• 1
  • 2
2025-10-04, 11:55
Medlem
Frukost - Måndag - Söndag - 2dl havregryn sylt standardmjölk.

Lunch - 4 potatisar 2 hotdogs eller 4 potatisar 4 fiskpinnar eller 4 potatisar senapssill och inlagd sill.
eller 4 potatisar och stekt lax 125 gram. Sill en gång i veckan. Lax en gång i veckan eller varannan vecka.

Middag - Måndag - Söndag - halv burk vita bönor och 5 köttbullar.

Mellanmål under dagen. 1200 2 hotdogs. 1300 2 hotdogs. 1400 2 hotdogs.
1500 Makaroner med smör. 1600 Makaroner utan smör.

Kvällsmål 1800 2 hotdogs. 1900 10 köttbullar.

Såg på tv igår en tavla över hur mycket och vad man bör äta och jag blev lita orolig.
Jag inser att jag äter för dåligt men jag orkar inte ta tag i det hela.
Vad anser ni om det ni läser ovan? Riskerar jag min hälsa om jag fortsätter så här?
Citera
2025-10-04, 11:58
Medlem
ZZQWrsds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inuit11

Lunch - 4 potatisar 2 hotdogs eller 4 potatisar 4 fiskpinnar eller 4 potatisar senapssill och inlagd sill.
eller 4 potatisar och stekt lax 125 gram. Sill en gång i veckan. Lax en gång i veckan eller varannan vecka.

Såg på tv igår en tavla över hur mycket och vad man bör äta och jag blev lita orolig.
Vad anser ni om det ni läser ovan? Riskerar jag min hälsa om jag fortsätter så här?

Riktigt dålig diet. Varför består hela din kost av korv? Har du hört talas om kyckling, köttfärs, fläskytterfilé? Potatisen är dock väldigt bra.
Citera
2025-10-04, 12:02
Medlem
Citat:
Vad anser ni om det ni läser ovan? Riskerar jag min hälsa om jag fortsätter så här?[/i]
Mitt tips är att du börjar äta mat som är riktigt god. Inget ont om fiskpinnar, hot dogs och potatis, men festa till det då och då.

Om inte annat så kan du ha lite räksallad till korven, och någon smarrig dressing till fiskpinnarna. Och kom ihåg grönsakerna. Till fiskpinnar och potatis smakar stuvad spenat helt fantastiskt.
Citera
2025-10-04, 12:07
Medlem
Riksreptilens avatar
Mer färg på maten från rot- och grönsaker (ger lite fibrer även).

Gör gryta eller gratänger för att slippa råa morötter om TS hatar sådant från skolmatsalen.
Citera
2025-10-04, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Mer färg på maten från rot- och grönsaker (ger lite fibrer även).
Paprika gul och röd och gurka och tomat älskar jag. Men det är sällan - väldigt sällan jag köper det eftersom det är för dyrt.
Citera
2025-10-04, 12:32
Medlem
Timoteuss avatar
Hej ts,

Mängden charkuterier i din diet verkar ovanligt stor. (Ökad mag/tarm- cancerrisk, anses det)
Kan du byta några korvar mot stekt kött?

Och så var det sillen som nog har en del tungmetaller i sig. Jag tror att rekommendationerna är att man äter sill betydligt mer sällan, tyvärr.
Citera
2025-10-04, 12:45
Medlem
Verför i hela friden måste du trycka i dig mellanmål en gång i timmer hela eftermiddagen. Men tydligen inte ressten av dan. Konstifikt.
Citera
2025-10-04, 12:52
Medlem
Akihabaras avatar
Citat:

Det där är ju typ vad som rekommenderas? Mycket kolhydrater (havregryn, pasta), mycket "rotfrukter" (potatis), plantbaserat och "legumer" (bönor), mycket ultraprocessat industriellt och klimatvänligt, fisk bara ibland.

Näringskalkyl baserat på dina menyer ger i överslag 3450 kcal, vilket verkar vara mer än behovet? Varför äter du makaroner med en timmas mellanrum? Sedan varmkorv och köttbullar med en timmas mellanrum? Jag tror du trollar.

Näringsämnen: du får brist på vitamin A, D och K med den dieten. Ät mer kött och ägg, eller mer fisk. En skiva ost skulle inte heller skada. I övrigt överlever du. Men du lär bli ett fettosvullotjocko.
Citera
2025-10-04, 13:18
Medlem
Onanikrems avatar
För mycket hotdogs och makaroner.

Skippa hotdogsen helt och byt till vafritt kött eller kyckling, fläskytterfile/Karre brukar finnas för mellan 59-69kr/kg på Willys. Den här veckan har de ett kg kycklingben för 25kr, det blir tre fullgoda måltider under 30kr om du lägger till några potatisar tre vilöksklyftor, salt, peppar/curry och reder upp stekskyn till sås.

Om du nödvändigtvis måste ha mellanmål och älskar makaroner kan du koka buljong på kyckling eller fläskbenen (håller i kylen en vecka+) i med någon valfri grönsak eller en halv näve av dina älskade makaroner. Kokt eller stekt ägg är annars en underskattad frukost/mellanmål.

Är inte dietist, så det finns säkert en massa fel i mina förslag ovan, men ändå betydligt bättre än att äta hotdogs och makaroner typ varje dag.
Senast redigerad av Onanikrem 2025-10-04 kl. 13:21.
Citera
2025-10-04, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akihabara
Jag tror du trollar.

Inte alls. Verkligheten överträffar ofta dikten.

Har samma vikt ungefär hela tiden. 194 lång - 90 kg.

Jag sitter inne hela dagarna och hungerskänslorna är hela tiden återkommande hela tiden. Tränar inget. Sitter hela dagarna.
Citera
2025-10-04, 14:32
Hahahaha. Att det finns folk som skriver seriösa svar på en sådan trolltråd... 😂

Eller att det finns människor som verkligen äter så mycket skräp... Jag skulle inte ens ge en hund den här "dieten".
Citera
2025-10-04, 14:39
Medlem
Byt ut smöret på makaronerna till något nyttigare alternativ, så är du på banan igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in