2025-10-03, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klokhet
Följande är anledningarna, men de skall inte tas individuellt utan som en samlad kraft:

* Det är slut på räntesänkningarna. Tvärtom lär räntan höjas, på längre sikt. Inte för att det går bra för landet utan helt sonika för att inflationen drar iväg. Ett stagflationslikande dilemma.

* Total Cost of Ownership stiger. Ta saker som internet och soptömning och summera alla saker som påverkar boendekostnaden så ser man att alla kostnader som påverkar den totala boendekostnaden bara går upp och upp. Även kostnadshöjningarna för att ha en bil och liknande har ökat radikalt, tack vare diverse politiska beslut, vilka även förstört vår egen bilindustri, med allt vad påföljder det har.

* Sverige, såväl som hela EU, mår inte bra. En av anledningarna är en oerhört kostsam massinvandring och en annan är att vi har investerat i feminism istället för försvar. Besluten de feministiska liberala politikerna har tagit för landet på en mängd olika områden (t ex invandring, energi, försvar, miljö, inkvoteringar) är rent katastrofala. Alla politiker, och media, som har bidragit till denna katastrof borde ställas inför rätta, då de dessutom har ljugit och förmörkat.

* Vi har haft en prisuppgång i bostäder som saknar motstycke i modern tid. Detta helt utan korrigeringar.

* Arbetslösheten stiger och lär fortsätta stiga, mycket p g a skäl som angivits ovan.

* Utbudet av bostäder är rekordhögt, emedan det föds färre och färre barn.

* Världen som sådan blir allt otryggare, där diktaturer har tillåtits ta ett allt större spelrum, både inom den ekonomiska och den militära sfären. Feminismen har helt förstört större delar av EU och har tillåtits infektera även USA, fram tills Trumps intåg. Putin och Xi klappar förtjust händerna åt batikhäxornas övertag - vilka har använt våra skattepengar till förstaklassbiljetter till miljökonferenser istället till för försvar och företagsvänligt klimat. De har dessutom trollat bort vår energiförsörjning och helt nedmonterat vår bilindustri.
Du tänker klassiskt fel

Löner ökar konstant, genom löneökningar ökar även priserna på i princip allt, dvs inget blir billigare, inte ens ett glas vatten ur kran, eller dina slängda sopor, allt ökar i pris bara med löneökningar.

Energi, vatten fjärrvärme kommer öka i pris, det samma kommer renoveringar och underhåll öka i priser exakt som allt gjort sista 20-30åren, BRF priser kommer följa samma princip med ökning då hyresrätter även fortsätter höja hyrorna genom ökade kostnader för renovering/underhåll och energi.

När alternativen fortsätter öka kraftigt i pris, dvs hyresrätter som har dyrare underhåll än en BRF som ägaren själv renoverar med egna pengar invändigt utgör att avgiften inte höjs i samma takt som hyrorna och det ger mer låneutrymme som i sin tur ökar på priserna.
Citera
2025-10-03, 18:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lassekkongo
Hej!

Jag har bott i hyresrätt i 10år och trivs bra där jag bor, det jag undrar är om det är lönsamt på en 10-13års period att köpa en bostadsrätt i en bostadsrättsförening med 0 i lån?

Hyresrätt: 5700, vatten,el, garage 1000. 6700.

Bostadsrätt, 1miljon, avgift 2700. Insats 330tkr.

Kapital kvar på kontot 1miljon.

Liten förening med endast 10 lägenheter med noll i lån.

Hur hade ni resonerat?

Allt ser bra ut för att köpa BR, förutom att föreningen är alldeles för liten. Köp i sådana fall i en större BRF. Varför måste du bo i en så liten BRF?
Citera
2025-10-03, 19:52
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Jag kollade på booli och hittade detta, en jävla massa siffror haha.

Föreningens fastighet har ett taxeringsvärde på 8 775 000kr.

Årets resultat: 43 549tkr.

2024:

intäkter:

Hyror 300tkr
tvätt 2.5k
garage p-plats. 5k
återbäring 1k.
sparränta 16k.

kostander:

värme 92tkr
kommunal avgift 46tkr
skatt 16tkr
kabel-tv: 20tkr
amortering: 30tkr
ränta 38tkr
övrigt 13tkr
sopkärl 4tkr
försäkring 15tkr.

