2025-10-01, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EpicUsername
Nu är jag emot förbud rent generellt och anser att folk ska få klä sig hur man vill, tycker dock att det var en dum jämförelse av personen du citera.
Men homofober som dig ska nog inte yttra sig om islams problematik. Du som är homofob borde ju vara pro islamism då ni har samma bakåtsträvande värderingar.

Vi ska nog inte förbjuda slöjan men vi bör diskutera om hur ont det är när kvinnor tvingas till det, medan vissa använder slöjan frivilligt så finns det folk som tvingas till det och lever under förtryck. Religiös extremism är ondska.

Du är ondska som tror att "vissa" använder slöjan frivilligt. Det påståendet öppnar dörren för att relativisera slöjbärandet. Du kanske tror att "vissa" frivilligt vill bli misshandlade och våldtagna också?

Du är ondska!
Citera
2025-10-01, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
Varför måste det vara synonymt med att bära slöja? Förklara gärna…

Allt kan ses som en symbol för något, eller som ett uttryck för religiös frihet, personligt val eller identitet. Men det är tydligen svårt för vissa att förstå det.

Ska jag skriva en lista på 100 000 plagg man teoretiskt skulle kunna bära, för att vi sedan ska gå igenom den och avgöra vad som anses “lämpligt” eller inte?

Visste du att jag kan ta på mig ett KKK-plagg utan att:
- veta vad det är
- hålla med om något av det de står för
- ha något intresse av att förolämpa någon

Har du någonsin tänkt på det perspektivet?

Jag orkar inte fortsätta trycka ner dig, så jag avslutar med detta: vi kan nog båda vara överens om att det inte är särskilt svårt att diktera en klädkod för de som sitter i EU-parlamentet – inga religiösa symboler eller huvudbonader är ju jävligt uppenbart

Du menade ju att det var samma sak som att gå i en KKK styrsel som att bära slöja?

Jämförelsen.

Jag menar att de ska vara högt i tak vad man har på sig.

Även om SD är snöflingor som blir kränkta av olika plagg.

Vad är ni rädd att ska hända om folk bär slöja?
Citera
2025-10-01, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
C-toppen Abir al Sahlani: ”Det fattades bara ännu en jävla man som ska berätta för kvinnor hur de ska klä sig”
En svensk EU-parlamentariker kräver jag mera av än att hon uttrycker sig ohyfsat och vulgärt.
Citat:
Ursprungligen postat av Cha-Cha-Boys
Varför har vi skickat en sådan politiker till hennes post? Från ett land som Sverige för jämlikhet är stort
Centerns partiledare borde ta henne i örat. En sådan som Abir kan vi inte ha som representant för Sverige.
Citera
2025-10-01, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duenna3
Du menade ju att det var samma sak som att gå i en KKK styrsel som att bära slöja?

Jämförelsen.

Jag menar att de ska vara högt i tak vad man har på sig.

Även om SD är snöflingor som blir kränkta av olika plagg.

Vad är ni rädd att ska hända om folk bär slöja?

Du predikar klassiskt vänstertänk.

“Högt i tak”? Det är bara ett subjektivt påhitt, precis som HMF.

Men när det är ni som blir kränkta – då plötsligt blir det “allvarligt”.

Dubbelmoral när den är som bäst.
Citera
2025-10-01, 17:57
Medlem
Citat:
Du predikar klassiskt vänstertänk.

“Högt i tak”? Det är bara ett subjektivt påhitt, precis som HMF.

Men när det är ni som blir kränkta – då plötsligt blir det “allvarligt”.

Dubbelmoral när den är som bäst.

Så du håller med om att ni blir kränkta?

Då var min analys korrekt i alla fall.
Citera
2025-10-01, 18:13
Medlem
Citat:
Så du håller med om att ni blir kränkta?

Då var min analys korrekt i alla fall.

Slöjan är till stor del en symbol för kvinnlig underkastelse.

Den är dessutom ett av många sätt att visa dominans och sprida Islam.

Har du någonsin sett vad som händer i Mellanöstern de senaste 50+ åren? Vill du verkligen hålla med och vara en grundpelare till att sprida en politiskt extrem-religiös ideologi (vilken är rasistisk/nazistisk i sin natur) – som i praktiken struntar i mänskliga rättigheter?

Då var min analys korrekt i alla fall. Nu vet jag var du står.
Citera
2025-10-01, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Bra förslag! Det är precis så här SD skall agera. Man kastar ut lite brandfackor och uppmärksamheten gör att SD växer.

