2025-10-04, 10:29
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Mig veterligen är det bara Estland och Ungern som inte har lagar motsvarande HMF.

Det räcker ändå inte till att ta igen ett försprång på flera miljoner på 10 år. Och ett par generationer ner klassas man ju inte som invandrare heller, eller påverkas särskilt mycket av det land man kommer ifrån.

Nej, Rumänien, Lichstenstein, Luxemburg, Ryssland, Lettland, Ukraina, Moldavien, Monaco, Vitryssland, Cypern, Albanien, Bosnien-Hercegovina, Slovenien också

Montenegro kunde jag inte hitta någon information om. Verkar vara lite oklart.
Citera
2025-10-04, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Nej, Rumänien, Lichstenstein, Luxemburg, Ryssland, Lettland, Ukraina, Moldavien, Monaco, Vitryssland, Cypern, Albanien, Bosnien-Hercegovina, Slovenien också

Jag har slagit upp Rumänien, Luxembourg, Ryssland, Ukraina, Vitryssland, Albanien, Slovenien och Cypern, Monaco och Lichtenstein Montenegro nu och av dessa var det bara Vitryssland some verkar sakna HMF-lagar.
Citera
2025-10-04, 10:46
Medlem
Citat:

Äh, jag kunde ju lika gärna kolla resten. Finns HMF-lagar i alla länder du har nämnt förutom i Vitryssland, där det är lite oklart att undersöka detta utan att spendera en längre stund...
Citera
2025-10-04, 10:56
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av homenzinho
I diktaturen Tyskland är det förbjudet att kalla Merz för Pimmel. Då kommer polisen på gryningsräd och beslagtar din mobil, din dator och dina hårddiskar. Sen blir det rättegång, dom och i värsta fall fängelse.
Man får inte kalla honom för "en kuk" alltså?
Vad händer om man kallar honom för "en fitta" då?
Citera
2025-10-04, 11:01
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Jag har slagit upp Rumänien, Luxembourg, Ryssland, Ukraina, Vitryssland, Albanien, Slovenien och Cypern, Monaco och Lichtenstein Montenegro nu och av dessa var det bara Vitryssland some verkar sakna HMF-lagar.

Citat:
Äh, jag kunde ju lika gärna kolla resten. Finns HMF-lagar i alla länder du har nämnt förutom i Vitryssland, där det är lite oklart att undersöka detta utan att spendera en längre stund...

Källa? För jag har nämligen också kollat upp dem och kunde inte hitta att de har några lagar mot HMF liknande de vi har i Sverige.
Citera
2025-10-04, 11:04
Medlem
ReijoHervonens avatar
Det finns ingen gräns. Antingen så har man yttrandefrihet eller så har man det inte. I Europa har vi det inte.

Lagen om hets mot folkgrupp är framtagen endast för att driva samhället i en viss politisk riktning. Lagen känns främmande för människor som värnar om demokrati och yttrandefrihet.
Citera
2025-10-04, 11:06
Medlem
Citat:
Källa? För jag har nämligen också kollat upp dem och kunde inte hitta att de har några lagar mot HMF liknande de vi har i Sverige.

Jag ursäktar det stökiga formatet:

Country Legal reference prohibiting hate speech / incitement of hatred
Belarus Article 130 of the Criminal Code — Incitement to racial, national or religious hatred or discord
HCRW
+2
ARTICLE 19
+2

Russia Article 282 of the Criminal Code — Inciting hatred or enmity, humiliation of human dignity etc.
inach.net
+3
Tandfonline
+3
Library of Congress
+3

Also, Article 20.3.1 of the Code of Administrative Offences (for less serious / first‑offense cases)
inach.net

Montenegro Law on Prohibition of Discrimination, Article 9a defines hate speech; also the Criminal Code, Article 370 — Incitement to hatred or violence etc.
Council of Europe
+2
Reporting Diversity Network
+2