årets resultat 43k.

328tkr tot.

tillgångar/anläggningstillgångar

500tkr.

omsättningstillgångar.

bankmedel 335tkr.

summa tillgångar 851tkr.

Skulder/ eget kapital.

medlemmars insatser 65k.
yttre reperationsfond: 750k.
lån 0.

tot 851k.

Den låter faktiskt rätt sund. Kör på den!
Citera
2025-10-03, 21:30
Medlem
Det beror ju helt på ort och hur länge man tänkt bo.
Gäller det en större stad och hyran är låg och området är bra så är det nog bäst att bo i hyresrätt och avsätta överskottet mellan lån/månadsavgift och hyran i fonder.
I dagens läge och nog för många år framåt är festen över för att göra en förmögenhet på värdeökningen på villor/BRF:er
Citera
2025-10-03, 21:31
Medlem
Andy Flags avatar
Ser bra ut, förutom det att du vill känna att du bor som i en hyresrätt. Det här är en ALLDELES för liten förening för detta. Du kommer att tvingas engagera dig, alternativt leva med en jävligt brun stämning. 30-40 lgh är absolut minimum för att du ska slippa detta.
Citera
2025-10-03, 22:32
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Hej!

Jag har bott i hyresrätt i 10år och trivs bra där jag bor, det jag undrar är om det är lönsamt på en 10-13års period att köpa en bostadsrätt i en bostadsrättsförening med 0 i lån?

Hyresrätt: 5700, vatten,el, garage 1000. 6700.

Bostadsrätt, 1miljon, avgift 2700. Insats 330tkr.

Kapital kvar på kontot 1miljon.

Liten förening med endast 10 lägenheter med noll i lån.

Hur hade ni resonerat?
Jag har bott i olika bostadsrätter och det är otryggt genom att det blir osäkert hur föreningen sköts. Man involverar sig med grannarna, vilket man vill eller inte, vilket inte alltid är positvt. Folk lägger sig i allt och det uppstår kontroverser. Nä hyresrätt eller eget hus annars får det vara för egen del.
Citera
2025-10-03, 22:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Liten förening, 0 lån. Försök kolla upp om de som sitter i styrelsen är tillräckligt kompetenta. Det finns föreningar där underhåll av fastigheten blivit eftersatt eftersom styrelsen är besatt av idén att hålla nere månadsavgiften och inte ta lån. 2 av de tre föreningar där jag bott var sådana.

När renovering som stambyte är oundvikligt fördubblas i sådana fall månadsavgiften på nolltid.

(har nu flyttat till hyreslägenhet i stort kommunalt bostadsföretag. Märker allt allt sköts professionellt på helt annat sätt än av bostadsrättsägare som tvingats in i styrelsen då ingen velat ha uppdragen.) Av de tio - hur många är kunniga och intresserade av att sköta fastigheten?

Håller med här, och dessutom ställer BRF-styrelser ofta krav på sina medlemmar. Man ska vara med och röja i genensamma utrymmen, sköta planteringarna, städa gårdarna... och detta framgår inte alltid när man skriver på kontraktet, det kan röstas igenom senare. Det finns också ofta en tongivande grupp som driver igenom "standardghöjningar" som övriga inte vill ha - men måste betala till. T.ex. inglasade balkonger med infravärme, elektriskt uppvärmda handdukshängare i badrummet... OK att detta kan hända i hyresrätt också, men jag upplever att man med hjälp av Hyresgästföreningen i alla fall kan få till en mer demokratisk process där.

En annan sak som är otrevlig med BRF-föreningar, är att styrelsen ofta består av medlemmar som tror att de ÄGER huset och har i uppgift att vakta alla som bor där. Min mor bodde sina sista år i ett sådant hus, det var helt galet: styrelsemedlemmarna bodde i samma hus (det var ett stort, brett höghus med många lägenheter), och särskilt en av dem hade inget annat att göra än att bevaka allt som hände i huset och på gården. Hon gick ut i trappan och kollade och lyssnade, hängde över balkongräcket för att höra vad som sas på gården, kom till och med och ringde på: "jag såg att du hade gäster, jag ville bara se att allt stod rätt till". Det var helt galet.

