2025-10-04, 09:23
Medlem
Hyreslägenhet kan absolut vara bra om det är en ansvarsfull hyresvärd som tar hand om sina fastigheter och har en sjysst attityd mot sina hyresgäster. Bra fastighetsservice. Hyran ska även vara rimlig i proportion till din lön/pension.

I sämsta fall kan hyreslägenheter vara i en otrygg miljö med läskiga grannar från samhällets botten med en hyresvärd som bor utomlands och struntar i underhåll och hur fan folk har det med mögel och skadedjur, trasiga rör, hissar mm. I bästa fall är det tvärtom.

Bostadsrätt kan vara bra om föreningen äger sin mark, har en vettig underhållsplan som de följer, att det finns kompetens i styrelsen och att de är pålitliga. Gå med i valberedningen och/eller gå på alla stämmor så får du en bra bild av läget.

Båda boendeformer kan vara sämst eller bäst.
Citera
2025-10-04, 09:25
Medlem
Hyreslägenhet kan absolut vara bra om det är en ansvarsfull hyresvärd som tar hand om sina fastigheter och har en sjysst attityd mot sina hyresgäster. Bra fastighetsservice. Hyran ska även vara rimlig i proportion till din lön/pension.

I sämsta fall kan hyreslägenheter vara i en otrygg miljö med läskiga grannar från samhällets botten med en hyresvärd som bor utomlands och struntar i underhåll och hur fan folk har det med mögel och skadedjur, trasiga rör, hissar mm. I bästa fall är det tvärtom.

Bostadsrätt kan vara bra om föreningen äger sin mark, har en vettig underhållsplan som de följer, att det finns kompetens i styrelsen och att de är pålitliga. Gå med i valberedningen och/eller gå på alla stämmor så får du en bra bild av läget.

Båda boendeformer kan vara sämst eller bäst.

Men allra bäst är att bo i hus. Jag skulle satsat på det alla gånger om jag vore yngre.
Citera
2025-10-04, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glockenrein
En bostadsrätt som man äger är alltid en bättre investering än att bo i hyresrätt så skulle rekommendera det.
Du har fel, en bostad man bor i är inte en investering det är en kostnad. Att bo i en hyresrätt och investera pengarna är alltid det finansiellt bättre alternativet om man har möjligheten att hyra.

Det finns många fördelar med brf men det är inte en investering.
Citera
2025-10-04, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Ganska sällan ändå, men visst händer det. Att det hänt sällan nu beror mycket på att det nästan inte gått att missköta en förenings ekonomi med nära noll i ränta och ständigt ökade värden på fastigheter.

Men när räntan går upp och värdet på fastigheten sjunker då händer det oftare.
Nästan samtliga brf som konkat är pappersföreningar med noll medlemmar, att en riktig brf går i konkurs är extremt sällsynt och väldigt lätt att undvika, det är bara att höja avgiften. Det är såklart inte roligt och sänker värdet på bostaden men om alternativet är att förlora allt är valet rätt givet.
Citera
2025-10-04, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IcaBasicBobDylan
Nästan samtliga brf som konkat är pappersföreningar med noll medlemmar, att en riktig brf går i konkurs är extremt sällsynt och väldigt lätt att undvika, det är bara att höja avgiften. Det är såklart inte roligt och sänker värdet på bostaden men om alternativet är att förlora allt är valet rätt givet.

Sant, det är relativt lätt att undvika konkurs för en bostadsrättsförening. I de allra flesta fall där det ändå gått åt pipan så har det antingen berott på skyhöga räntor (vilket vi inte haft på jättelänge) eller på ren misskötsel och korruption. De flesta fall där det inte gick på grund av höga räntor så handlar det ofta om nybyggda bostadsrätter som redan har väldigt höga hyror.

Ekonomin runt en fastighet är bland de enklaste ekonomier man har att hantera, den är förutsägbar under hela fastighetens livslängd och där finns ovanpå det försäkringar mot katastrofer och olyckshändelser.

Så ja, det ska helt enkelt inte hända.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-10-04 kl. 10:23.
Citera
2025-10-04, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lassekkongo
Jag har bott i hyresrätt i 10år och trivs bra där jag bor, det jag undrar är om det är lönsamt på en 10-13års period att köpa en bostadsrätt i en bostadsrättsförening med 0 i lån?
---
Hur hade ni resonerat?
Ingen vet vad framtiden bär i sitt sköte men en bostad som man trivs i är guld värd så om du trivs där du bor så bo kvar.
Citera
2025-10-04, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lassekkongo
Hej!

Jag har bott i hyresrätt i 10år och trivs bra där jag bor, det jag undrar är om det är lönsamt på en 10-13års period att köpa en bostadsrätt i en bostadsrättsförening med 0 i lån?

Hyresrätt: 5700, vatten,el, garage 1000. 6700.

Bostadsrätt, 1miljon, avgift 2700. Insats 330tkr.

Kapital kvar på kontot 1miljon.

Liten förening med endast 10 lägenheter med noll i lån.

Hur hade ni resonerat?
Det hela beror på om du tror att du kommer vara lyckligare i brf:en eller hyresrätten. Kanske brf:en är finare?

Om bostäderna är likvärdiga och det bara är pengar du är efter så ska du inte köpa brf:en. Det stämmer mycket väl att lån är ett sett att blanka kronan och att du tjänar på det i längden men du tjänar mycket mer på att köpa och hålla i guld. Ta 1 miljon kr och köp guld. Lägg 230kkr i guldgruvaktier - AltynGold, Jaguar Mining, Golconda Gold, lite Starcore mining.