Luxembourg Criminal Code, Article 457‑1 (L. 19 July 1997) — incitement to hatred or violence via speech or images etc., on basis of characteristics defined in Article 454.
HCRW

Romania Criminal Code, Article 369 — Incitement of violence, hatred or discrimination against categories of persons; also Article 77(h) as an aggravating circumstance in offences under the Criminal Code.
Council of Europe
+2
Council of Europe
+2

Country Legal reference (article / law) Notes / description
Liechtenstein § 283 of the Liechtenstein Penal Code (StGB) Public incitement to hatred or discrimination is punishable (up to two years).
Wikipedia
+4
Menschenrechte
+4
Docstore
+4

Monaco Loi n° 1.299 du 15 juillet 2005 (as amended) — Article 16; also Article 15 as accomplice provision; Article 18 for penalties; Criminal Code Article 421 (amended) The law prohibits incitement to hatred or violence, discrimination, and includes accomplice liability and penalty provisions.
Wikipedia
+2
Council of Europe
+2

Latvia Criminal Law, Article 78 and Article 150 These articles define hate speech offences and public glorification/denial of genocide, etc.
Cilvēktiesību gids

Slovenia Criminal Code, Article 300 (now renumbered) / earlier Article 297 — “Inciting hatred, strife or intolerance” The Criminal Code provides that publicly provoking or inciting hatred, violence or intolerance on protected grounds is punishable by up to two years imprisonment.
Derechos
+4
WIPO Lex
+4
Clovekove Pravice
+4

Also, the Constitution of Slovenia, Article 63, prohibits incitement to discrimination and hatred.
ECHRCaseLaw
+1

Albania Criminal Code, Article 265 — Inciting hatred or quarrels; also Article 119a, 119b, 84a Article 265 criminalises incitement to hatred, strife due to race, ethnicity, religion or sexual orientation.
Council of Europe
+1

The amendments in 2013 inserted these hate‑speech related provisions.
Council of Europe Assembly
+2
Council of Europe
+2

Bosnia and Herzegovina Criminal Code of Republika Srpska, Article 359 — Public incitement of violence and hatred; also hate motive as aggravating factor in all criminal laws (FBiH, RS, Brčko) Only RS has a specific hate speech offense; elsewhere hate motive is applied as aggravating circumstance.
UIA Network
+1

Ukraine Criminal Code, Article 161 — Violation of equality / incitement to hate; also other articles such as Article 300 for distribution of hateful materials Article 161 covers intentional acts aimed at incitement of ethnic, racial or religious hatred, demeaning dignity, etc.
The United Nations in Ukraine
+1
Citera
2025-10-04, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det finns ingen gräns. Antingen så har man yttrandefrihet eller så har man det inte. I Europa har vi det inte.
Då menar du att vi inte har yttrandefrihet för att det är förbjudet att t.ex. sälja en herrgård som inte finns?

Citat:
Lagen om hets mot folkgrupp är framtagen endast för att driva samhället i en viss politisk riktning.
Nej, den lagen finns där formellt som skydd för utsatta minoriteter.

Citat:
Lagen känns främmande för människor som värnar om demokrati och yttrandefrihet.
Något som jag uttryckligen ger uttryck för i det jag skriver i olika trådar. Att utgångsläget ytterst handlar om demokrati, yttrandefrihet och mänskliga rättigheter.

Och ett ärligt uppsåt.

Alla 'friheter' som medborgare i ett land har, har 'inskränkningar/begränsningar'.

Ta den svenska allemansrätten. Rätten att ströva fritt på all mark, ägd av staten (svenska folket) såväl som av storföretag och privatpersoner.

Det innebär däremot inte att du har rätt att kliva in på grannens tomt och skita i dennes jordgubbsland.

Allting är reglerat i lagtext i varje land. Alla friheter/rättigheter har inskränkningar.

Så även yttrandefriheten.

