2025-10-04, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
I Stockholm är det få som använder blinkers. Och många verkar inte längre behärska högerregeln.
Om två lika stora gator möts så blir det kaos och folk står och väntar, och börjar tuta för de klarar inte av det. När det finns en förträngning där ena sidan ska köra föst så klarar man inte av det heller, utan det blir skrik och "fack juu" och liknande. Jag bor i närheten av en sådan, så jag hör ju hur ofta det händer.

Jag undrar om det inte vore värt att ha ett onlineprov med kryssfrågor vart t.ex. 10:e år för att få behålla sitt körkort, som man måste klara 80% på 10 försök? Och då skulle det ingå grundläggande saker som kunskap om högerregeln i detta prov.

Det skulle tvinga folk att uppdatera sina kunskaper också. Min pappa som är 80 får fortfarande köra bil. Han körde upp på 60 talet. Det är ganska länge sedan, man körde på vänster sida på den tiden. Det fanns inga bilbälten t.ex.

Citat:
Ursprungligen postat av def321
Det borde vara ett förarprov var femte år.

Det borde räcka med vid förnyelse, men fem år kan vara lämplig tid för första förnyelsen. Kanske ha tätare kontroller när man kommit upp i åren.

Man borde bland annat fokusera på att kontrollera att bilisterna tagit till sig förändrade regler. Det är ju inte något krav att man ens kört i högertrafik än - man kan ju ha förnyat körkortet för at det är "bra att ha" sen omläggningen. Och ja, kontrollera att man är klar i knoppen.

En annan sak jag funderat på är om de som man ser beter sig i trafiken verkar vara utlänningar och då tänker jag att det kan röra sig om invandrare som fått sitt körkort med heeelt andra krav än vi har för att ha körkort. Man borde fånga upp dessa också och kontrollera att de har det som vi ställer som krav för att få köra bil.
Citera
2025-10-04, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Ja det borde vara ett teoriprov vid förnyelse.
Avgiften borde vara tämligen låg, typ 199kr per provtillfälle.
En tidsgräns på 12 månader innan befintligt körkort går ut ska man kunna skriva provet, så har man 12 månader på sig att skriva om oändligt många gånger för 199kr per provtillfälle.
Då kan INGEN klaga på varken pris eller brist på tid.

Avgiften torde inte vara speciellt betungande. Det är rätt rimligt att förvänta sig att den som skall förnya sitt körkort faktiskt har kört bil någorlunda regelbundet under tiden, dvs har en hel del mil avverkade. Det är inte speciellt gratis att köra bil heller, för 199kr kommer du väl en 10mil, dvs en körsträcka på ynka en mil om året vilket jag skulle tycka är på tok för lite för att hålla färdigheterna kurranta.

Jag tycker man gott kan ha en högre avgift än så utan att det skulle behövas knorra för det. Har någon svårt att hosta upp pengar för detta så har man nog problem med att fylla tanken också. Annars skulle man kunna tänka sig en lösning att man betalar löpande för iaf första provet.
Citera
2025-10-04, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Vad är syftet med att tvinga vanligt folk att spendera mer pengar på körkortet?
Speciellt konstigt blir det att bestraffa laglydiga människor när vi släpper in horder med folk som skiter i körkortet o kör ändå.
Nej, vi skall inte ha något mer prov efter att man har tagit körkortet.
Däremot skall vi deportera alla invandrare som saknar körkort o kör ändå.

Det borde vara hårdare tag när man blir ertappad med att köra utan körkort. Att deportera personer dock är dock kanske lite hårt, och dessutom kanske rent av inte görbart (pga medborgarskap).

Det vore rimligt att kräva körkort (eller särskild licens) för att få äga en bil, och visst ansvar att äga en bil. Du kan ju fundera på vad det skulle innebära om man ertappas med att köra utan körkort...
Citera
2025-10-04, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Det är bara att ta bort högerregeln i storstäder. Den regeln är inte anpassad för dagens trafikvolymer inne i stora städer.

Vad tänkte du att man istället skulle ha för regel? Att alla per default har väjningsplikt?
Citera
2025-10-04, 11:42
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Ja det borde vara ett teoriprov vid förnyelse.
Avgiften borde vara tämligen låg, typ 199kr per provtillfälle.
En tidsgräns på 12 månader innan befintligt körkort går ut ska man kunna skriva provet, så har man 12 månader på sig att skriva om oändligt många gånger för 199kr per provtillfälle.
Då kan INGEN klaga på varken pris eller brist på tid.

