2025-09-27, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
"svenska hushåll lägger runt 12–13 procent av sina totala utgifter på livsmedel, vilket har varit en relativt stabil nivå de senaste åren, trots stigande matpriser. Denna andel har minskat avsevärt över tid; till exempel var den 33 procent år 1963, och omkring 40 procent i slutet av 1940-talet."

Mat är inte problemet. Möjligtvis om man går på soc.
Enligt rosstat läggs 35% av disponibel inkomst på livsmedel i rysseriet medan SCB anger 13% som motsvarande siffra i Sverige. Visst kan man visa bilder på att rovor, saltgurka och fulvodka är billigt i rysseriet, men när snittpensionen i rysseriet (enligt rosstat) är 23500 rublar i månaden så blir det inte något större överflöd.
Citera
2025-09-27, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Här får du nog bidra med en källa. Ryska staten räknas inte.

Jag misstänker starkt att det inte är reallöner som avses. Det är helt jävla orimligt med tanke på omständigheterna. Det är garanterat någon form av valuta fiffel med siffrorna. Ryssen är knappast mer köpstark idag än 2022. Det behöver man inte ens fundera på.
Det mesta av data som även externa aktörer refererar till kommer från ryska staten och bankerna
En artikel i från 31 juli i år Moscowtimes som är regimkritiker bekräftar dock att löneökningar är betydande och bidrar till inflationen
"Hopes for relief in Russia’s overheated labor market are fading as new data point to persistent worker shortages, continued wage pressure and rising costs for employers despite recent optimism from the Central Bank."
Att du vägrar tro på uppgifterna får stå för dig.
Men då bör du kunna motbevisa annars är det dina egna fantasier som spökar.
Citera
2025-09-27, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja självklart spelar det roll. Det spelar också roll att du inte tog med inflation i siffrorna.
Reallöneökningar beräknas på inflation
Lär dig om ekonomi
Citera
2025-09-27, 19:47
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Reallöneökningar beräknas på inflation
Lär dig om ekonomi

Och vad är inflationen i Ryssland?
Citera
2025-09-27, 20:11
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Putin kör med Mona Sahlins klassiker, "det är häftigt att betala skatt", nu blir den ännu högre pga kriget.
Citera
2025-09-27, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Det mesta av data som även externa aktörer refererar till kommer från ryska staten och bankerna
En artikel i från 31 juli i år Moscowtimes som är regimkritiker bekräftar dock att löneökningar är betydande och bidrar till inflationen
"Hopes for relief in Russia’s overheated labor market are fading as new data point to persistent worker shortages, continued wage pressure and rising costs for employers despite recent optimism from the Central Bank."
Att du vägrar tro på uppgifterna får stå för dig.
Men då bör du kunna motbevisa annars är det dina egna fantasier som spökar.

Att ryssarna ökat andelen av lönen som läggs på livsmedel från 28 % 2024 till 34 % 2025 säger något helt annat. Antingen så svalt de innan så de inte hade råd att köpa mat eller så har reallönerna minskat rejält.

https://theins.ru/en/economics/28193...an%20apartment.
Citera
2025-09-27, 20:53
Medlem
Vet inte hur det är med Ryssar. Känner ingen och har inte varit där. Men i inbördeskriget i Jugoslavien hade man det tufft under 90-talet. Inte fan klagade man. Man hade det sämre materialistiskt men man överlevde och var inte direkt hungrig. Världen ser väl dessutom lite annorlunda ut idag där man har mer materialistiska saker.

Nu var jag rätt liten men kommer ihåg att det fick gemenskapen att bli större och man jobbade mer tillsammans. Min farmor sa t.ex att man generellt levde bättre under 90-talets sanktioner än 10-20år efter andra världskriget.

Men kan tänka mig att i en storstad som Moskva där det finns mycket rika människor så lär missnöjet vara större bland dom.

Har väldigt svårt att tro att en vanlig Ryss i en medelstor stad ens märker något.
Citera
2025-09-27, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium

Rubeln har förvisso, eller högst medvetet, devalverats en styrränta på knappt 20% ger en hint.

Det där kanske du har lust att utveckla? Om ryssen höjt styrräntan till 20% i syfte att försvaga rubeln - och dessutom gått i land med manövern - så är det ganska anmärkningsvärt.
Citera
2025-09-27, 21:11
Medlem
Intressant och viktigt. Jag forskade i det där förut rörande bensin/dieselpriset. Det har ju blivit dyrare och det påverkar vanliga ryssars ekonomi. Men det står inte och faller bara med den varan. Det är rätt billigt i Ryssland att köra fordon. Andra varor vet jag inte.

Men. Jag vet en sak. Så länge det inte svider speciellt mycket så kommer Pootin att sitta kvar. Därav sanktionerna.

