2025-10-01, 09:10
Medlem
StonedAssassins avatar
Ska judarna ta bort sin kondom på huvudet också?
Citera
2025-10-01, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjuttiotre
Kvinnorna med slöja är hjärntvättade av familj och ”religion” (män) sedan födseln så de vet inte vad fri vilja är.
Det här fattar vem som helst att det bara är skitsnack i nivå med barn-fantasier. Det är lika fördomsfullt och förminskande för både kvinnor och islam, som det är förnedrande och vanhedrande för den som säger så.

Det är exakt samma föreställning som att säga att alla män som bär kavaj gör det för de är hjärntvättate av värsvärldens män och sociala ideal och koder, och således till viljelösa sen födseln, och säga allt detta har sin grund i en(1) religiös livsåskådning. I princip alla människor utgår ifrån att en vuxen människa själv förstår hur fel det är, men du kanske inte kvalificerar på den skalan?

Ingen människa lever helt fri från sociala normer. Västerländska kvinnor som rakar benen, sminkar sig, eller följer modetrender, gör det också inom en ram av sociala förväntningar. Ändå kallar man det inte för “hjärntvätt”. Och om man frågar dessa kvinnor kommer dom inte vilja sluta med dessa rutiner, även om dom inte behövs rent pragmatiskt. Det har ingenting att göra med hjärntvätt överhuvudtaget.

Hijab och kroppstäckande mönster kom till, i det islamiska perspektivet, för att 'de svagsinta luststyrda stackars männens drifter' inte skulle väckas och orsaka både honom och henne stora sociala besvär socialt.
Kvinnor gjorde det genom att täcka barm och hår. Det kom inte till som ett sätt att förtrycka kvinnor. Tiden efter profeten Muhammeds liv och gärning blev kvinnor och flickor de mest integrerade i samhället någonstans i jordens historia dittills, och som ett direkt resultat av det islamiska budskapet.

Vad som är paternalistiskt, är inte religion, utan istället "hjärntvätt"-argumentet i sig självt. Respekt innebär att lyssna på varje enskild kvinnas berättelse, inte att generalisera över hennes huvud. De flesta muslimska kvinnor själva vittnar om att hijaben är deras val. Ibland även i opposition mot sin familj eller sitt samhälle. Det går inte att generalisera.

Finns flera kvinnor ifrån relativt strikta muslimska familjer och traditioner som fått nobelprise. Vilket bl.a. vittnar om stark fri vilja emot rådande värderingar eller trender.
Senast redigerad av Robbinist 2025-10-01 kl. 09:24.
Citera
2025-10-01, 09:21
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Charlie Weimers är nog den mest osmakliga människa jag vet.
Tycker människor ska få göra som de vill.

Verkar vara lite lätt inskränkt att skjuta budbäraren, det gör bara de som är rädda för sanningen.
Citera
2025-10-01, 09:22
Medlem
SmarterThanYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Det här fattar vem som helst att det bara är skitsnack i nivå med barn-fantasier. Extremt fördomsfullt och vanhedrande för den som säger det.

Det är exakt samma föreställning som att säga att alla män som bär kavaj gör det för de är hjärntvättate av värsvärldens män och sociala ideal och koder, och således till viljelösa sen födseln, och säga allt detta har sin grund i en (1) religiös livsåskådning.

Ingen människa lever helt fri från sociala normer. Västerländska kvinnor som rakar benen, sminkar sig eller följer modetrender, gör det också inom en ram av sociala förväntningar. Ändå kallar man det inte för “hjärntvätt”, och om man frågar dessa kvinnor kommer dom inte vilja sluta med dessa rutiner, även om dom inte behövs rent pragmatiskt. Det har ingenting att göra med hjärntvätt överhuvudtaget.

Vad som är paternalistiskt, är inte religion, utan istället "hjärntvätt"-argumentet. Respekt innebär att lyssna på varje enskild kvinnas berättelse, inte att generalisera över hennes huvud. De flesta muslimska kvinnor själva vittnar om att hijaben är deras val – ibland i opposition mot familj eller samhälle. Det går inte att generalisera.

Finns flera kvinnor ifrån relativt strikta muslimska familjer och traditioner som fått nobelprise. Vilket bl.a. vittnar om stark fri vilja emot rådande värderingar eller trender.

Västerländska kvinnor har västerländska normer för de befinner sig i västerlandet.

Muslimska kvinnor får gärna ha sina färgglada och exotiska folkdräkter i sina hemländer men det är inte vårt mode.

Vill de ha rollen som färgglada infödingar kan de inte tramsa om att de inte har svenska vänner.
Citera
2025-10-01, 09:24
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedAssassin
Ska judarna ta bort sin kondom på huvudet också?

SD skulle aldrig klaga på någonting som judarna gör. Dom har blivit riktiga Israelonanister.
Citera
2025-10-01, 09:24
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:
Det här fattar vem som helst att det bara är skitsnack i nivå med barn-fantasier. Extremt fördomsfullt och vanhedrande för den som säger det.

