Citat:
I Stockholm är det få som använder blinkers. Och många verkar inte längre behärska högerregeln.
Om två lika stora gator möts så blir det kaos och folk står och väntar, och börjar tuta för de klarar inte av det. När det finns en förträngning där ena sidan ska köra föst så klarar man inte av det heller, utan det blir skrik och "fack juu" och liknande. Jag bor i närheten av en sådan, så jag hör ju hur ofta det händer.
Jag undrar om det inte vore värt att ha ett onlineprov med kryssfrågor vart t.ex. 10:e år för att få behålla sitt körkort, som man måste klara 80% på 10 försök? Och då skulle det ingå grundläggande saker som kunskap om högerregeln i detta prov.
Det skulle tvinga folk att uppdatera sina kunskaper också. Min pappa som är 80 får fortfarande köra bil. Han körde upp på 60 talet. Det är ganska länge sedan, man körde på vänster sida på den tiden. Det fanns inga bilbälten t.ex.
Om två lika stora gator möts så blir det kaos och folk står och väntar, och börjar tuta för de klarar inte av det. När det finns en förträngning där ena sidan ska köra föst så klarar man inte av det heller, utan det blir skrik och "fack juu" och liknande. Jag bor i närheten av en sådan, så jag hör ju hur ofta det händer.
Jag undrar om det inte vore värt att ha ett onlineprov med kryssfrågor vart t.ex. 10:e år för att få behålla sitt körkort, som man måste klara 80% på 10 försök? Och då skulle det ingå grundläggande saker som kunskap om högerregeln i detta prov.
Det skulle tvinga folk att uppdatera sina kunskaper också. Min pappa som är 80 får fortfarande köra bil. Han körde upp på 60 talet. Det är ganska länge sedan, man körde på vänster sida på den tiden. Det fanns inga bilbälten t.ex.
Det borde räcka med vid förnyelse, men fem år kan vara lämplig tid för första förnyelsen. Kanske ha tätare kontroller när man kommit upp i åren.
Man borde bland annat fokusera på att kontrollera att bilisterna tagit till sig förändrade regler. Det är ju inte något krav att man ens kört i högertrafik än - man kan ju ha förnyat körkortet för at det är "bra att ha" sen omläggningen. Och ja, kontrollera att man är klar i knoppen.
En annan sak jag funderat på är om de som man ser beter sig i trafiken verkar vara utlänningar och då tänker jag att det kan röra sig om invandrare som fått sitt körkort med heeelt andra krav än vi har för att ha körkort. Man borde fånga upp dessa också och kontrollera att de har det som vi ställer som krav för att få köra bil.