2025-10-04, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Nu kommer jag inte riktigt ihåg vilket land det var när det blev rabalder bland feministerna då det visade sig att manliga fotbollsspelare som varit med i VM fick högre ersättning i kronor räknat från FIFA (tror det var FIFA) än vad de kvinnliga spelarna fick när de deltagit i VM.

Det kan jag t.ex. tycka är extremfeminism. D.v.s. när det alltid ska vara lika i utkomst mellan könen fast bara i områden och fall när det gynnar kvinnorna.
Just det där med löner till fotbollsspelare är lite komplicerat ändå. Mina barns kusin tränade för Hammarby när hon var sex år. De sexåriga killarna fick träna två ggr i veckan och de sexåriga tjejerna fick träna en gång i veckan. Så argumentet att kvinnliga spelare kan få lika bra betalt som manliga spelare, om de kvinnliga presterar lika bra som de manliga haltar ju när det redan från väldigt unga år satsas mer på pojkar än på flickor.
Det ska dock sägas att detta var ca 12 år sedan. Man kan hoppas att det skett en förbättring.
Citera
2025-10-04, 10:52
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Exempel: Tror de flesta tycker att det är "normal feminism" att alla oavsett kön ska ha rätt att utbilda sig till det man vill. Men när konsekvensen av detta blir att kvinnor vill göra karriärer inom det fält de utbildat sig till istället för att vara hemma med barn, då är det tydligen extremfeminism enligt många här.

Så var går din gräns?

Det du beskriver som normal feminism verkar överrensstämma ungefär med första vågens feminism, som gick ut ge kvinnor samma rättigheter som män, framförallt rösträtt.

Någonstans i andra eller tredje vågen började det barka åt helvete, och det är nog vad jag skulle kalla extremfeminism, även om jag inte brukar använda mig av det begreppet. Där började det pratas om normer och strukturer, förebyggande arbete och annat ogreppbart trams.
Citera
2025-10-04, 10:55
Medlem
PK-befriads avatar
Det blir problematiskt när feminismen används som ett kulturmarxistiskt verktyg för att bryta ned normer som gynnar majoritetsbefolkningen, med udden riktad mot vita män.

Då känner man bara att: "Nej nu får ni sluta juda er!"
Senast redigerad av PK-befriad 2025-10-04 kl. 10:57.
Citera
2025-10-04, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Imponerande djup fundering, Bimbo. För att komma från dig.

Men nej, alla är inte med på "normal feminism", vad det nu är. Och ditt exempel på "extremfeminism" är bara knäppt.

Men ge gärna några fler exempel på båda varianterna, dvs sån normalfeminism som "alla" gillar (utom hatarna då förstås), och sånt som gör att kvinnor blir anklagade för att vara extrema feminister. Så blir det lättare att förstå vad du menar, kanske.
Ett annat exempel är väl rösträtten. De allra flesta (utom några dårar på flashback) tycker att allmän rösträtt är en bra och vettig grej. Men när kvinnor röstar annorlunda än män då är det extremfeminismens fel.
Citera
2025-10-04, 11:05
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Just det där med löner till fotbollsspelare är lite komplicerat ändå. Mina barns kusin tränade för Hammarby när hon var sex år. De sexåriga killarna fick träna två ggr i veckan och de sexåriga tjejerna fick träna en gång i veckan. Så argumentet att kvinnliga spelare kan få lika bra betalt som manliga spelare, om de kvinnliga presterar lika bra som de manliga haltar ju när det redan från väldigt unga år satsas mer på pojkar än på flickor.
Det ska dock sägas att detta var ca 12 år sedan. Man kan hoppas att det skett en förbättring.

Håller du med om att det är en extremfeministisk sak att kräva samma utkomst i lön vid fotbolls VM eller är det en normalfeministisk sak enligt dig?
Det där med att de ska prestera lika bra vet vi båda att det inte händer. Kvinnliga landslag får stryk av 15 åriga pojklag.
Håller du med om att feminister gärna kräver samma utkomst när det gynnar kvinnor men inte annars?
Citera
2025-10-04, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Håller du med om att det är en extremfeministisk sak att kräva samma utkomst i lön vid fotbolls VM eller är det en normalfeministisk sak enligt dig?
Det där med att de ska prestera lika bra vet vi båda att det inte händer. Kvinnliga landslag får stryk av 15 åriga pojklag.
Håller du med om att feminister gärna kräver samma utkomst när det gynnar kvinnor men inte annars?
Jag tycker det är normalfeminism att sexåriga barn ska få träna lika mycket fotboll oavsett kön. Och gärna tillsammans. Finns ingen som helst anledning att dela upp dem i flick- och pojklag i den åldern. De fysiska skillnaderna i tex styrka och storlek framträder mycket senare. Och om man gav flickor och pojkar samma förutsättningar skulle man sannolikt se bättre damfotboll.
Citera
2025-10-04, 11:16
Medlem
Majsmannen2s avatar
Extremt blir när jämställdheten blir på bekostnad av männen.
Citera
2025-10-04, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Extremt blir när jämställdheten blir på bekostnad av männen.
Kan du ge exempel?
Citera
2025-10-04, 11:25
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Kan du ge exempel?

Hade hoppats att få slippa.

Hmm.. men tex könskvotering är väl ett ganska bra exempel där männen blir lidande av extrema feministiska skäl.

Jämställdhet goes wrong.
Citera
2025-10-04, 11:57
Medlem
kyrkstockens avatar
All feminism bygger på felaktiga antaganden om livets grundläggande förutsättning, den att män och kvinnor skulle vara lika. Ha samma förutsättningar osv. Graden av "tvång" spelar liten roll.

Om alla skall kunna dunka en basketboll måste korgen sänkas och därmed fallerar allt.

För varje mm man sänker korgen förstör man basketsporten.

Det samma gäller politiken, polisen, militären, kyrkan, skolan osv osv.
Citera
2025-10-04, 12:07
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
All feminism bygger på felaktiga antaganden om livets grundläggande förutsättning, den att män och kvinnor skulle vara lika. Ha samma förutsättningar osv. Graden av "tvång" spelar liten roll.

Om alla skall kunna dunka en basketboll måste korgen sänkas och därmed fallerar allt.

För varje mm man sänker korgen förstör man basketsporten.

Det samma gäller politiken, polisen, militären, kyrkan, skolan osv osv.

Ja jag håller med. Skolan ska verkligen inte anpassas efter lata och korkade pojkar, skulle dra ner flickorna alldeles för mycket.

Av ren nyfikenhet, hur var kyrkan och politiken anpassad efter den "längsta basketspelaren"?
Senast redigerad av Jenny9 2025-10-04 kl. 12:39.
Citera
2025-10-04, 12:08
Medlem
cutepsychos avatar
Extremfeminism enligt mig är när du anser dig ha rätt till saker du inte behöver lyfta ett finger för. ”kvinnor tjänar mindre bla bla”. Om kvinnan utbildar sig till ex advokat och skiter i hemmet och lägger all energi på jobbet så kommer hon tjäna lika mycket. Det handlar inte om könet i många frågor, det handlar om hur hårt arbete man lägger in. Du kan inte både behålla kakan och äta kakan, vilket extremfeministerna verkar tro
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in