Det är exakt samma föreställning som att säga att alla män som bär kavaj gör det för de är hjärntvättate av värsvärldens män och sociala ideal och koder, och således till viljelösa sen födseln, och säga allt detta har sin grund i en (1) religiös livsåskådning.

Ingen människa lever helt fri från sociala normer. Västerländska kvinnor som rakar benen, sminkar sig eller följer modetrender, gör det också inom en ram av sociala förväntningar. Ändå kallar man det inte för “hjärntvätt”, och om man frågar dessa kvinnor kommer dom inte vilja sluta med dessa rutiner, även om dom inte behövs rent pragmatiskt. Det har ingenting att göra med hjärntvätt överhuvudtaget.

Vad som är paternalistiskt, är inte religion, utan istället "hjärntvätt"-argumentet. Respekt innebär att lyssna på varje enskild kvinnas berättelse, inte att generalisera över hennes huvud. De flesta muslimska kvinnor själva vittnar om att hijaben är deras val – ibland i opposition mot familj eller samhälle. Det går inte att generalisera.

Helt fel.

Islamska kvinnor bär slöjor av olika skäl.

1: Hjärntvätt.
2: Skydda från ''Djinns''
3: Skydda från kåta muslimska män.
4: Säga till andra att dom inte är slavar. (Innanför Islam)
5:Hedersplagg.
6: Säga, Islam är här.

Det finns säker mer, men dessa punkter har jag lärt mig, jag lär mig Koranen.
Senast redigerad av Kalaskula544 2025-10-01 kl. 09:34.
Citera
2025-10-01, 09:26
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Charlie Weimers är nog den mest osmakliga människa jag vet.
Tycker människor ska få göra som de vill.

Var det inte han som hyllade Charlie Kirk? Han har nog varit brunskjorta en gång i tiden.
Citera
2025-10-01, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmarterThanYou
Västerländska kvinnor har västerländska normer för de befinner sig i västerlandet.

Muslimska kvinnor får gärna ha sina färgglada och exotiska folkdräkter i sina hemländer men det är inte vårt mode.

Vill de ha rollen som färgglada infödingar kan de inte tramsa om att de inte har svenska vänner.
Vi har åsiktsfrihet och religionsfrihet i Sverige. Dags att bli integrerad med denna svenska kultur, tror jag? Går muslimska kvinnor runt och förnedrar dig för hur du ser ut?

Om inte annat för att börja upprätta ditt anseende igen efter en sånhär djupdykning.
Citera
2025-10-01, 09:31
Medlem
SmarterThanYous avatar
Citat:
Vi har åsiktsfrihet och religionsfrihet i Sverige. Dags att bli integrerad med denna svenska kultur, tror jag? Går muslimska kvinnor runt och förnedrar dig för hur du ser ut?

Om inte annat för att börja upprätta ditt anseende igen efter en sånhär djupdykning.

Vaddå förnedra. Klär du dig som en clown kan du inte klaga på om du inte får vara med och leka.

De flesta lär sig det i lågstadiet.
Citera
2025-10-01, 09:32
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmarterThanYou
Men vaddå, det är ett steg från att ha politiska uniformer i parlamentet. Det har en mycket dålig historik i Europa.

Alltså.. haha, räknas inte slöjan som en ''uniform''?

Dom markerar ju att dom tillhör Islam och går under dom muslimska männens patriarkat..

Använd hjärnan lite.

Lär.
Dig.
Islam.
Citera
2025-10-01, 09:34
Medlem
SmarterThanYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Alltså.. haha, räknas inte slöjan som en ''uniform''?

Dom markerar ju att dom tillhör Islam och går under dom muslimska männens patriarkat..

Använd hjärnan lite.

Lär.
Dig.
Islam.

Nej tack. De har så tråkiga klänningar. Jag föredrar andra märken.
Citera
2025-10-01, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarmageddonPippi
Om det är fri vilja, varför existerar det inte en enda kvinna i slöja i Sverige eller Europa som är tillsammans med en kristen eller icke-religiös man???

Jag kommer från Göteborg och här bor det mycket muslimer som bär slöja. Jag har aldrig någonsin sett en kvinna med slöja som har en svensk partner.
Vart du bor spelar ju ingen roll? Jag bor någon annanstans och jag har sett ett antal kvinnor med slöja som har svensk partner.

Vart har du hittat uppgiften att det existerar inte en endaste kvinna i själva i Sverige som är tillsammans med män av andra livsperspektiv?
Bara den frågan i sig, visar ju sååå tydligt vad som ligger bakom det du säger: du upplever något själv, något som representerar dig och inte omvärlden, och så bara utgår du ifrån att så är det överallt. Enkelt. Och grundlöst.

Verkligheten ser annorlunda ut. I många länder med muslimsk majoritet bär väldigt få kvinnor med slöja, oavsett hon har man eller inte. Förklara det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in