Det kommer lik förbannat att finnas folk som klagar! Många verkar klaga bara för ATT det ska klagas, det här lär inte bli undantaget.
Citera
2025-10-04, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
I Stockholm är det få som använder blinkers. Och många verkar inte längre behärska högerregeln.
Om två lika stora gator möts så blir det kaos och folk står och väntar, och börjar tuta för de klarar inte av det. När det finns en förträngning där ena sidan ska köra föst så klarar man inte av det heller, utan det blir skrik och "fack juu" och liknande. Jag bor i närheten av en sådan, så jag hör ju hur ofta det händer.

Jag undrar om det inte vore värt att ha ett onlineprov med kryssfrågor vart t.ex. 10:e år för att få behålla sitt körkort, som man måste klara 80% på 10 försök? Och då skulle det ingå grundläggande saker som kunskap om högerregeln i detta prov.

Det skulle tvinga folk att uppdatera sina kunskaper också. Min pappa som är 80 får fortfarande köra bil. Han körde upp på 60 talet. Det är ganska länge sedan, man körde på vänster sida på den tiden. Det fanns inga bilbälten t.ex.

Allt det där du nämner har ju inte att göra med att de inte kan trafiklagarna utan att de helt enkelt skiter i dem och vad de lärt sig, så jag tvivlar föga på att det blir bättre om de gör om proven. Det handlar istället om en attitydförändring.
Här går det lite snabbt idag!
Citera
2025-10-04, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Den regeln är bara korkad överhuvudtaget.

Högernregeln, för dig som vill dö med vetskapen att du hade rätt.

Nä, den är ganska listig kanske. När den ena riskerar att få skulden och den andre riskerar att dö så har ju bägge ett incitament att se till att det inte smäller.

Frågan är bara vad du tänker dig för alternativ till högerregeln?
Citera
2025-10-04, 12:10
Medlem
IanMcEwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Man borde bland annat fokusera på att kontrollera att bilisterna tagit till sig förändrade regler. Det är ju inte något krav att man ens kört i högertrafik än - man kan ju ha förnyat körkortet för at det är "bra att ha" sen omläggningen. Och ja, kontrollera att man är klar i knoppen.
Har sagt det förut, men sannolikheten att någon skulle få för sig att köra bil igen efter 58 år är så minimal att den bortses från.

Dessutom får man i dagsläget köra bil på England, Malta etc i vänstertrafik även om man har ett körkort som utfärdats i ett land med högertrafik.
Citera
2025-10-04, 12:13
Medlem
Citat:
Det är bara att ta bort högerregeln i storstäder. Den regeln är inte anpassad för dagens trafikvolymer inne i stora städer.

Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Den regeln är bara korkad överhuvudtaget.

Högernregeln, för dig som vill dö med vetskapen att du hade rätt.

Citat:
Vad tänkte du att man istället skulle ha för regel? Att alla per default har väjningsplikt?
Högerregeln är enkel, gäller städse därest ej skyltning meddelar annat. Stora som små vägar, samma regel, vad som är höger hoppas jag att de flesta vet...
Högerregeln finns i nästan hela Europa, att ha någon annan lösning i Sverige lär inte bli så bra alls.
Citera
2025-10-04, 12:18
Medlem
Citat:
Har sagt det förut, men sannolikheten att någon skulle få för sig att köra bil igen efter 58 år är så minimal att den bortses från.

Dessutom får man i dagsläget köra bil på England, Malta etc i vänstertrafik även om man har ett körkort som utfärdats i ett land med högertrafik.

Visst, men det är ju inte bara det som har ändrats de sista 60 åren.

Vad gäller att köra i england ja, samma sak gäller i sverige också att man får köra på körkort utfärdat i hemlandet, men frågan är som sagt hur rimligt det är att betrakta andra länders körkort som lik goda belägg för att man uppfyller de krav vi ställer här för att få körkort. Förr eller senara är det rätt rimligt tycker jag att man visar att man har den färdighet som vi kräver för att få köra bil här.
Citera
2025-10-04, 12:22
Medlem
Citat:

Det gick ju bra i Sverige, alla körde på vänster sida fram till 3/9 1967, sedan fick man byta sida!
Citera
2025-10-04, 12:24
Medlem
Citat:
Nä, den är ganska listig kanske. När den ena riskerar att få skulden och den andre riskerar att dö så har ju bägge ett incitament att se till att det inte smäller.

Frågan är bara vad du tänker dig för alternativ till högerregeln?
Stopplikt, väjningsplikt, rondell eller rödljus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in