2025-10-16, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
De har samma lön men deras bonus blir som de övriga får.

Anställda vid lagret vid Insjön hade en högre bonus än övriga.
Dessutom bättre OB samt även mer ledigt mm än övriga.

Då lagret vid Insjön ligger totalt fel är det inte direkt lönsamt att ha lagret där.

Företaget var inne först på att bygga ett helt nytt på annan ort. (Örebro eller Jönköping)
Då det hade blivit billigare samt bättre på en mer central ort.

De valde då att stanna vid Insjön samt även bygga ut lagret där.

De anställda får nu söka om sina jobb, samma jobb men med "sämre" avtal.
Nya avtalet är enligt kollektivavtalet precis som övriga har inom samma yrke.
Då har alltså företaget valt att försämra villkoren för de anställda. Något jag inte anser är okej. Jag förstår till fullo att de blir sura.

Det är ju inte liksom så att Clas i Insjön går dåligt, och att de behöver skära ner - Det hade varit förståeligt.
Citera
2025-10-16, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Då har alltså företaget valt att försämra villkoren för de anställda. Något jag inte anser är okej. Jag förstår till fullo att de blir sura.

Det är ju inte liksom så att Clas i Insjön går dåligt, och att de behöver skära ner - Det hade varit förståeligt.

Spelar ingen roll. Samma avtal skall gäller för alla lager. Dom skall vara glada att dom får söka om sina jobb. Dom kan ju söka på annat lager men blir ju samma sak så dom får sluta böla som kärringar. Men det är inte lätt att leva över sina tillgångar
Citera
2025-10-16, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruntruntmunnen
Spelar ingen roll. Samma avtal skall gäller för alla lager. Dom skall vara glada att dom får söka om sina jobb. Dom kan ju söka på annat lager men blir ju samma sak så dom får sluta böla som kärringar. Men det är inte lätt att leva över sina tillgångar
Du har inte minsta aning om hur de anställda lever, och det har dessutom absolut ingenting med tråden att göra.

Om man har fått vissa villkor i sin anställning så kan företaget inte hur som helst försämra dessa. Jag kan tänka mig att det här är villkorat att de ska få sämre lön alternativt att företaget flyttar sitt lager.

Men jag tycker ändå inte att det är schysst. Halva byn är beroende av företaget, och det är hela byn som gjort att det har funkat. Man ska ta ansvar om man bryr sig.

Jag går hellre till Kjell och andra butiker beroende på vad jag ska köpa, efter det här.

När det gäller aktien, liksom, jag går efter hur den kan gå, men lite handlar jag efter hur jag gillar bolaget. Och just nu gillar jag inte Clas Ohlson alls.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-10-16 kl. 20:12.
Citera
2025-10-16, 20:12
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:

Ja de anställda vid Insjön får samma bonus som övriga "vanligt" anställda i företaget.
Citera
2025-10-16, 20:16
Medlem
Citat:
Du har inte minsta aning om hur de anställda lever, och det har dessutom absolut ingenting med tråden att göra.

Om man har fått vissa villkor i sin anställning så kan företaget inte hur som helst försämra dessa. Jag kan tänka mig att det här är villkorat att de ska få sämre lön alternativt att företaget flyttar sitt lager.

Men jag tycker ändå inte att det är schysst. Halva byn är beroende av företaget, och det är hela byn som gjort att det har funkat. Man ska ta ansvar om man bryr sig.

Jag går hellre till Kjell och andra butiker beroende på vad jag ska köpa, efter det här.

När det gäller aktien, liksom, jag går efter hur den kan gå, men lite handlar jag efter hur jag gillar bolaget. Och just nu gillar jag inte Clas Ohlson alls.

Som du ser så kan företaget hur som helst förhandla bort detta och ansluta ett giltigt avtal.
Men du verkar inte fatta eftersom du verkar vara lika inavlade som insjöborna. Suck….trött man blir på människor som att företag inte ”kan” göra vissa saker. Facket hade inget att komma men och vipps så landade nytt avtal på bordet.
Citera
2025-10-16, 20:17
Medlem
Citat:
Ni båda tycker alltså att lagerarbetarna ska ha högre bonus än övriga i företaget?
Bonusen blir kvar men de får samma bonus som övriga "vanliga" anställda får.

Nej lika bra att företagsledningen sätter ned foten rejält.