Nyfikna kärringar finns även i hyreshus såklart, men där har de i alla fall inga som helst befogenheter att lägga sig i. Och personalen på bostadsbolaget brukar vara professionell, de gör bara sitt jobb på kontorstid, och de bor först och främst inte i samma hus. Man är mycket friare i hyreshus!

En annan stor fördel med hyreslägenhet är att det går lätt och billigt att komma därifrån. När man har sagt upp lägenheten så behöver man max betala hyran under uppsägningstiden, det kan bli mindre tid man behöver betala för också om nästa hyresgäst flyttar in snabbt. En bostadsrätt däremot måste man få såld, annars är man fast... många måste sänka priset och sälja med förlust, för att bli av med eländet.

Jag ser personligen inte värdet med BRF, det är en konstig mellanform mellan att äga ett hus och att hyra en lägenhet. Jag känner, att har jag inte råd/ork/tid/lust med ett hus, så är en hyreslägenhet det näst bästa alternativet. Det är kravlöst och bekvämt och innebär ingen ekonomisk risk.
Senast redigerad av Merwinna 2025-10-03 kl. 22:56.
Citera
2025-10-03, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klokhet
BRF-priserna kommer att falla och det rejält, de kommande åren. Jag är lite i samma situation som du och tänker hyra ett bra tag till, varefter jag går in på marknaden till ett betydligt bättre pris.

.
Dom har redan fallit oerhört mycket senaste året pga räntor mm. Så med tanke på sänkta räntor så lär dom inte sjunka mera. Jag tror att TS kan göra ett klipp om han köper nu i år. Tror priserna kommer vända upp rätt snart.
Citera
2025-10-04, 03:07
Medlem
Citat:
Jag kollade på booli och hittade detta, en jävla massa siffror haha.

Föreningens fastighet har ett taxeringsvärde på 8 775 000kr.

Årets resultat: 43 549tkr.

2024:

intäkter:

Hyror 300tkr
tvätt 2.5k
garage p-plats. 5k
återbäring 1k.
sparränta 16k.

kostander:

värme 92tkr
kommunal avgift 46tkr
skatt 16tkr
kabel-tv: 20tkr
amortering: 30tkr
ränta 38tkr
övrigt 13tkr
sopkärl 4tkr
försäkring 15tkr.

årets resultat 43k.

328tkr tot.

tillgångar/anläggningstillgångar

500tkr.

omsättningstillgångar.

bankmedel 335tkr.

summa tillgångar 851tkr.

Skulder/ eget kapital.

medlemmars insatser 65k.
yttre reperationsfond: 750k.
lån 0.

tot 851k.

Äger föreningen marken, det framgår inte i tråden? Gör inte föreningen det kan det bli överraskningar som inte är så roliga!
Citera
2025-10-04, 03:36
Medlem
Skyggedanss avatar
Du kommer förlora pengar på att köpa bostadsrätt jämfört med att hyra eftersom du låser in ditt kapital.
Ditt kapital kan lätt öka med 10% per år minst på börsen. Lycka till med att få din bostadsrätt att öka med 10% per år i sveriges övervärderade bostadsmarknad.
Citera
2025-10-04, 08:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dundersnubben
Du har ju en viss chans till vinst vid försäljning senare. Dessutom kan du renovera lägenheten i ditt eget tycke. Om det inte påverkar sparpengarna/investeringarna så mycket så hade jag köpt den, speciellt om det blir samma månadskostnad.

du har chans på förlust när du säljer, samt extremt ökade månadskostnader när du bor där efter att undersatt underhåll genomförts vilket höjer avgiften.
Citera
2025-10-04, 08:55
Avstängd
Citat:
Jag bor bra idag, det är alltså samma område men tvärs över gatan bara, räknar jag på sbab blir alla avgifter totalt runt 6000 om budgivningen slutar på 1mkr samt 330k i insats, mao samma utgift som min hyresrätt.

Det som oroar mig är att jag vill ha ett bekymmerfritt ägande och inte engagera för mycket iaf.

Problemet med hyresrätt är att på 10år. Betalar jag ca 670k till det kommunala fastighetsbolaget, så det borde vara en nobrainer att köpa tänker jag?

hur mycket betalar du till banken i ränta på tio år när du köper

hur mycket betalar du till diverse vinstdrivande bolag för skötsel, bokföring, revision mm på tio år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in