• 8
  • 9
2025-10-04, 13:40
Medlem
Lassekkongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av user7a261m
Det hela beror på om du tror att du kommer vara lyckligare i brf:en eller hyresrätten. Kanske brf:en är finare?

Om bostäderna är likvärdiga och det bara är pengar du är efter så ska du inte köpa brf:en. Det stämmer mycket väl att lån är ett sett att blanka kronan och att du tjänar på det i längden men du tjänar mycket mer på att köpa och hålla i guld. Ta 1 miljon kr och köp guld. Lägg 230kkr i guldgruvaktier - AltynGold, Jaguar Mining, Golconda Gold, lite Starcore mining.

Det absolut sista du ska göra är ett bo kvar i hyresrätten och ha dina "pengar" kvar på kontot. Du måste konvertera siffrorna på skärmen till en fysisk tillgång eller ägande i en fysisk tillgång som ett företag.

Har själv bott i brf och bor nu i nybyggd hyresrätt. Kostnaden är den samma, kvalitén är högre och så fort något går sönder (vilket det inte har än..) så är det bara att ringa så kommer vaktmästaren och fixar. Lyx.

Efter att ha sovit på saken så lutar det åt att bo kvar i hyresrätten då den är perfekt för mig och 5700kr är knappast mycket pengar 2025 i månaden, speciellt när mina pengar på börsen gör att jag kan bo gratis 4-5månader om året om inte mer av avkastningen.

Att jag vill byta till bostadsrätt är igentligen endast för att få ner mina månadskostnader, bo bättre eller finare gör jag inte med denna lägenhet som jag tänkte köpa, det är liknande ''standard'' som hyresrätten, vid brf köpet förlorar jag även mitt varmgarage vilket är en stor förlust.

Efter att ha kollat upp föreningen så är åldern 60+ upp till 89+ vilket gör att jag behöver förmodligen engagera mig väldigt mycket, vilket jag inte är så intresserad av.
Senast redigerad av Lassekkongo 2025-10-04 kl. 13:43.
Citera
2025-10-04, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IcaBasicBobDylan
Det är inte nödvändigtvis bättre. För det första beror det helt på vilken hyra man betalar, är det ett subventionerat förstahandskontrakt eller dyr nyproduktion? Sedan om man tar ett bostadslån får man en hävstång på flera miljoner som en privatperson aldrig skulle få för att använda för aktier/fonder. Sedan finns det andra faktorer än ekonomiska som att det i Stockholm är jättesvårt att få tag på ett förstahandskontrakt med subventionerad hyra. Att köpa en bostadsrätt ger också större möjligheter att välja var man bor och man slipper ofta det värsta drägget.
Återigen har du fel. Det går naturligtvis bra att använda hävstång vid aktiehandel, jag kan tex använda upp till 77% om jag önskar.
Citera
2025-10-04, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lassekkongo
Efter att ha sovit på saken så lutar det åt att bo kvar i hyresrätten då den är perfekt för mig och 5700kr är knappast mycket pengar 2025 i månaden, speciellt när mina pengar på börsen gör att jag kan bo gratis 4-5månader om året om inte mer av avkastningen.

Att jag vill byta till bostadsrätt är igentligen endast för att få ner mina månadskostnader, bo bättre eller finare gör jag inte med denna lägenhet som jag tänkte köpa, det är liknande ''standard'' som hyresrätten, vid brf köpet förlorar jag även mitt varmgarage vilket är en stor förlust.

Efter att ha kollat upp föreningen så är åldern 60+ upp till 89+ vilket gör att jag behöver förmodligen engagera mig väldigt mycket, vilket jag inte är så intresserad av.
Mycket bra val.
Citera
2025-10-04, 22:45
Medlem
Dundersnubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Kan ju gå med förlust oxå om/när du säljer.

Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist
du har chans på förlust när du säljer, samt extremt ökade månadskostnader när du bor där efter att undersatt underhåll genomförts vilket höjer avgiften.

Såklart. Men noll chans till vinst med hyres.

Man lär självklart kolla igenom ekonomin i föreningen och se vad för underhåll som måste göras osv. Allt är en avvägning och man kan alltid försöka göra vinsten på börsen istället men ibland är BRF bättre för livskvalitén med grannar, läge och liknande.
Citera
2025-10-05, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av user7a261m
Mycket bra val.
Tja att vara hyrestorsk är ju sådär! Just nu extremt låga priser på BR och hus, så just nu kan man göra riktiga klipp!
Citera
2025-10-05, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dundersnubben

Man lär självklart kolla igenom ekonomin i föreningen och se vad för underhåll som måste göras osv. Allt är en avvägning och man kan alltid försöka göra vinsten på börsen istället men ibland är BRF bättre för livskvalitén med grannar, läge och liknande.

jag har tjänat många miljoner på att hyra eftersom mitt kapital ligger på börsen istället för inlåst i en svettig sossebostad
Citera
2025-10-05, 09:40
Medlem
Dundersnubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist
jag har tjänat många miljoner på att hyra eftersom mitt kapital ligger på börsen istället för inlåst i en svettig sossebostad

Jo du brukar skriva det och kan i viss mån hålla med. Dock finns det inget sossigare än en hyresreglerad bostad.
Citera
2025-10-05, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Tja att vara hyrestorsk är ju sådär! Just nu extremt låga priser på BR och hus, så just nu kan man göra riktiga klipp!
Hyran är lika hög som avgiften + räntan och standarden på brf:en var den samma som hyresrätten. Vad tjänar han på att köpa brf:en? Han kan tjäna mer på aktier/guld.
Citera
2025-10-05, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dundersnubben

0 risk för förlust oxå 🙂
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in