2025-10-06, 08:32
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Och varför ska vi börja tideräkningen från 2022 med en dokumenterad lögnare och avtalsbrytare? Putin fick vara med i de internationella finrummen långt efter det stod klart att han är en korrupt mördare. Han har getts alla chanser till diplomati. Han bryter avtal och ljuger vilket är en nackdel för trovärdigheten. Stackars Breivik föresten, han sitter helt oskyldigt fängslad sedan 2012.

Därför 99% av Ukraina och Rysstrådarna på forumet startade sedan dess. Det var inte många som ens kunde peka på Ukraina på en världskarta innan dess men nu diskuteras Ukraina, flaggas för, allt är Rysslands fel från vädret till minsta lilla...
Citera
2025-10-06, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillåpotatis
Vad får dig att tro att världen tas över av antidemokratiska diktatorer? Hur stor risk det är att så det blir??? Du har ju tjatat om att ryssland håller på att förlora i den andra tråden, varför tror du att ryssland ska ta över världen. Är du sinnessjuk? Det är ju direkt motsägelsefullt.

Jag har nog aldrig skrivit att Ryssland håller på att förlora militärt. Jag har sagt att Ryssland inte vinner, vilket är något annat. Men Rysslands imperialistiska ambitioner är tyvärr en del i att världen går i en alltmer auktoritär riktning. Vi har Rysslands imperialism, Kinas allt starkare ställning på flera områden, religiös intolerans..... Till och med i USA trotsar nu presidenten sin egen konstitution och går emot domstolarna för att skicka in nationalgardet i städer som styrs av oppositionen. Eftersom domstolen förbjöd Trump att sätta in Oregons eget nationalgarde i Portland, så valde Trump att skicka Kaliforniens nationalgarde till Oregon. Texas nationalgarde ska till Illinois av samma anledning. Så vill vi ha demokrati bör vi nog protestera nu, inte vänta till senare.
Citera
2025-10-06, 09:14
Medlem
Pantheraduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citymormor
Reportern misslyckas kraftigt med att vara oberoende. Han visar öppet sin avsky för en avvikande åsikt. Hon är märkbart besvärad och uttrycker sig försiktigt.

Ta en titt på hennes bakgrund och vad hon i vanliga fall skriver om, hon försöker ge ett mer sansat perspektiv, att inte "trycka på" mot Ryssland.
Det betyder inte att hon är allierad med Putin.

Det håller jag med om 🤔.
Cirka 30 sekunder in i klippet så säger han - Jag tänker ju att du själv pratar om imperiedrömmar i Kreml och att Putin längtar tillbaka till Sovjet. Skall man inte tro på det Putin säger och gör..

Vad försökte reporten insinuera där…?

Att längta tillbaka till Sovjet är inte detsamma som ”att vilja ta över andra länder”.
Vilket är helt riktigt..!?

I östra delen av Tyskland 🇩🇪 var det en del som röstade på BSW , och jag vet personer där som tyckte att DDR inte var så jätteilla ändå (trots man spionerade på varandra). Det mer rysslandsvänliga BSW fick nästan 5 % i valet som var, och hade inte Media varit emot dom så mycket, så tror jag att de kommit in.

Anders Holmberg upplevs inte riktigt objektiv, men kritisk och ifrågasättande skall han ju vara. I vissa fall gör han det som om han vore aktivist.. istället för journalist.
Citera
2025-10-06, 09:28
Medlem
Allt, precis allt är ett spel på hög nivå där eliten håller i taktpinnen.

USA:s historia är inte så glamorös om man tittar i backspegeln..
Landet som försvarar det fria ordet, så långt är det väl ok.
Det är inte så värst längesen det stod "Only whites" på dörren till butiken eller restaurangen mm.
USA har varit med i åtskilliga konflikter genom åren där man påverkat agendan i den riktning landet och eliten vill.

Tittar man österut, har vi Ryssland..

Under Sovjettiden var det kommunistiska landet en diktatur. Landet styrdes med järnhand från Kreml. En mörk tid där oppositionella tystades effektivt.

Men sedan Glasnost och Peristrojkan via Michail Gorbatjov, 1989 infördes har landet sett en mer demokratisk tid.

Det finns ännu mycket kvar att förändra, både vad gäller korruption och demokrati, men tittar man bakåt har trots allt en förändring skett.

