2025-09-30, 21:02
Medlem
TongLongLCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
MEN om målet är att minska bruket, och därmed riskskador över tid,

Det är uppenbart att det finns en större villighet hos individer att rapportera användning av cannabis om användningen inte är olaglig, och därför indikerar en högre rapporterad användningsgrad efter legalisering inte nödvändigtvis att den faktiska prevalensen har ökat.

"SCB:s och Folkhälsomyndighetens grund för att behandla dina personuppgifter är att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse och för statistiska ändamål (artikel 6.1.e och 9.2 j i dataskyddsförordningen). Det betyder att alla som arbetar med undersökningen har tystnadsplikt och att de insamlade uppgifterna redovisas i tabeller där ingen enskilds svar kan utläsas. Efter att SCB har samlat in och sorterat enkätsvaren görs materialet anonymt och alla identitetsuppgifter tas bort innan materialet lämnas till Folkhälsomyndigheten och regioner för fortsatt bearbetning."

Kanada är för övrigt intressant, då de både har striktare regleringar i vissa delstater medans andra har en öppen marknad.

Nedan finns några rapporter om diverse förbättring;

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/39387895/
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10556968/
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/add.70080

Men den stora frågan enligt mig är hur man får över de som svarat "För att det är olagligt", till majoriteten "För jag har inte lust" i NPCs enkät, när det gällde frågan om varför de inte testat/använder cannabis.

Mera utbildning om riskerna?
Göra det mindre coolt?
Citera
2025-10-01, 14:04
Medlem
Dekadenta människor kommer aldrig att sluta lyckliga. Oavsett vad du inbillar dig att du får för fantastiska erfarenheter.
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Alkohol skapar mycket värre problem än cannabis gör.

Man kan ta tag i grundorsakerna med hjälp av cannabis För övrigt så är cannabis en skön planta att konsumera även efter du tagit tag i alla problem.

Droger är en del av världen. Man flyr inte den, man utforskar världen. Något du aldrig kommer uppleva, i din blinda ignorans.

Till TS:

Något måste onekeligen göras. Politikerna förstör landet med politiken som förs och den arroganta oviljan att ens ta tag i frågan trots alla expertutlåtanden, vetenskaplig skrift och resten av världens omvändning.
Citera
2025-10-01, 14:05
Medlem
Sedan kommer många av dem att fastna i drogträsket. Och då kommer de se världen från dess mest ruttna sida.
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Gjordes nyligen en undersökning om ungdomar och varför de använder droger, och I de flesta fall handlade det inte om att vilka fly verkligheten och inte må dåligt, utan helt enkelt för att det är roligt. Det är en seg myt att "fly från verkligheten" är enda anledningen till att ta några droger. Gruppen finns, men den är i minoritet.

Sedan, med all förståelse om man har negativa erfarenheter kring droger, vilket jag heller inte påstår att alkohol och droger inte kan bidra till. Men frågan är komplex, och de flesta som är experter på området inklusive WHO ser kriminalisering på totalen som skadligare än en skademinimeringsapproch och avkriminalisering. Sverige har sedan länge en repressiv narkotikapolitik, och på grund av det har vi fler som tar skada av droger i Sverige.
Citera
2025-10-01, 14:23
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Sedan kommer många av dem att fastna i drogträsket. Och då kommer de se världen från dess mest ruttna sida.
Dom som gör det, dom hade fastnat i något annat missbruk.
Citera
2025-10-01, 14:43
Medlem
Citat:
Dekadenta människor kommer aldrig att sluta lyckliga. Oavsett vad du inbillar dig att du får för fantastiska erfarenheter.

Det finns inget dekadent i att använda cannabis. Det är en helig planta givet av Gud till de som är värdiga som är menat att användas i rituella syften för att uppnå högre medvetenhet eller frid med existensen samt uppleva en enighet med alltet.

Bara för att du är en ignorant hedning och inte förstår hög kultur betyder det inte att det är dekadent. Det visar bara att du är dekadent.
Citera
2025-10-01, 17:15
Medlem
Förstår inte riktigt poängen att i den här tråden diskutera hur bra idén är att legalisera. Det är väl off topic i en tråd som handlar om hur en rörelse kan organiseras runt legalisering/avkriminalisering? Om man då är emot kan man väl hålla käften om det i den här tråden och ta det i relevant tråd i stället för att slösa utrymme som kunde användas till relevant topic? Är det den där klassiska ADHD-impulsen att man bara måste blurta ut varenda jävla tanke som gör att förbudsivrarna inte fattar att det är helt off topic här, eller vad är grejen?
Senast redigerad av skoskavst-Torkel 2025-10-01 kl. 17:20.
Citera
2025-10-01, 17:18
Medlem
Om man vill organisera sig så är alla initiativ välkomna. Jag skulle väl förorda att börja med det som redan finns: gå med i t ex Avkriminalisera Cannabis på Facebook, gå med i Broccoli Social på Discord, dyk upp på Hampafestivalen, dela klipp från Broccolipodden, osv.
Citera
2025-10-02, 17:27
Medlem
Har du fått hallucinationer av ditt drogmissbruk nu? Står ingenting om någon cannabis i bibeln.
Citat:
Det finns inget dekadent i att använda cannabis. Det är en helig planta givet av Gud till de som är värdiga som är menat att användas i rituella syften för att uppnå högre medvetenhet eller frid med existensen samt uppleva en enighet med alltet.

