• 1
  • 2
Igår, 09:58
Medlem
bithaxs avatar
I Stockholm är det få som använder blinkers. Och många verkar inte längre behärska högerregeln.
Om två lika stora gator möts så blir det kaos och folk står och väntar, och börjar tuta för de klarar inte av det. När det finns en förträngning där ena sidan ska köra föst så klarar man inte av det heller, utan det blir skrik och "fack juu" och liknande. Jag bor i närheten av en sådan, så jag hör ju hur ofta det händer.

Jag undrar om det inte vore värt att ha ett onlineprov med kryssfrågor vart t.ex. 10:e år för att få behålla sitt körkort, som man måste klara 80% på 10 försök? Och då skulle det ingå grundläggande saker som kunskap om högerregeln i detta prov.

Det skulle tvinga folk att uppdatera sina kunskaper också. Min pappa som är 80 får fortfarande köra bil. Han körde upp på 60 talet. Det är ganska länge sedan, man körde på vänster sida på den tiden. Det fanns inga bilbälten t.ex.
Senast redigerad av bithax Igår kl. 10:05.
Citera
Igår, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
I Stockholm är det få som använder blinkers. Och många verkar inte längre behärska högerregeln.
Om två lika stora gator möts så blir det kaos och folk står och väntar, och börjar tuta för de klarar inte av det. När det finns en förträngning där ena sidan ska köra föst så klarar man inte av det heller, utan det blir skrik och "fack juu" och liknande. Jag bor i närheten av en sådan, så jag hör ju hur ofta det händer.

Jag undrar om det inte vore värt att ha ett onlineprov med kryssfrågor vart t.ex. 10:e år för att få behålla sitt körkort, som man måste klara 80% på 10 försök? Och då skulle det ingå grundläggande saker som kunskap om högerregeln i detta prov.

Det skulle tvinga folk att uppdatera sina kunskaper också. Min pappa som är 80 får fortfarande köra bil. Han körde upp på 60 talet. Det är ganska länge sedan, man körde på vänster sida på den tiden. Det fanns inga bilbälten t.ex.
Hälsokrav är på gång för äldre förare, så varför inte även att man måste kunna svara på några frågor?
Hälsokontroller kan bli krav för förnyat körkort
Äldre kan bli tvungna att genomgå obligatoriska hälsokontroller med syntest för att få sitt körkort förnyat.
https://propensionaren.se/halsokontr...rnyat-korkort/
Citera
Igår, 10:23
Medlem
Det borde vara ett förarprov var femte år.
Citera
Igår, 10:29
Medlem
NyaHenriksss avatar
Ja det borde vara ett teoriprov vid förnyelse.
Avgiften borde vara tämligen låg, typ 199kr per provtillfälle.
En tidsgräns på 12 månader innan befintligt körkort går ut ska man kunna skriva provet, så har man 12 månader på sig att skriva om oändligt många gånger för 199kr per provtillfälle.
Då kan INGEN klaga på varken pris eller brist på tid.
Citera
Igår, 10:36
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Ja det borde vara ett teoriprov vid förnyelse.
Avgiften borde vara tämligen låg, typ 199kr per provtillfälle.
En tidsgräns på 12 månader innan befintligt körkort går ut ska man kunna skriva provet, så har man 12 månader på sig att skriva om oändligt många gånger för 199kr per provtillfälle.
Då kan INGEN klaga på varken pris eller brist på tid.

Ja det är rimligt också att det skulle ingå i avgiften för förnyelse av körkort. Men behöver man göra om så får man pröjsa extra för det. Visst det är ju en kostnad för staten, men det skulle vara värt att ha det, och då även ta bilden till kortet på plats. Så kan man inte så enkelt fuska med bilderna heller.
Citera
Igår, 10:38
Medlem
IanMcEwans avatar
Det är bara att ta bort högerregeln i storstäder. Den regeln är inte anpassad för dagens trafikvolymer inne i stora städer.
Citera
Igår, 10:58
Medlem
Vad är syftet med att tvinga vanligt folk att spendera mer pengar på körkortet?
Speciellt konstigt blir det att bestraffa laglydiga människor när vi släpper in horder med folk som skiter i körkortet o kör ändå.
Nej, vi skall inte ha något mer prov efter att man har tagit körkortet.
Däremot skall vi deportera alla invandrare som saknar körkort o kör ändå.
Citera
Igår, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Det är bara att ta bort högerregeln i storstäder. Den regeln är inte anpassad för dagens trafikvolymer inne i stora städer.
Den regeln är bara korkad överhuvudtaget.

Högernregeln, för dig som vill dö med vetskapen att du hade rätt.
Citera
Igår, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Speciellt konstigt blir det att bestraffa laglydiga människor när vi släpper in horder med folk som skiter i körkortet o kör ändå.
Ett prov vid förnyelse skulle givetvis utföras av samtliga körkortsinnehavare. Kanske ett gäng som fått sitt med flingorna äntligen blir av med det?

Så jag förstår inte din anledning till att vara emot förslaget från ts.
Citera
Igår, 11:07
Medlem
Körprov vart tionde år. Teoriprov vart tionde år. Synprov varje decennium.

Efter 70 borde frekvensen öka till fem år för förnyelse.

På tal om synprov så är det himla synd att de där synkartorna försvunnit ur samhället. Innan fanns en linje och en bokstavskarta på alla möjliga ställen och den kunde ge användaren en hint om att det är dags att uppsöka optiker.
Citera
Igår, 11:11
Medlem
Jag är för att man har förarprov varje gång körkortet ska förnyas.

Om man gjorde så skulle trafiken gå smidigare, man skulle kunna ha högre hastigheter överlag med kanske 10 km/h eftersom alla förarna är godkända.

Jag tror det är en bra ide för vi går mot en framtid (när är dock frågan) där färre kommer att köra sin bil själv. Tänker alltså på självkörande bilar som förmodligen slår igenom rejält när det är dags. Menar alltså att det går klara sig ändå, man blir bara tvungen att köpa en självkörande bil istället.

Man ska även mäta reaktionsförmåga.
Citera
Igår, 11:15
Medlem
Självklart inte Sverige har världens säkraste bilförare, nån måtta på galenskaper får det vara ,ni som vill kan väl frivilligt göra prov om ni nu får ståkuk av det!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in