Och trådens frågeställning handlar om var gränsen för en "folkgrupp" går och därmed gränsen mellan yttrandefrihet och hets mot folkgrupp.

Att t.ex. samer utgör en folkgrupp vet vi.

Att t.ex. alla anställda av IBM inte utgör en folkgrupp vet vi också.

Det jag är osäker på är om anhängare av en specifik (religio-)politisk ideologi/rörelse kan sägas utgöra en folkgrupp och att kritik av denna och dess anhängare därmed kan sägas vara just "hets mot folkgrupp".

Ett mycket aktuellt exempel är gränsdragningen mellan zionister och judar i allmänhet. Hetsar jag mot folkgrupp när jag ger uttryck för min avsky av vad zionisterna pysslar med i t.ex. Gaza och har pysslat med det senaste seklet i MENA och resten av världen?

Eller är det en helt legitim kritik av vad en minoritet (om än i majoritet i Israel) av världens etniska judar gör och/eller ställer sig bakom?

Ett annat aktuellt exempel är militanta islamister av en eller annan modell och av samma skäl.

Och jo, jag vet, att kategoriska gränsdragningar är svåra att göra och att de är kontextbundna, men jag vill gärna se en diskussion om just det här i tråden.

Var går gränsen mellan yttrandefrihet och hets mot folkgrupp (i Sverige)?
Citera
2025-10-04, 16:44
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Jag har faktiskt inte en aning om ordet ska skrivas med stor bokstav, och tvekade faktiskt själv en stund men var för lat för att kolla upp det.

Att vara lika inför lagen betyder inte att lagen kan skydda personer med vissa egenskaper mer än andra. Den som begår brott mot HMF-lagarna lagförs ju på samma sätt vem denna person än är.

Det fetade:
Fast det är ju inte sant!. Domstolarna har upprepade gånger dömt människor för HMF för att personerna haft en specifik politisk tillhörighet. Domstolarna i dessa fall har även i domskälen klargjort att det har handlat om politiska domar.

Du skall nog inte ha för stor tilltro till svenska domstolars neutralitet och opartiskhet.
Citera
2025-10-04, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Det fetade:
Fast det är ju inte sant!. Domstolarna har upprepade gånger dömt människor för HMF för att personerna haft en specifik politisk tillhörighet. Domstolarna i dessa fall har även i domskälen klargjort att det har handlat om politiska domar.

Du skall nog inte ha för stor tilltro till svenska domstolars neutralitet och opartiskhet.

Du får gärna visa mig de domar där detta framgår...
Citera
2025-10-04, 17:11
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Du får gärna visa mig de domar där detta framgår...

Jag hittar inte domarna lite snabbt nu

Jag har läst domar där domstolen har ansett det försvårande att personer tillhör den "rasideologiska miljön" vilket i sig torde vara ett politiskt ställningstagande från domstolens sida..

Ras är en realitet som bekant, det måste vara extremt märkligt att en domstol eller en åklagare ens nämner ett sekteristiskt begrepp såsom "rasideologisk miljö".
Raser är realiteter och inget som är betingat av en specifik ideologisk miljö.
Citera
2025-10-04, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Jag hittar inte domarna lite snabbt nu

Jag har läst domar där domstolen har ansett det försvårande att personer tillhör den "rasideologiska miljön" vilket i sig torde vara ett politiskt ställningstagande från domstolens sida..

Ras är en realitet som bekant, det måste vara extremt märkligt att en domstol eller en åklagare ens nämner ett sekteristiskt begrepp såsom "rasideologisk miljö".
Raser är realiteter och inget som är betingat av en specifik ideologisk miljö.

Det är väl inget politiskt ställningstagande utan snarare ett konstaterande av en faktor som är relevant till varför brottet begicks? "Rasideologisk miljö" är ett vedertaget uttryck, och ter väl sig ändå bättre än det mer allmänt använda "rasist"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in