Detta behöver inte Jimmie the Man gå ut och korrigera, det kan också ses som ett diskussionsinlägg, låt oss bromsa islamiseringen.

Nä det är inte bra. SD låtsas som det gör någon skillnad vad folk har på huvudet och en massa boomer-dumskallar håller med dem. Det är som att tro att talibanen slutar att vara taliban för att man tvingar honom att raka av sig skägget.

Skillnad gör man genom att utvisa dem inte tvinga dem att avstå från en viss huvudbonad.
Senast redigerad av larsjohansson 2025-10-01 kl. 18:27.
Citera
2025-10-01, 18:23
Medlem
Citat:
Slöjan är till stor del en symbol för kvinnlig underkastelse.

Den är dessutom ett av många sätt att visa dominans och sprida Islam.

Har du någonsin sett vad som händer i Mellanöstern de senaste 50+ åren? Vill du verkligen hålla med och vara en grundpelare till att sprida en politiskt extrem-religiös ideologi (vilken är rasistisk/nazistisk i sin natur) – som i praktiken struntar i mänskliga rättigheter?

Då var min analys korrekt i alla fall. Nu vet jag var du står.

Det är ju bara i auktoritära sammanhang den används som förtryck där det är lag att bära den.

Annars används slöjan för att markera kulturell eller religiös gemenskap.

Och den används ju frivilligt i dessa sammanhang

I kristendomen används den ju t.e.x för att visa ödmjukhet inför Gud.
Citera
2025-10-01, 18:54
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
SD vill införa ett slöjförbud i Europaparlamentet.

Osmakligt och absurt, menar C-toppen Abir al Sahlani.

– Det fattades bara ännu en jävla man som ska berätta för kvinnor hur de ska klä sig, säger hon.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...r-eu-anstallda

Vad anser ni? Jag anser att anställda i EU-parlamentet får klä sig hur de vill. Det skall inte politikerna ha något som helst med att göra. Om Charlie Weimers störs så mycket av att se en städare i hijab på jobbet då bör han byta jobb.

Usch vilken hemsk hagga. Hon är sannerligen ingen vän av kvinnors rättigheter. Centerpartiet levererar igen.
Citera
2025-10-01, 18:55
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Det är ju bara i auktoritära sammanhang den används som förtryck där det är lag att bära den.

I Sverige måste många följa andra lagar än svenska, och det vet du om.
Citera
2025-10-01, 19:14
Medlem
Citat:

Grattis...

Islam är en auktoritär (och underutvecklad) politisk ideologi som söker makt baserad på religion.

Med lätt över 500+ miljoner muslimer som följer den som en auktoritär politisk ideologi i vardagen.
Citera
2025-10-01, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Det är hjärntvätt sedan tidig ålder, som jag skrev.. föräldrarna hjärntvättar sina döttrar att dom ska skydda sig mot djinns och kåta män, skydda sin vagina tills föräldrarna har gift bort dig till din farbror.

Du kan inte jämföra en slöja som skyddade håret förr från smuts på både män och kvinnor mot en religiös slöja som du kan stenas till döds om du tar av dig den offentligt.

Nej, jag betalade ingenting. Lär mig via Youtube och av araber som lämnat Islam.

Om slöjan är så frivillig att ta på är väl den lika frivillig att ta av? Eller?

Hijab är en religiös symbol.
Hijab är inte en religiös symbol. Det finns kvinnor som betecknar sig själva som muslimer, som ibland har huvudbonad, men utan att det är funktionen Hijab.

Det är inte hjärntvätt i någon annorlunda utsträckning än andra sedvanor. Som jag skrev, så fanns liknande traditioner i Sverige och norra europa tills runt 1925. Unga kvinnor uppmuntras till kyskhet i alla traditioner, och att män är förgripelsebenägna. Huvudslöjor används även av män i arabiska kulturer.

Och jo, huvudbonader för olika behov är inte en del av Islam, utan inkorporerades av Islam, som jag skrev. Det har alltid funnits.

Hjärntvätt är mer att "skola sig själv" via desullsionerade människor och godtyckligt utvalda Youtube klipp, som du säger du gör. Och som vi ser så har det gett upphov till konfirmationsbias, projektion, attributionsfel, kognitiv dissonans och patronisering. Du hade knappt någonting att säga emot det jag skrev förut, och det säger ju tonvis i sig självt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in