Man får nog komma ihåg att ryssarna är rätt tåliga (tror jag). Svennen klagar när det växer lite gräs på trottoaren. 🤷🏼‍♂️
Citera
2025-09-27, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Att ryssarna ökat andelen av lönen som läggs på livsmedel från 28 % 2024 till 34 % 2025 säger något helt annat. Antingen så svalt de innan så de inte hade råd att köpa mat eller så har reallönerna minskat rejält.

Kolla annars aktuella ekonomiska indikatorer för landet här plus vidhängande analyser
https://tradingeconomics.com/russia/indicators
Statsskulden är bara drygt 16% och budgetunderskottet - 1,7%, inflation 8% och på väg ner , arbetslösheten 2,2%, rubeln är stabil, tillväxten +1,1 % osv
Bättre utfall jämfört med många länder i EU.
Ge mig motsvarande data för något annat större land som är bättre på alla dessa punkter?

https://www.worldbank.org/en/about/l...income-country
"July 2, 2024
Russia was classified as a high-income country"
Världsbanken höjde alltså klassificering från middle income till high income förra året

Ska man bedöma ett lands nationalekonomi måste man ta med samtliga indikatorer
"cherry picking" blir bara larvigt såsom "potatis brist" eller "dieselköer" men diskussion på FB är långtifrån akademisk och mer av "bashing" o dyl.
Citera
2025-09-27, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Kan det finnas en bristningsgräns? Ja, om man jämför med för bara runt ett år sedan, så har driftskostnader för lägenheter i ryska större städer ökat med ca 40%. Visserligen kanske ”bara” från typ 7000rubel till10000 rubel i månaden. Nu talar jag givetvis inte om ev lån. Det är väl snarast el,gas,vatten i detta. Jag har ingen info hur privatlån ser ut nu i Ryssland men många yngre har lån och räntorna lär väl inte ha sänkts precis. Översatt i svenska pengar är det ca 350kr upp per månad. Det är ju ändå rätt mycket med ryska ögon antar jag. Mat,dryck,taxi etc har blivit mycket dyrare. En bit lax eller flaska georgiskt vin är typ samma i svenska pengar. Bilparken börjar alltmer ersättas med asiatiska udda bilmärken, skulle tro kinesiska. Visserligen vet jag att ryssen kan härda ut ofantligt mycket. Men jag har ändå börjat undra på om det finns en gräns innan oroligheter bryter ut. Vad tror ni? Nån som har fått liknande rapporter från Ryssland? Skulle tro att många ryssar födda 1960-1980 talet längtar tillbaka till 2000-2015 då ju allt blev friare och ekonomin bättre.

Allt är väl relativt.... vissa saker har såklart blivit dyrare. oftast vissa importprodukter men i övrigt är det fortfarande bra priser. Kolla maten tex 10-15 kr för en liter solrosolja som ett exempel.. men typ ost och fisk är dyrare. Allt handlar väl om vad du handlar.
Vill du se priser så är denna youtubekanal bra.. hon går runt och visar priser mycket i matbutikerna.
"Fish Prices are Sky-High! Shopping in Russian Supermarket / August 2025"
https://www.youtube.com/watch?v=grAXTcNAcpY

Även denna youtuber har som intresse att gå och visa priser i matbutikerna.
Russian Typical Supermarket Tour: Monetka
https://www.youtube.com/watch?v=l4Z0vKbNbx4
Citera
2025-09-27, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Är det någon som tror på dom här tramstrådarna om hur hemskt och dåligt det är i Ryssland?

Sanningen är väl dessvärre att väst backar. Ryssland går sakta fram eller står eventuellt still.

Rubeln har förvisso, eller högst medvetet, devalverats en styrränta på knappt 20% ger en hint.

Skatter och levnadsomkostnader är lägre samt att kostnadsstrukturen i landet är annorlunda fördelad än i Sverige och Europa, en direkt jämförelse krona för rubel är omöjlig.

Gemene man ser sjunkande levnadsstandard i hela västvärlden det borde ses ett större betydligt större problem än olika fantasier och rövarhistorier om levnadsstandarden i Ryssland.

Det borde startas nya trådar om det mer närliggande problemet med stigande levnadsomkostnader i Sverige.

Är inte detta märkligt i sig ?

Vilken verklighet lever du i?
Alla mina vänner och släktingar har fina hus eller bostadsrätter.
Till och med min gamla polare till dräggpunkare har köpt sig skog och hus.
Dom har även barn och bra bilar (inte supersportbilen Lada 1500)
Jag har spenderat några månader i Ryssland, förvisso för ganska många år sen.
Var en aspirerande mediahora som fick åka runt i större delen av Ryssland, och jag överdriver inte när jag säger att det är en riktig soptipp.
En stor del av befolkningen har inte ens rinnande vatten, skiter på utedass.
-50 och har ett plexiglas snattat från den lokala busskuren som fönster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in