2025-10-01, 17:12
Medlem
Citat:
– Jag lider fruktansvärt med de drabbade. Det enda jag kan tänka på är de människor som har blivit drabbade. Jag vill be om ursäkt direkt till dem, säger delägaren och kocken Joakim Almquist.

Ingen i personalen har blivit sjuk än, säger han.

– Det är klart att jag är orolig för dem också. De provsmakar ju på all mat för att säkerställa kvalitet, temperatur och konsistens, säger Joakim Almquist.

Spännande att ingen i personalen insjuknat. Hade det varit 4-5 stycken som insjuknat hade det underlättat spårningen. Nu talar vi om TJUGO där den gemensamma nämnaren är Coco & Carmen.
Citera
2025-10-01, 17:13
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Vet du vilket/vilka livsmedel som var anledningen till listeria utbrottet?

Rätt nr 6 på menyn är ostron tex.
https://cococarmen.se/wp-content/upl...smeny-2025.pdf
Tror du att kökspersonal smakar av ostron Alltid??

Nej, jag vet Inte vad som orsakade listeria utbrottet

Nr1, lita aldrig på lingon!
Citera
2025-10-01, 17:14
Medlem
whogivesafucks avatar
Såg på nyheterna att experten på livsmedelshygien la sin röst på färskost eller fisken.
Blir intressant att få höra hur vad som var orsaken och om något kan lastas på restaurangen.

Blivit matförgiftad en gång. Fy helvete vilken plåga. Utslagen i 3 dar.
Citera
2025-10-01, 17:18
Medlem
DonLatinos avatar
Rent juridiskt - kan man söka skadestånd för såna här fall? I USA betalar de ju ut sjuka belopp för mindre grejer. Eller kan man få någon form av försäkringspeng?
Citera
2025-10-01, 17:19
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braless
Är det kutym om man jobbar som kock att man smakar maten man serverar?
Vissa saker ja, tex. en biff stroganoff eller en vitvinssås.

Ostron eller en Gryuere på en ostbricka, nej.

Sen finns det ju Livsmedel som kommer ifrån kallskänk där dom flesta rätter är kalla (till stor del inte värmebehandlade. Skaldjur tex. är ju ofta kokta dock)
Citera
2025-10-01, 17:21
Medlem
men hur kan man ga pa en restaurant med överpriser och beställa en avsmakningsmeny, det är ju total avsaknad av klass och smak
Citera
2025-10-01, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analking
men hur kan man ga pa en restaurant med överpriser och beställa en avsmakningsmeny, det är ju total avsaknad av klass och smak

Nu var det ju långt ifrån några överpriser, snarare tvärtom. Kostar lika mycket som en stor bucket på KFC (DET är överprisat dock). Så kvaliteten på råvaror och personal är nog inte jättehög.

Sen verkar de bara servera avsmakningsmeny (enligt tråden, jag har inte kontrollerat det själv)
Senast redigerad av B.Dowie 2025-10-01 kl. 17:28.
Citera
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood
Nr1, lita aldrig på lingon!

Blåbär
( i köket eller en person som är anställd hos ett grosistföretag som besöker wc och dumpar en skitkorv och inte orkar tvätta händerna efteråt)?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonLatino
Rent juridiskt - kan man söka skadestånd för såna här fall? I USA betalar de ju ut sjuka belopp för mindre grejer. Eller kan man få någon form av försäkringspeng?

Jag rövgissar att ansvaret ligger på livsmedelsföretaget/leverantören om det inte går att visa på oaktsam hantering i köket. Man får säkert sjukhusräkningen betald…
Citera
2025-10-01, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analking

795 spänn är väl ändå inte överpris?
Citera
2025-10-01, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Sepsis låter väldigt allvarligt
Märkligt att kunna bli så svårt sjuk av maten
Kan det finnas någon annan förklaring än matförgiftning?

Listeria är en bakteriell infektion som bland riskgrupper (äldre, sköra, gravida, multisjuka) kan sprida sig till hjärnan, blodet och vitala organ. Det är däremot sällsynt bland friska människor med ett normalfungerande immunförsvar.

Sepsis är allvarligt. Dödligheten ligger på 20% i Sverige och 40% vid den mer livshotande varianten, septisk chock.
Citera
2025-10-01, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Vet du vilket/vilka livsmedel som var anledningen till listeria utbrottet?

Rätt nr 6 på menyn är ostron tex.
https://cococarmen.se/wp-content/upl...smeny-2025.pdf
Tror du att kökspersonal smakar av ostron Alltid??

Nej, jag vet Inte vad som orsakade listeria utbrottet

Om färskosten till svartroten är opastöriserad har vi nog svaret
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in