2025-10-04, 09:23
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RusskijNjet
Här är lite länkar för dig att läsa:
Most Ukrainians are ready to “endure the war as long as it takes” - poll
https://unn.ua/en/news/most-ukrainia...-it-takes-poll

Three quarters of Ukrainians believe in victory with proper arms supplies and sanctions against Russia – poll
https://en.interfax.com.ua/news/general/1105081.html

Ukrainians Want Elections Only After War Ends, Zelensky Trust at 69 Percent

https://www.agenzianova.com/en/news/...-at-69-percent

Tusen tack! Ska läsa och granska deras trovärdighet.
Citera
2025-10-04, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Lite kul ändå att höra lite annorlunda funderingar och lite annat kritiskt tänkande på SVT och liknande kanaler. Annars så kan det bli lite enahanda med den massiva positivism till precis allt som NATO och EU gör och att vi nu nödvändigtvis skulle begrava vår neutralitet en gång för alla utan minsta lilla ifrågasättande. Debatten blir ju faktiskt mer intressant med olika åsikter.
Nyttigt i allra högsta grad, framför allt när debatten blir så ensidig. Vi matas med ett enda narrativ från msm och begränsas att ta del av "den andra sidans" synpunkter, åsikter och tankar (rysk media spärrad i Europa).
Det sistnämnda pekar på en viktig sak, att dunkla massans egna tänkande/kontrollera/styra massan.
Citera
2025-10-04, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Hon har helt rätt i sitt resonemang. Såväl om kriget som hennes resonemang om påstående om hungrande barn.

Släpp Lena. Hon byggde sin egen hype och hennes böcker är läsvärda, inte mer.

Men om barn vet hon ingenting,
och om män vet hon väldigt lite.

Varför skulle hon veta mycket om Putin?

Om hon istället menade att kritisera regeringen hade hon kunnat utveckla det.

”Människor med ekonomiska bekymmer är inte sämre än andra. Lena Anderssons resonemang om havregryn kommer farligt nära avhumanisering.”
Citat från Ann Heberlein som gärna får ta mer plats i offentligheten igen om hon kan.
Citera
2025-10-04, 09:39
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RusskijNjet
Legitima säkerhetsintressen” är en populär ursäkt när en aggressor vill rättfärdiga aggression. NATO:s expansion speglar främst att nationsfolk vill skydda sig – inte att placera baser vid någon annans hem.

Säkerhet för Ukraina och EU innebär inte automatisk fara för Ryssland – det är när makthavare ser folkets vilja som hot de måste avfärda.

Så brytning av spiralen är att Ryssland slutar att hota och invadera

Håller med att forna Öststaternas, Sveriges och Finlands motiv att gå med i NATO har varit för att skydda sig mot främst Ryssland. USAs motiv är dock annorlunda, de vill flytta fram sina militära positioner till Rysslands gräns för att innesluta och försvaga Ryssland. Det är inte konstigt att Ryssland känner detta som ett hot. Jag skulle istället vilja se en stark oberoende europeisk försvarsallians som arbetade med förtroendeskapande åtgärder och goda relationer med samtliga stormakter.
Citera
2025-10-04, 09:39
Medlem
Jag har inte sett hela intervjun, men utifrån citaten verkar det som att hon vill få uppmärksamhet, inte att hon är någon vatnik.

Putin vill ha krig för att hålla sina egna undersåtar rädda och förtryckta, och för att stjäla bitar av grannländerna, som hans oligarker kan plundra. Han är rädd för att fred kan leda till färgrevolutioner på hemmaplan.

Jag vet inte om vi tjänar på att betala enorma summor för att hålla igång kriget. Det tär på ryssarnas resurser, men även på våra. Kanske är det lika bra att Putin får behålla de ockuperade territorierna, ungefär som Turkiet har behållit norra Cypern i årtionden. Frågan är om vapenvilan håller längre den här gången, eller om det blir en ny rysk offensiv om några år.
Citera
2025-10-04, 09:41
Medlem
NiccoJs avatar
Vad tycker hon vi ska göra, hissa bögflaggan o lägga försvarsbudgeten på att byta kön fram o tillbaka på folk?
Västländerna är rika och militär skapar arbeten åt folk.
Vi ska inte frukta ryskt gammalt skrot.
Citera
2025-10-04, 09:44
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mindstream
Jag har inte sett hela intervjun, men utifrån citaten verkar det som att hon vill få uppmärksamhet, inte att hon är någon vatnik.

Putin vill ha krig för att hålla sina egna undersåtar rädda och förtryckta, och för att stjäla bitar av grannländerna, som hans oligarker kan plundra. Han är rädd för att fred kan leda till färgrevolutioner på hemmaplan.

Jag vet inte om vi tjänar på att betala enorma summor för att hålla igång kriget. Det tär på ryssarnas resurser, men även på våra. Kanske är det lika bra att Putin får behålla de ockuperade territorierna, ungefär som Turkiet har behållit norra Cypern i årtionden. Frågan är om vapenvilan håller längre den här gången, eller om det blir en ny rysk offensiv om några år.