Europa ser Ryssland som en fiende.
Eliten har bestämt detta, så då är det så.
Ryssen är dum och ska bekämpas.
Och det gör eliten med propaganda. Och de gör det effektivt, där allt (nästan) är väl genomtänkt.
I slutändan handlar det om pengar och tillgång till mineraler och annat både europa och USA behöver.

Ex.vis så har EXXON gjort en vinst på 280 miljarder dollar sedan Ukrainakonflikten startade.
Vapentillverkare har sett sina aktier rusat. Där spelar antalet döda och sårade vid fronten inte minsta roll.

Det är ett spel på hög nivå, "elitserien".

Våra svenska politiker är högst involverade i detta.
Först odemokratiskt "skyndsamt" in i Nato. Därefter aldrig tidigare skådade bidrag, just nu en bit över 100 miljarder.

Självklart har Lena Andersson rätt.

Skulle vi tänka logiskt, finns inget hot mot ex.vis oss från Ryssland.
Det enda är väl isf att vi gått med i just Nato.
Ryssland har arealer ,mineraler och naturtillgångar så det räcker och blir över.
Att Ryssland och Putin vill genomföra "sina imperialistiska drömmar" är nog en av de sämre uttalanden agendan provocerat.

Så länge eliten får fritt spelutrymme kommer vi få leva med detta.
Där befolkningen är förlorare.

Det är tyvärr så det fungerar idag.
Senast redigerad av hanenhen 2025-10-06 kl. 09:34. Anledning: stavfel
Citera
2025-10-06, 09:29
Medlem
Citat:
Vad menar du med får? Ryssland frågar inte om lov, som du märker.
Med den logiken är allt som sker, tillåtet.
Citera
2025-10-06, 09:34
Medlem
Citat:
visst, om man tror på det. jag gör inte det. Trump har redan bekräftat mina farhågor när han kritiserade USAID och dess “stöd”. Det finns kritiskt belägg, både officiell och akademisk, som menar att sådant "bistånd" fungerar som utrikespolitiskt inflytande (ibland kallat “regime change by other means”. Det att Ukraina var ett utan mest korrumperade länder är ju bara stödbevisning för kritiken.
Att du tar Trumps galna påståenden på allvar visar snarare att du är ett lättlurat efterblivet får, inte den kritiska tänkaren du verkar inbilla dig att du är.
Citera
2025-10-06, 09:34
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pantheradus
Det håller jag med om 🤔.
Cirka 30 sekunder in i klippet så säger han - Jag tänker ju att du själv pratar om imperiedrömmar i Kreml och att Putin längtar tillbaka till Sovjet. Skall man inte tro på det Putin säger och gör..

Vad försökte reporten insinuera där…?

Att längta tillbaka till Sovjet är inte detsamma som ”att vilja ta över andra länder”.
Vilket är helt riktigt..!?

I östra delen av Tyskland 🇩🇪 var det en del som röstade på BSW , och jag vet personer där som tyckte att DDR inte var så jätteilla ändå (trots man spionerade på varandra). Det mer rysslandsvänliga BSW fick nästan 5 % i valet som var, och hade inte Media varit emot dom så mycket, så tror jag att de kommit in.

Anders Holmberg upplevs inte riktigt objektiv, men kritisk och ifrågasättande skall han ju vara. I vissa fall gör han det som om han vore aktivist.. istället för journalist.

Jag tycker att Anders Holmberg skötte intervjun bra.

Däremot blev jag besviken på Lena Andersson som annars brukar skriva väldigt vettiga ledare/artiklar i SvD. Hennes filosoferande kring dödandet i Ukraina ledde henne fel och och hon argumenterade både vagt och svagt. När det kom till praktiken hänvisade hon till att det är statsmännens sak. Så vad hon egentligen förmedlade var hennes känsla ab att det är läskigt med allt dödande i kriget.

Ukrainarna själva kämpar tappert mot de invaderande ryssarna. De själva är inte med på någon defaitism eller appeasement-politik.
Citera
2025-10-06, 09:36
Medlem
Citat:
väldigt många säger det här. kommentar på det?

