Citat:
Ursprungligen postat av
inuit11
Frukost - Måndag - Söndag - 2dl havregryn sylt standardmjölk.
Lunch - 4 potatisar 2 hotdogs eller 4 potatisar 4 fiskpinnar eller 4 potatisar senapssill och inlagd sill.
eller 4 potatisar och stekt lax 125 gram. Sill en gång i veckan. Lax en gång i veckan eller varannan vecka.
Middag - Måndag - Söndag - halv burk vita bönor och 5 köttbullar.
Mellanmål under dagen. 1200 2 hotdogs. 1300 2 hotdogs. 1400 2 hotdogs.
1500 Makaroner med smör. 1600 Makaroner utan smör.
Kvällsmål 1800 2 hotdogs. 1900 10 köttbullar.
Såg på tv igår en tavla över hur mycket och vad man bör äta och jag blev lita orolig.
Jag inser att jag äter för dåligt men jag orkar inte ta tag i det hela.
Vad anser ni om det ni läser ovan? Riskerar jag min hälsa om jag fortsätter så här?
Det där är ju typ vad som rekommenderas? Mycket kolhydrater (havregryn, pasta), mycket "rotfrukter" (potatis), plantbaserat och "legumer" (bönor), mycket ultraprocessat industriellt och klimatvänligt, fisk bara ibland.
Näringskalkyl baserat på dina menyer ger i överslag 3450 kcal, vilket verkar vara mer än behovet? Varför äter du makaroner med en timmas mellanrum? Sedan varmkorv och köttbullar med en timmas mellanrum? Jag tror du trollar.
Näringsämnen: du får brist på vitamin A, D och K med den dieten. Ät mer kött och ägg, eller mer fisk. En skiva ost skulle inte heller skada. I övrigt överlever du. Men du lär bli ett fettosvullotjocko.