2025-10-04, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minstrel
Hahahaha. Att det finns folk som skriver seriösa svar på en sådan trolltråd... 😂

Återigen så är tråden seriös därav svaren. Människor och deras liv och leverne kan ju skilja sig åt.
Citera
2025-10-04, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Byt ut smöret på makaronerna till något nyttigare alternativ, så är du på banan igen.
Det kan jag börja med. Tack.
Citera
2025-10-04, 14:48
Medlem
Citat:
Byt ut smöret på makaronerna till något nyttigare alternativ, så är du på banan igen.
Vad föreslår du för nyttigare alternativ på makaronerna?

Ts lever på svältkost. Smör är toppen i det fallet.
Citera
2025-10-04, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vad föreslår du för nyttigare alternativ på makaronerna?

Ts lever på svältkost. Smör är toppen i det fallet.

Trodde tråden handlade om tvärtom-råd så jag påpekade det enda nyttiga på TS meny och föreslog att byta ut det. Kanske missförstod jag syftet med hela tråden, vilket jag i så fall beklagar.
Citera
2025-10-04, 15:14
Alltså, jag blir mörkrädd när du skriver (och insisterar dessutom) att du är seriös med att du i princip äter nästan bara färdig, processad mat och du lagar inget annat själv än makaroner och potatis. Och du vänder dig till FB för råd? Köp en bok med recept och börja laga mat av råvaror. Vilken bok som helst, vilka recept som helst, skulle ge bättre resultat än skräpet du stoppar i dig. Det är märkligt att du inte redan lider av näringsbrist. En reality check är vad du behöver, inte råd från ett forum!
Citat:
Ursprungligen postat av inuit11
Återigen så är tråden seriös därav svaren. Människor och deras liv och leverne kan ju skilja sig åt.
Citera
2025-10-04, 15:19
Medlem
Jag skulle gärna byta ut korven vid 12-13 och 14. Anledning till korven är att det bara är att slänga in i micron 3 minuter. Innerst inne är jag trött på korven.
Har funderat att byta ut dessa 6 korvar mot kålrot och vitkål och morot.
Citera
2025-10-04, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
För mycket hotdogs och makaroner.

men ändå betydligt bättre än att äta hotdogs och makaroner typ varje dag.
Ska försöka dra ner på de snabbtillagade korvarna. Ska även försöka dra ner på idealmakaronerna.

Till mellanmål kanske det räcker med morot-kålrot-vitkål.

Problemet med kosten har varit brist på motivation vid spisen.
Citera
2025-10-04, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minstrel
Köp en bok med recept och börja laga mat av råvaror.
Har Gundes bok "i nya spår". Problemet är motivation. För övrigt är flashback helt ok att vända sig till när man har problem av olika art.
Citera
2025-10-04, 15:58
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inuit11
Ska försöka dra ner på de snabbtillagade korvarna. Ska även försöka dra ner på idealmakaronerna.

Till mellanmål kanske det räcker med morot-kålrot-vitkål.

Problemet med kosten har varit brist på motivation vid spisen.
Man får motivationen när man äter resultatet. Fläskkött och kyckling är jävligt gott och relativt billigt om man utnyttjar butikernas kampanjerbjudanden, när man lärt sig tillaga det på rätt sätt med lite kryddor, lök, vitlök osv. Red upp skyn som blir med vatten eller en slatt överblivet vin och majsmjöl så har du en god sås.

Morot, vitkål, kålrot är ett bra mellanmål. Personligen är jag inte förtjust i dem råa, men de är nyttiga, särskilt vitkål.
Citera
2025-10-04, 16:07
Medlem
zombie-nations avatar
Även om du inte vill laga så mycket mat kan du göra en kålsoppa som räcker i flera dagar. Mättar faktiskt riktigt bra, najs smak med. Och kalorimässigt låg. Kör på bara kål och lök som bas i buljong. Sedan när den börjar koka, drar du ned tempen till sjudning och väntar 10 minuter, så har du i små bollar av rullad eller bitar av fläskfärs som får koka med till soppan är klar.

Kör du den insatsen två gånger i veckan är mycket vunnet för dina mellisar.
Citera
2025-10-04, 16:08
Medlem
Onanikrems avatar
Här har du recept på treveckorssallad, riktigt gott och nyttigt. Håller tre veckor i kylen också så du behöver inte laga dina mellanmål varje dag.
https://www.koket.se/treveckorssallad

Går att variera en del, sällan jag följer recept slaviskt. Brukar höfta, ha mer av vissa saker, ta bort andra osv.
Citera
2025-10-04, 16:09
Medlem
Citat:
Milda culinesse flytande har jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in