Bara för att du är en ignorant hedning och inte förstår hög kultur betyder det inte att det är dekadent. Det visar bara att du är dekadent.
Citera
2025-10-02, 17:59
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Har du fått hallucinationer av ditt drogmissbruk nu? Står ingenting om någon cannabis i bibeln.
Genesis 1:29:
Citat:
Then God said, “I give you every seed-bearing plant on the face of the whole earth and every tree that has fruit with seed in it.
Gissa vad cannabis är? Just det, fröbärande. I den senaste svenska översättningar använder man dessutom ordet "ört" och gissa vad cannabis är? Just det, en ört.

Så nej, det står inte explicit "cannabis" men det står det klart implicit.
Citera
2025-10-02, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Genesis 1:29:

Gissa vad cannabis är? Just det, fröbärande. I den senaste svenska översättningar använder man dessutom ordet "ört" och gissa vad cannabis är? Just det, en ört.

Så nej, det står inte explicit "cannabis" men det står det klart implicit.

Förväntade mig inte att han som en ignorant hednisk hatare ska ha koll på religiösa texter. Tack för att du lärde honom. Nu kommer han grina om att det måste stå om det explicit, men det är exakt denna bibelvers jag också tänkte på.

Även om det inte stod i bibeln skulle det vara uppenbart att något som växer naturligt i naturen som människan kan berusa sig med och som överlag är väldigt hälsosamt för denne är en gåva från Gud.

Samma argument kan dras för psilocybin och DMT. Dessa naturliga substanser är alla gåvor från Gud och otroliga mediciner och plant-teachers men som tankeslavar vill dölja så att människans medvetande fortsätts hållas i förslavade tillstånd, allt efter Satans mål.

Och samhället fortsätter på Satans spår, trots att kriminaliseringspolitiken leder till allt gängvåld och den svarta marknaden i miljardnivå samtidigt som hundratusentals människor kriminaliseras för eget bruk vilket försvårar jobb, körkort, familjebildande och över huvudtaget att få ihop sitt liv. Snacka om att tankeslavarna river ner samhället i sin ignorans och försöker sen skylla på allt och alla men sannerligen inte deras egna masspsykos som de blivit inpräntade med sen barnsben,
Senast redigerad av dalavita 2025-10-02 kl. 20:38.
Citera
2025-10-02, 20:39
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Förväntade mig inte att han som en ignorant hatare ska ha koll på religiösa texter. Tack för att du lärde honom.

Även om det inte stod i bibeln skulle det vara uppenbart att något som växer naturligt i naturen som människan kan berusa sig med och som överlag är väldigt hälsosamt för denne är en gåva från Gud.

Samma argument kan dras för psilocybin och DMT. Dessa naturliga substanser är alla gåvor från Gud och otroliga mediciner och plant-teachers men som konsumerare och tankeslavar vill dölja så att människans medvetande fortsätts hållas i förslavade tillstånd, allt efter Satans mål.
Jag vill helst inte bland in Gud, och om jag skulle blanda in några gudar så skulle det vara asarna. Men. Jag håller med om att det är helt bisarrt att saker som växer i naturen, och går att ta till sig utan någon förädling eller raffinering att prata om, är olagligt.

Jag har visserligen läst Bibeln, men den främsta anledningen till att jag har koll på den versen är för att cannabisfantasterna i Cypress Hill har det i ett av sina omslag. Jag är hur som helst inte bekväm med att blanda in religion i den här frågan utan föredrar att man håller sig till kalla, hårda fakta.
Citera
2025-10-02, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Jag vill helst inte bland in Gud, och om jag skulle blanda in några gudar så skulle det vara asarna. Men. Jag håller med om att det är helt bisarrt att saker som växer i naturen, och går att ta till sig utan någon förädling eller raffinering att prata om, är olagligt.

Jag har visserligen läst Bibeln, men den främsta anledningen till att jag har koll på den versen är för att cannabisfantasterna i Cypress Hill har det i ett av sina omslag. Jag är hur som helst inte bekväm med att blanda in religion i den här frågan utan föredrar att man håller sig till kalla, hårda fakta.

Ja, egentligen är det samma här. Ville mest dra till med det religiösa för att dåren i sin ignorans började snacka om dekadens, när han vet noll.

Personligen är jag en synkretist, unitarist, monadist eller något i den stilen om något religiöst ska vara inblandat och tror att det finns en högre mening till att människan ska komma i kontakt med sinnesexpanderande substanser. Sen vilken konkret Gud det är behövs inte specificeras, det är dock bara passande med bibeln då de flesta västerlänningar har någorlunda koll på den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in