Citat:
Ursprungligen postat av
user7a261m
Det hela beror på om du tror att du kommer vara lyckligare i brf:en eller hyresrätten. Kanske brf:en är finare?
Om bostäderna är likvärdiga och det bara är pengar du är efter så ska du inte köpa brf:en. Det stämmer mycket väl att lån är ett sett att blanka kronan och att du tjänar på det i längden men du tjänar mycket mer på att köpa och hålla i guld. Ta 1 miljon kr och köp guld. Lägg 230kkr i guldgruvaktier - AltynGold, Jaguar Mining, Golconda Gold, lite Starcore mining.
Det absolut sista du ska göra är ett bo kvar i hyresrätten och ha dina "pengar" kvar på kontot. Du måste konvertera siffrorna på skärmen till en fysisk tillgång eller ägande i en fysisk tillgång som ett företag.
Har själv bott i brf och bor nu i nybyggd hyresrätt. Kostnaden är den samma, kvalitén är högre och så fort något går sönder (vilket det inte har än..) så är det bara att ringa så kommer vaktmästaren och fixar. Lyx.
Efter att ha sovit på saken så lutar det åt att bo kvar i hyresrätten då den är perfekt för mig och 5700kr är knappast mycket pengar 2025 i månaden, speciellt när mina pengar på börsen gör att jag kan bo gratis 4-5månader om året om inte mer av avkastningen.
Att jag vill byta till bostadsrätt är igentligen endast för att få ner mina månadskostnader, bo bättre eller finare gör jag inte med denna lägenhet som jag tänkte köpa, det är liknande ''standard'' som hyresrätten, vid brf köpet förlorar jag även mitt varmgarage vilket är en stor förlust.
Efter att ha kollat upp föreningen så är åldern 60+ upp till 89+ vilket gör att jag behöver förmodligen engagera mig väldigt mycket, vilket jag inte är så intresserad av.