Det absolut sista du ska göra är ett bo kvar i hyresrätten och ha dina "pengar" kvar på kontot. Du måste konvertera siffrorna på skärmen till en fysisk tillgång eller ägande i en fysisk tillgång som ett företag.

Har själv bott i brf och bor nu i nybyggd hyresrätt. Kostnaden är den samma, kvalitén är högre och så fort något går sönder (vilket det inte har än..) så är det bara att ringa så kommer vaktmästaren och fixar. Lyx.
Citera
2025-10-04, 12:19
Medlem
fittanstickerframs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tajpR
Nej det är det inte alltid. Du har många gånger tjänat på istället investera handpenningen på börsen. Så allt beror på.

Är det många hyresrättsinnehavare som har både kapital och flax för att lyckas med det då?
Citera
2025-10-04, 12:48
Medlem
många av de som köper bostadsrätt gör det därför de inte kan hitta nån hyres med hyffsad hyra, bra läge ock normala grannar ett sätt att köpa sig före kön

men om man bor i en hyres med bra grannar, hyffsad hyra ock att man trivs är nog kanske det det bästa alternativet

bor i en hyres 2:a i en av norrlands största städer 64 kvm 4:de ock översta våningen ,hiss , mitt i centrum ,magisk utsikt, ganska fräsch lägenhet fick nya golv i hela kvarten för 1 år sen hyra 5875 kr /mån
kollade på hemnet för nån månad sen hittade en lika central kvart utan hiss/,noll utsikt, men 2 kvm större, bra precis samma månads avgift pris 1950,000 kr, betala 300000 kontant ock sen lån på resten = månadskostnad 14000 men lägenheten blev såld för utgångs priset
Senast redigerad av diseledvin 2025-10-04 kl. 13:04.
Citera
2025-10-04, 13:26
Medlem
För mig beror det på hur mycket pengar jag har om jag bor i hyresrätt eller bostadsrätt.

Jag bor i bostadsrätt just nu då jag har så pass mycket pengar att bostadsrätten blir en del av en divesifiering av tillgångar mot aktier etc.

Hade jag dock haft så jag ej kunde casha min bostadsrätt så hade jag tagit hyresrätt hellre och haft pengarna på.börsen då jag ej gillar att binda upp allt kapital i en enda tillgång speciellt en bostadsrätt men man imte ens direkt "äger" bostaden på samma sätt som om man köper ett.hus.
Och även hus skulle kännas svettigt att ha alla tillgångar i då det finns så mycket som.kan ske som bokstavligen raderar ut stora värden på.huset.
Befolkningsminsknin där man bor eller att det byggs ett överflöd av bostäder kan vara en anledning.
Citera
2025-10-04, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuculuscanorus
Du har inte fel. Samtidigt finns det en del som tyder på att en avreglering av bostadsmarknaden kan ske. Det i kombination med ökande kostnader kommer leda till kraftigt höjda hyror speciellt i större svenska städer. Så det är inte säkert att BRF blir mindre attraktivt om hyrorna dubbleras

Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Du har fel, en bostad man bor i är inte en investering det är en kostnad. Att bo i en hyresrätt och investera pengarna är alltid det finansiellt bättre alternativet om man har möjligheten att hyra.

Det finns många fördelar med brf men det är inte en investering.
Det är inte nödvändigtvis bättre. För det första beror det helt på vilken hyra man betalar, är det ett subventionerat förstahandskontrakt eller dyr nyproduktion? Sedan om man tar ett bostadslån får man en hävstång på flera miljoner som en privatperson aldrig skulle få för att använda för aktier/fonder. Sedan finns det andra faktorer än ekonomiska som att det i Stockholm är jättesvårt att få tag på ett förstahandskontrakt med subventionerad hyra. Att köpa en bostadsrätt ger också större möjligheter att välja var man bor och man slipper ofta det värsta drägget.
Citera
2025-10-04, 13:31
Medlem
Lassekkongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
många av de som köper bostadsrätt gör det därför de inte kan hitta nån hyres med hyffsad hyra, bra läge ock normala grannar ett sätt att köpa sig före kön

men om man bor i en hyres med bra grannar, hyffsad hyra ock att man trivs är nog kanske det det bästa alternativet

bor i en hyres 2:a i en av norrlands största städer 64 kvm 4:de ock översta våningen ,hiss , mitt i centrum ,magisk utsikt, ganska fräsch lägenhet fick nya golv i hela kvarten för 1 år sen hyra 5875 kr /mån
kollade på hemnet för nån månad sen hittade en lika central kvart utan hiss/,noll utsikt, men 2 kvm större, bra precis samma månads avgift pris 1950,000 kr, betala 300000 kontant ock sen lån på resten = månadskostnad 14000 men lägenheten blev såld för utgångs priset

Jag har samma månadskostnad som dig, mitt varmgarage är bara en bonus som jag uppskattar på fritiden när jag mekar med bilen. Så man bor väl igentligen väldigt billigt redan, mitt kapital ligger i fonder, vilket gör att jag bor ''gratis'' 3-4 månader om året av ren avkastning.

Som du skriver så brukar man leta större lägenhet idag när man flyttar ihop med någon eller skaffar barn eller liknande, vilket inte är så i mitt fall.

Efter att ha kollat upp huset så blir jag lite orolig då det endast är 10lägenheter där åldern ligger på 60+ upp till 89+, vilket gör att jag behöver förmodligen engagera mig mer än vanliga brf:er.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in