Det är absolut inte personlig uppmärksamhet hon söker. Hon efterlyser en debatt om det är värt att offra så många liv och så mycket resurser i en utsiktslös kamp för skipa något slags "moralisk rättvisa" sett ur vårt trångsynta perspektiv.
Citera
2025-10-04, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Det är absolut inte personlig uppmärksamhet hon söker. Hon efterlyser en debatt om det är värt att offra så många liv och så mycket resurser i en utsiktslös kamp för skipa något slags "moralisk rättvisa" sett ur vårt trångsynta perspektiv.

Precis den frågan ryssarna ska ställa sig, ja.
Citera
2025-10-04, 09:52
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Nyttigt i allra högsta grad, framför allt när debatten blir så ensidig. Vi matas med ett enda narrativ från msm och begränsas att ta del av "den andra sidans" synpunkter, åsikter och tankar (rysk media spärrad i Europa).
Det sistnämnda pekar på en viktig sak, att dunkla massans egna tänkande/kontrollera/styra massan.

Jag blev glad av Lena Anderssons funderingar, det man sett de senaste åren på, exempelvis SVT, är ju totalt enahanda, inget som helst ifrågasättande av Sveriges deltagande i kriget, inget ifrågasättande av anslutningen till NATO och så vidare.. Det är ju så oerhört enkelt att hitta problematiska frågeställningar i detta ämne men inte en enda kritisk fråga har jag hört på nyheterna på SVT eller på andra samhällsprogram, det här med Lena måste vara smått unikt. Och nej, jag är inte ryssälskare och jag älskar inte Putin, jag är bara en person som tycker att man måste kunna hålla mer än ett enda perspektiv i skallen. Spärrandet av rysk media på nätet påminner lite om Sovjetunionens störsändningar av västliga kortvåggssändningar under Kalla Kriget. Å andra sidan antar jag att Ryssland nu gjort detsamma gemtemot oss.
Citera
2025-10-04, 09:52
Medlem
Citat:
Håller med att forna Öststaternas, Sveriges och Finlands motiv att gå med i NATO har varit för att skydda sig mot främst Ryssland. USAs motiv är dock annorlunda, de vill flytta fram sina militära positioner till Rysslands gräns för att innesluta och försvaga Ryssland. Det är inte konstigt att Ryssland känner detta som ett hot. Jag skulle istället vilja se en stark oberoende europeisk försvarsallians som arbetade med förtroendeskapande åtgärder och goda relationer med samtliga stormakter.

Det är lite som att säga: "Jag bröt mig bara in i grannens hus för att han satte upp ett larm – det kändes hotfullt." Att länder vill gå med i NATO är inte ett hot, det är en reaktion på rysk aggressivitet. Kanske vore färre ansökningar om Ryssland slutade göra sig till en säkerhetsrisk. Och en "oberoende europeisk försvarsallians" låter fint – men vad exakt hindrar Ryssland från att bygga förtroende nu, om det verkligen är det de vill?

Sen behöver fortfarande inte USA placera några vapen i andra länder för att krossa Ryssland
Så sluta med erat Kreml-talk om utplacerade kärnvapen i Natoländer
Citera
2025-10-04, 10:02
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Jag blev glad av Lena Anderssons funderingar, det man sett de senaste åren på, exempelvis SVT, är ju totalt enahanda, inget som helst ifrågasättande av Sveriges deltagande i kriget, inget ifrågasättande av anslutningen till NATO och så vidare.. Det är ju så oerhört enkelt att hitta problematiska frågeställningar i detta ämne men inte en enda kritisk fråga har jag hört på nyheterna på SVT eller på andra samhällsprogram, det här med Lena måste vara smått unikt. Och nej, jag är inte ryssälskare och jag älskar inte Putin, jag är bara en person som tycker att man måste kunna hålla mer än ett enda perspektiv i skallen. Spärrandet av rysk media på nätet påminner lite om Sovjetunionens störsändningar av västliga kortvåggssändningar under Kalla Kriget. Å andra sidan antar jag att Ryssland nu gjort detsamma gemtemot oss.

Precis, att ha en inhemsk debatt och diskutera vårt svenska agerande är inte detsamma som att stödja Ryssland och Putin.

Är också upprörd över EUs spärrande av rysk media vilket är ett brott mot Sveriges yttrandefrihetsgrundlag. Se denna tråd. Väst håller på att offra just de värden som vi säger oss vilja försvara.

(FB) EU och Ryssland hindrar sina medborgare att lyssna på varandras nyhetsbyråer
Citera
2025-10-04, 10:04
Medlem
Citat:
Det är absolut inte personlig uppmärksamhet hon söker. Hon efterlyser en debatt om det är värt att offra så många liv och så mycket resurser i en utsiktslös kamp för skipa något slags "moralisk rättvisa"

Du verkar inte ha kunskap om hennes bakgrund.
Med det sagt kan hon ändå ha en poäng.

Både hennes havregryns-inlägg och detta
kommer ur samma personliga perspektiv.

Det är inte hennes förtjänst att samtalet belyser en komplex och ödesmättad politisk historia och framtid,
men kan det tjäna till att några drar i handbromsen i sin svulstiga och krigshetsande retorik, så bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in