2025-09-28, 14:32
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
https://x.com/RashidFarivar/status/1971584596124094892

Sätt stopp för vad? Kanelbullar på rasten?
Citera
2025-09-28, 14:42
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Vadå delvis? Det är islam. Det var pga islam som hon mördades av sin egna pappa för något så naturligt som att hon kände kärlek och ville ha sina mänskliga rättigheter. Men islam tillåter inte kvinnor att ha mänskliga rättigheter.

Du är faktaresistent.
Läs artiklarna. Alaviter anser sig inte som muslimer.
Hennes syster säger i en av länkarna att de är alaviter.

Jag hade för ett antal år sedan i skolan haft barn från en alavitisk familj. Jag trodde att de var muslimer, men icke. När barnet skulle börja i min klass gjorde jag misstaget, under ”välkomnandemötet” med familjen, att ta dem för muslimer. Jag fick då vänligt men bestämt från mamman och pappan höra att de inte alls var muslimer utan alaviter. De ville inte bli kallade araber heller, utan just alaviter.
Men du tror väl inte på det heller. Jag gissar att din inställning kommer att vara att de lurade mig.
Hedersförtryck finns inte bara inom islam, det finns även inom kristendomen och andra mindre religioner t ex alaviteterna.
Men du tror väl inte på det heller.
I skolan fick vi ut utbildning om hedersförtryck, det var en kurs från Uppsala universitet.
Citera
2025-09-28, 14:43
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Sätt stopp för vad? Kanelbullar på rasten?
Han vill stoppa lärare och föräldrar från att få bära sin sjal i anslutning till förskolor.
Citera
2025-09-28, 14:57
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Du är faktaresistent.
Läs artiklarna. Alaviter anser sig inte som muslimer.
Hennes syster säger i en av länkarna att de är alaviter.

Jag hade för ett antal år sedan i skolan haft barn från en alavitisk familj. Jag trodde att de var muslimer, men icke. När barnet skulle börja i min klass gjorde jag misstaget, under ”välkomnandemötet” med familjen, att ta dem för muslimer. Jag fick då vänligt men bestämt från mamman och pappan höra att de inte alls var muslimer utan alaviter. De ville inte bli kallade araber heller, utan just alaviter.
Men du tror väl inte på det heller. Jag gissar att din inställning kommer att vara att de lurade mig.
Hedersförtryck finns inte bara inom islam, det finns även inom kristendomen och andra mindre religioner t ex alaviteterna.
Men du tror väl inte på det heller.
I skolan fick vi ut utbildning om hedersförtryck, det var en kurs från Uppsala universitet.

Det var väl någon prestigegrej de pysslade med. De är muslimer och närmare bestämt från shia.

Varför du gnager om kristendomen i den här tråden begriper jag inte? Att det är en sjuk religion är väl inget nytt men kanske inte topic här va? Håll nu topic istället.

Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Han vill stoppa lärare och föräldrar från att få bära sin sjal i anslutning till förskolor.

Fast det är en annan sak. Självklart har han rätt i det. I skolmiljö så ska skolan vara sekulär och då ska ingen religiös klädsel eller religiösa symboler få visas. Hur helomtäckande han är i sin åsikt vet jag dock inte. Men till den delen han uttalar sig så har han givetvis rätt. Det handlar inte om att trakassera någon, det handlar om att skydda barnen från onda och hemska religioner.

Samma bör naturligtvis gälla i all offentlig förvaltning. Varken slöja, turban eller kors bör vara tillåtet. Det är helt naturligt och moraletiskt korrekt. Det handlar om att skydda människor och samhället.
Citera
2025-09-28, 15:00
Obehagligt med invandrare som smygfotar tjejer. Inte första gången Rashid Farivar är i blåsvädret: (FB) SD riksdagsman (Rashid Farivar) poserar med NMR-kopplad aktivist som 2018 förnekat förintelsen
Citera
2025-09-28, 15:15
Medlem
Citat:
Det här lät snurrigt. Hur har han trakasserat kvinnor för sin klädsel?

Att smygfota folk och sedan sprida bilderna på sociala medier i syfte att skapa problem för den fotograferade är trakasserier.
Citera
2025-09-28, 15:42
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Det var väl någon prestigegrej de pysslade med. De är muslimer och närmare bestämt från shia.

Ja det är ju självklart att du som svensk vet bättre än en alavit själv.
Din inställning om att inte låta människor själva bestämma vad de tillhör, är ju inget annat än människoförakt.
Citera
2025-09-28, 15:46
Moderator
Ancistruss avatar
Rubriken ändrad:

Iransk moralpolis i Göteborg smygfotar kvinnor och grinar över deras klädsel ---> Iransk man i Göteborg fotar kvinna och klagar på hennes klädsel

/Mod
Citera
2025-09-28, 15:48
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Fast det är en annan sak. Självklart har han rätt i det. I skolmiljö så ska skolan vara sekulär och då ska ingen religiös klädsel eller religiösa symboler få visas.
Men vet du inte ens vad tråden handlar om?

Klädseln hade ingenting med religion att göra.
Citera
2025-09-28, 16:07
Medlem
scoremaxs avatar
Tja, om politiska budskap inte skall vara tillåtna, så blir det alltifrån CheGuevara-tishor, till Socialmoderaterna-pins.

Varför skall alla ha en åsikt om allting idag?

Låt folk få klä sig som dom vill.
Citera
2025-09-28, 16:10
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Ja det är ju självklart att du som svensk vet bättre än en alavit själv.
Din inställning om att inte låta människor själva bestämma vad de tillhör, är ju inget annat än människoförakt.
Är det möjligt att ni pratar om olika saker?
Det finns aleviter och alawiter, vilka ofta blandas ihop. Till skillnad från den alawitiska tron ​​saknar alevismen skriftliga traditioner och betonar inte religiös utövning. En ytterligare viktig skillnad mellan de två nästan självbetitlade sekterna är att även om den alawitiska tron ​​kan betraktas som en utlöpare av shiitisk islam, är aleviterna varken sunnier eller shiiter.
Citera
2025-09-28, 16:31
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Är det möjligt att ni pratar om olika saker?
Det finns aleviter och alawiter, vilka ofta blandas ihop. Till skillnad från den alawitiska tron ​​saknar alevismen skriftliga traditioner och betonar inte religiös utövning. En ytterligare viktig skillnad mellan de två nästan självbetitlade sekterna är att även om den alawitiska tron ​​kan betraktas som en utlöpare av shiitisk islam, är aleviterna varken sunnier eller shiiter.

Jag har hela tiden pratat om Aleviter.
De som kommer till tals i mina länkar.
Jag ser nu att jag stavat med ”a” och inte ”e”. Inte bra, naturligtvis.
Som tillägg till din info om aleviterna, kan sägas att kvinnor och män är ganska jämställda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in