Jag har inte påstått att det innebär automatiskt att allt civilsamhällesstöd är en fasad för kuppförsök.
Jag drar mina egna slutsatser om vad är mer sannolikt. Det baserar jag på att flera saker och annat än blanka usas påstående om vad biståndet har gett för.
Att dra slutsatser utifrån sannolikhet är helt okej – men då måste man vara öppen för att det kräver mer än bara misstro. Det måste bygga på verifierbara fakta, inte bara en känsla av att 'det säkert ligger något bakom'. Det är precis det som skiljer kritiskt tänkande från cynism. Bara för att något är möjligt betyder det inte att det är troligast
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ukraina har absolut en egen historia. Läs på lite grann.

Här ett axplock ur den modernare delen av Ukrainas historia:
Ukraina var en del av det ryska Tsardömet. I röran i samband med revolutionen 1917, så utropades Folkrepubliken Ukraina den 17 mars 1917. Bolsjevikerna i Ryssland vägrade acceptera detta och tillsatte en egen ledning samtidigt som man utnämnde Ukraina till en Sovjetrepublik. 1 januari 1918 marscherade bolsjevikerna mot Kiev och 22 januari samma år utropade den Ukrainska Radan fullständig självständighet. Freden i Brest-Litovsk tvingade bort bolsjevikerna från Kiev och en tyskstödd kupp skedde. 1922 bildades sovjetrepubliken Ukrainska SSR med Charkiv som huvudstad. 1934 beslöt Sovjets ledning att Kiev skulle bli ny huvudstad i Ukrainska SSR.

Till följd av WWII så flyttades Polen västerut på Tysklands bekostnad. De delar av Polen som fick avstå till Sovjetunionen kom till största delen att tillföras Ukrainska SSR, varvid Ukrainska SSR:s västra gränser försköts kraftigt västerut. Bland annat Lwow/Lviv, som före kriget var Polens fjärde största stad, överfördes vid krigsslutet till Ukraina (den polska befolkningen fördrevs västerut till gamla tidigare tyska områden). Vid krigsslutet lade Sovjet under sig omfattande nya områden; delar av finska Karelen, finska Petsamo, tyska Ostpreussen (inklusive Ostpreussens huvudstad Königsberg), Moldavien togs från Rumänien och Kurilerna togs från Japan (+ några erövringar till).

1954 beslöt Sovjetunionen att överföra Krim till Ukraina. Anledningen var 300-årsjubileet för för Ukrainas "återförening" med Ryssland.

https://en.wikipedia.org/wiki/Pereiaslav_Agreement

1954 beslöt Sovjetunionen

Det som visas upp från Ryssland är en kuliss.
Några nybyggda hus, några gator, några fasader. Några barn med uniform.

Bakom råder alarmerande fattigdom, alarmerande social stagnation. Kriminalitet, fängelser och straffläger.

Om WW3 skulle bryta ut, vad har de kvar?
Ingenting.
Putin, Lavrov, Medvedev, Peskov är alla döda förutom Medvedev som dött i skrumplever redan innan.

Eliten har flytt landet, och intelligentian har flytt landet.

Den nya världen
kommer inte omfatta dem.

Vägen är som i videon postad av ’PK-befriad’

AVSPÄNNING
DIPLOMATI
FRED

Allt annat är en gammal mans imperiedrömmar.
Citera
Ja det är väst som krigshetsar.
Anledningen till att Ryssland efter väldigt många varningar var tvungen att ta tag i saken är för att väst bara ljuger.
Sen kan man ju fråga sig varför västmedia t.ex BBC, Sky News tillåts sända direkt inifrån Ryssland, men vi har bannlyst all Rysk media att få sända här.
Censurerar mest här.
Citera
2025-10-06, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klimataktivisten
Ja det är väst som krigshetsar.
Anledningen till att Ryssland efter väldigt många varningar var tvungen att ta tag i saken är för att väst bara ljuger.
Sen kan man ju fråga sig varför västmedia t.ex BBC, Sky News tillåts sända direkt inifrån Ryssland, men vi har bannlyst all Rysk media att få sända här.
Censurerar mest här.
Du ljuger.

Citera
2025-10-06, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klimataktivisten
krigshetsar

”krigshetsar”? Nej.

Det som diskuterades var hennes ordval ”stridslystna”,

det vill säga att ta till vapen och strida under anfall.

Även det blev missvisande och man kommer höra hennes uttalanden när hon backar, när dammet lagt sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in