldigt gärna vill sluta, men att du givetvis gör det som läkaren tycker är bäst för dig. Om de ändå vill fortsätta, ställ motkrav. Hur länge, vad ska du uppvisa för att få sluta, går det att testa någonting annat etc.
Tack och nej tack, kommer inte acceptera nån typ av neuroleptika. Abilify är det mildaste, om jag inte tål den tål jag ingen form av neruoleptika
Citera
2025-10-10, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pappana
Jaha nej det har jag aldrig varit, har du dömts för brott och ditt straff blev psykiatrisk tvångsvård?

För det står i sveriges lag att "varje medborgare är fredag mot tvångsingrepp från staten"

Så har du inte begått ett brott så stäm sverige för brott mot mänskliga rättigheter i europadomstolen(ej samma som EU- domstolen)

Men har du begått ett brott så har jag inget bra tips.
Haha nej är inte dömd för nån brott
Citera
2025-10-13, 15:59
Medlem
Port-charlottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolex
Litium är bra men inte något mer. Speciellt inte neuroleptika man mår fan skit av den
Fråga om du får gå på bara litium då?
Citera
2025-10-16, 06:35
Medlem
Citat:
Haha nej är inte dömd för nån brott

Då behöver du inte ta injektioner punkt slut.
Säger dom annat så ge dom lagboken och anmäl till ivo
Citera
2025-10-16, 08:49
Medlem
Citat:
Vilka mediciner tar du? Enbart litium?
Citera
2025-10-16, 14:52
Medlem
Citat:
Och tack för tipset. Får se om dom lyssnar vilket jag tror dom kommer göra.
Citera
2025-10-17, 12:59
Medlem
Citat:
Vilka mediciner tar du? Enbart litium?

Jag tar bara lamotrigin och seroquel men har halvt slutat med ena då den bara gjorde mig trött och jag ville inte vara trött hela tiden dock vet inte läkarna det.
Citera
2025-10-17, 13:02
Medlem
Citat:
Och tack för tipset. Får se om dom lyssnar vilket jag tror dom kommer göra.
Även om dom inte gör det så vägra ändå, skit i vad dom säger och anmäl både till ivo men du kanske behöver stämma staten i domstol, det bästa är att anlita en advokat och se vad hen säger.
Men är du inte under psykiatrisk vård kan dom skita på sig om dom vill tvinga dig till injektioner för det är bra olagligt.

Däremot vanliga tabletter kan dom ge dig med ultimatum att dom kan skriva till transportstyrelsen att du inte är lämplig att ha körkort(om du har eller planerar att ta) ifall du ej tar tabletterna men samma där dom kan aldrig tvinga dig med hot om tvångsvård eller andra statliga ingrepp
Citera
2025-10-18, 12:50
Medlem
Citat:

Du kanske borde läsa på lite om psykiatrisk tvångsvård, i det här fallet ÖPT.
Citera
Igår, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjoner
Du kanske borde läsa på lite om psykiatrisk tvångsvård, i det här fallet ÖPT.

Har nu läst på, Dom kan fortfarande inte tvinga en att ta injektioner. Staten får inte använda våld för att göra ingrepp på en person och injektioner räknas definitivt som det.

Tabletter har jag ingen aning om men injektioner är uteslutet, nu har op "frivilligt" tagit dessa men vägrar han finns det inte mycket dom kan göra än att hota med sluten tvångsvård och även ge hen det men även där är var och en fredad från tvångsingrepp ändå.

Våld får dom inte använda punkt slut.

Hur hamnar man på ötp utan att ha begått ett brott?
Citera
Igår, 18:23
Medlem
Citat:
Tack och nej tack, kommer inte acceptera nån typ av neuroleptika. Abilify är det mildaste, om jag inte tål den tål jag ingen form av neruoleptika

Förlåt hann inte läsa hela tråden just nu, ska kolla nogrannare senare.

Men skulle inte påstå att det du skriver stämmer fullt ut. Men du kanske även testat annat också?

Men kan vara så att abilify inte alls lirare bra med en person kroppen även fast det generellt sätt anses vara "mildast". Mycket möjligt att risperidon eller något som kanske är ännu lite starkare som olanzapin är skonsammare för dig än abilify.

Med sagt så borde du rimligtvis inte behova stå på neuroleptika hela tiden om du bara har "bara" har bipolär. Litium eller annat stämningsstabiliserande borde kunna räcka.

Men borde kanske inte är nöjd med detta pga. anledningar men om du kan motbevisa dom borde som kunna nöja sig, ev. att dom kan gå med på att du endast har neuroleptika som vid behovsmedicin?

Hoppas det ska lösa sig så småningom, men tyvärr är min uppfattning att psykiatrin verkar vara ganska trög flytande här i Sverige åtminstone.
Citera
Igår, 19:49
Medlem
Citat:
Har nu läst på, Dom kan fortfarande inte tvinga en att ta injektioner. Staten får inte använda våld för att göra ingrepp på en person och injektioner räknas definitivt som det.

Tabletter har jag ingen aning om men injektioner är uteslutet, nu har op "frivilligt" tagit dessa men vägrar han finns det inte mycket dom kan göra än att hota med sluten tvångsvård och även ge hen det men även där är var och en fredad från tvångsingrepp ändå.

Våld får dom inte använda punkt slut.

Hur hamnar man på ötp utan att ha begått ett brott?

Det är just det ÖPT går ut på, att det är på tvång men i öppenvården.

LPT eller ÖPT har inget med ett brott att göra per se utan beror på hur sjuk du är och om du saknar sjukdomsinsikt. Vid ÖPT har man som tvång att ta följa sin vårdplan men förväntas kunna göra det i öppenvården. Annars kan det omvandlas till slutenvård.
LRV är det man döms till om man begått brott, som senare kan konverteras till ÖPT, dvs vård inom öppenvården.

Med det sagt försöker man hitta bästa tänkbara medicin till patienten och man vill givetvis undvika att vårda icke dömda brottslingar på tvång. Det sker bara om patienten är en akut fara för sig själv eller andra.

Vårdpersonal har definitivt rätt att ingripa fysiskt när det krävs.

https://lagen.nu/1991:1128
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in