De anställda verkar inte nöjda med att lagret blev kvar vid Insjön.
(2k invånare varav 95% är kusiner)
Stäng ned och bygg ett nytt som är bättre logistiskt än nuvarande.
Vilket de hade planer på att göra.

Det verkar märkligt om det förekommer olika bonussystem så om det är fallet borde det framgå tydligt MEN det skiljer nog även på företagsledningens bonus så att bara titta på skillnad räcker inte.
En bonus skall vara logisk.
Skiljer bonusen så måste det ha gjorts någon form av avtal som bedömdes som rimligt och då är det detta avtal som gäller så länge företaget genererar vinster och det verkar ju vara fallet med C O.
Citera
2025-10-16, 20:17
Medlem
Citat:
Ja de anställda vid Insjön får samma bonus som övriga "vanligt" anställda i företaget.
Förstår du vad jag skriver? Behöver du tolk? Kanske du vill ha min text i ljudformat? Eller i braille?

Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Skiljer bonusen så måste det ha gjorts någon form av avtal som bedömdes som rimligt och då är det detta avtal som gäller så länge företaget genererar vinster och det verkar ju vara fallet med C O.
Tack.
Citera
2025-10-16, 20:20
Medlem
Citat:
Som du ser så kan företaget hur som helst förhandla bort detta och ansluta ett giltigt avtal.
Men du verkar inte fatta eftersom du verkar vara lika inavlade som insjöborna. Suck….trött man blir på människor som att företag inte ”kan” göra vissa saker. Facket hade inget att komma men och vipps så landade nytt avtal på bordet.
Och du anser att det är okej?
Citera
2025-10-16, 20:25
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Det verkar märkligt om det förekommer olika bonussystem så om det är fallet borde det framgå tydligt MEN det skiljer nog även på företagsledningens bonus så att bara titta på skillnad räcker inte.
En bonus skall vara logisk.

Ja de borde ha slagit igen lagret vid Insjön.

De anställda där verkar inte vara angelägna att lagret ska vara kvar.
Citera
2025-10-16, 20:32
Medlem
Citat:
Finns ett avtal för lagerarbetare och det avtalet är det som ligger på bordet nu. Biltema går bra men dom får ingen specialbonus så varför skulle inaveln i insjö få det? Bara konstigt!
Folk lever över sina tillgångar och då bölar man till media. 5000kr är en bonus och inte grundlön. Så man är bra dum i huvudet om man lever över sin grundlön. Inavel delux

Din syn på lön och avtal är minst sagt hämtat ur kommunisthandboken.
Biltemas personal får naturligtvis försöka få bonus de också och även högre än hos C O. Har de bra argument och företaget går bra kanske de lyckas.

Det viktiga är att fackföreningsrörelsen kan förhandla fram grundvillkor som ger bra levnadsmöjligheter. Om personal lyckas förhandla fram bonusar utöver grundavtalet är det naturligtvis ok.
Citera
2025-10-16, 21:37
Medlem
Citat:
Din syn på lön och avtal är minst sagt hämtat ur kommunisthandboken.
Biltemas personal får naturligtvis försöka få bonus de också och även högre än hos C O. Har de bra argument och företaget går bra kanske de lyckas.

Det viktiga är att fackföreningsrörelsen kan förhandla fram grundvillkor som ger bra levnadsmöjligheter. Om personal lyckas förhandla fram bonusar utöver grundavtalet är det naturligtvis ok.

Grundavtalet är klart. Dom får söka om sina jobb. Så enkelt körde företaget över facket och knullade alla anställda i röven med lillfingret
Sedan är det ju inte svårt att hitta nya inavlade lagerarbetare i insjö.
Citera
2025-10-16, 22:43
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cmdQ
2022 köpte jag aktier i Clas Ohlson för 67kr st dom har sen dess stigit som en heliumballong och började närma sig 400kr men sen kom avslöjandet om hur illa dom behandlar sina anställda och nu är den nere runt 350kr…

Tror ni bubblan har spruckit eller kommer dom kunna återhämta sig från det här?

Själv sålde jag 50% när den gick under 375kr och går den under 300kr säljer jag resten.

*postat med taptalk så ber om ursäkt för misstag i texten*
Återhämta sig? Aktiekursen har väl knappt påverkats av detta. Jag fortsätter äga aktier i detta kvalitetsbolag. Dock är det bekymmersamt att de behandlat lagerarbetarna så illa, naturligtvis är det så. Men rent krasst kommer detta faktiskt vara gynnsamt för Clas Ohlson på sikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in