2025-10-04, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheodoreBagwell
De negativa hälsoeffekterna som har identifierats med kött beror till störst del på skadliga konserveringsmedel och gifter som kan finnas i köttet. Speciellt chark t.ex korv som innehåller nitrit och nitrat mm är särskilt skadligt. I deras studier gör de ingen skillnad på köttets kvalité. Det är otroligt bra för hälsan att äta kött av hög kvalité. Finns exempelvis interventioner där man får allvarliga inflammatoriska sjukdomar i remission med dieter där man till störst del äter högkvalitativt kött.

Min spaning är att det här är drivet från vänsterhåll. Människor som inte äter kött blir tanigare och får mindre testosteron och driv. Det leder till att deras värderingar skiftar mot vänsterhåll och det är det som är den egentliga agendan.
Mineraler som zink är totalt nödvändiga för testosteronproduktion. Samt vitaminer såsom Vitamin D. På den punkten kan de hjälpa. Men kroppen är också självreglerande och kan välja att minska testot om det blir ”för högt”.

Men ja baljväxter och sojafärs. Framförallt de ultraprocessade vegomaten som många veganer äter slaktar ditt testo och gör dig mer kvinnlig och lydig.
Citera
2025-10-04, 11:07
Medlem
Cameltotems avatar
Tror bättre lägga kraft och kapital på företag som är innovativa för hitta nya lösningar.

Vi kommer aldrig kunna få hela världen att börja med häst o vagn och äta morötter hela dagarna.
Citera
2025-10-04, 11:24
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Tror bättre lägga kraft och kapital på företag som är innovativa för hitta nya lösningar.

Vi kommer aldrig kunna få hela världen att börja med häst o vagn och äta morötter hela dagarna.

Syntetiskt kött är nödvändigt i framtiden
Citera
2025-10-04, 11:31
Medlem
Akihabaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Syntetiskt kött är nödvändigt i framtiden

Du tror att människan kan framställa kött mer ekonomiskt och energieffektivt än naturen?
Citera
2025-10-04, 11:32
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akihabara
Du tror att människan kan framställa kött mer ekonomiskt och energieffektivt än naturen?

Ja så småningom
Citera
2025-10-04, 11:34
Medlem
Akihabaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Ja så småningom

Du har säkert en lösning på syntetisk fotosyntes också?
Citera
2025-10-04, 11:48
Medlem
freethinker2024s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Ok, men jag är också orolig för cancer (huruvida du tror på det eller inte).

Själv tror dock jag att det bästa sättet att förebygga cancer är att sluta äte socker och stärkelse, som omvandlas till glukos i matsmältningen. För cancerceller är törstigare än på glukos än alla andra celler i kroppen.

Varför tror jag då det? Jo, för att när man skall skannas efter tumörer så får man dropp med radioaktivt märkt socker under själva skanningen. Och då lyser tumörerna upp som en julgran av radioaktiviteten, eftersom den anrikas där den högsta förbrukningen av glukos sker.
Diabetes är absolut en starkt bidragande faktor till cancertumörer. Men man kan hålla två bollar i luften samtidigt, måttligt intag av kött och socker! Kör inte med whataboutism för att försöka förneka premissen! Sen är väl cancertumörer inte sällan energiuppslukande inget konstigt eller?
Citera
2025-10-04, 11:50
Medlem
freethinker2024s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belowmepls
Du tror alltså detta enbart gäller nötkött för att det står "rött kött"? Jag tror det gäller allt kött och att "rött kött" är någon skev term som egentligen betyder något annat än vad 99% tror, men man låter folk tro att det bara är nötkött man syftar på.
Det sa jag inte! Var själv lite förvirrad av termen "rött kött"... Angav bara att jag förmodligen överstiger rekommendationerna avseende chark...
Citera
2025-10-04, 11:55
Medlem
448s avatar
Citat:
Du har säkert en lösning på syntetisk fotosyntes också?

Släpp detta nu
Citera
2025-10-04, 11:57
Medlem
Citat:
För något år sedan fanns en rekommendation av att äta högst 500 gram rött kött per vecka. Det minskade därefter till 350 gram, enligt Livsmedelsverket för att förbättra både hälsa och "klimat".

Nu stryps denna gräns till 100 gram per vecka, eller 15 gram per dag, av "EAT Lancet", en självutnämnd expertpanel omfattande klimatstjärnor som Johan Rockström et al. Det säger vänsterextrema SVT.

Istället ska man äta plantbaserat, med "frukt och grönt", baljväxter och nötter, menar panelen.

Ett annat mått är att gränsen motsvarar 5.2 kg kött per år och person, en gräns som bara underträffas av Bangladesh (4.04 kg). Till och med i svältdrabbade Etiopien äter man 5.40 kg, och i diabetesdrabbade Indien 6.08 kg.

Vad blir nästa gräns? 50 gram eller 0 g?

Hur stor andel av svenskarna tros komma att efterleva rekommendationen?

Är det rimligt att kompromissa med den egna hälsan för elitens "klimatmål"?
Jag äter ingenting, så det är lugnt!
Citera
2025-10-04, 11:58
Medlem
Åt precis 700 g naturbetes färs som är uppfött och betat hela sin liv ca 3 mil från mitt hem och slaktat på samma ställe. Skulle tippa på att jag äter runt 5-6 kg kött i veckan och 80% av det är färs från naturbete. Äter även lite grönsaker och frukt, lite mandel slinker ner ibland också. 15 gram per dag, det är mindre än min son äter per dag. Löjliga rekommendationer.
Citera
2025-10-04, 11:59
Medlem
Sverige måste vara korrupt. Livsmedelsverket rekommenderar kolhydrater till människor med diabetes och det är förbjudet att rekommendera dem en kost utan kolhydrater i Sverige. Det är helt sjukt och korrupt då det måste vara hål i huvudet på de som har kostråd som jobb i Sverige.

Man utmålar rött kött som något skadligt. Ändå består våra kroppar av fett och kött och det är det som vi alltid ätit. Missade de att vi behöver B12?
Förresten: Lycka till att överleva i Sverige på vintern utan kött.
Men vi ska äta mer kolhydrater säger de nu. Ändå är det av kolhydrater som får vårat blodsocker (socker i blodet) att gå upp och det ger karies och sjukdomar.

Varför sätter de inte skatt på allt skit som processad mat och som tex Marabou som är en av de produkter som säljer bäst i en matbutik idag år 2025.

Nä, nu borde vi kräva att de ansvariga avgår som ger oss så dåliga kostråd!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in