Citat:
Ursprungligen postat av
spyder123
Det är heller inte konstigt att det helt enkelt finns en fördröjning av åsikter. 2014 var det endast 5% som ville legalisera. 2024, 10 år senare, ligger det på över 20%. Och jag misstänker att det rätt snart kommer ligga över 30%. Denna rörelse är trots vad många säger ganska snabb, så att det finns individer med "gamla" åsikter är inte alls konstigt.
Dock får jag säga att som narkotikapolitisk nätkrigare blir det svårare och svårare att hitta personer som vill debattera med en om varför straffande narkotikapolitik skulle vara bättre än en folkhälsoinriktad sådan. Så jag tror inte det finns särskilt många med en stark åsikt i frågan - vilket innebär att folk också rätt enkelt kan ändra sig snabbt.
Ja, jag har varit intresserad av frågan, ja egentligen så länge som jag har använt cannabis och för varje år så blir det fler och fler som är av åsikten att "jag använder det visserligen inte själv, men det är ju tydligt att den väg vi går på är helt jävla fel".
Argumentet för den restriktiva politiken brukar ju vara "jag vill inte ha några knarkare på mina gator" och "jag vill inte att en påtänd läkare ska operera på mig" och liknande i den stilen. Som att dom inte förstår att reglering är en viktig del av det hela och att det inte finns något speciellt med cannabis jämfört med andra berusningsmedel som gör att man minsann bara inte kan låta bli att röka en fet innan man ska göra en triple bypass. Det är liksom inte så att vi vill ta bort det här med nykterhet i trafiken eller på jobbet, och vi vill inte heller legalisera rån, stölder och misshandel.
Jag är heller inte särskilt övertygad om att det kommer att ske någon massiv ökning av bruket, då det redan idag är få som låter bli på grund av den legala statusen.
Citat:
* I fallet med Lava som uppenbarligen har väldigt starka negativa åsikter, där jag förstår att denna har negativa erfarenheter med missbruk som anhörig, så är en uppfattat "uppmuntrande" attityd till droger förståelig att man inte förhåller sig odelat positiv till. Jag vill nog dock säga att det är en missuppfattning, att en skadereducerande och inte straffande narkotikapolitik inte alls behöver vara detsamma som en uppmuntrande sådan.
Missbruk är en helt annan fråga och missbruk är mer eller mindre alltid ett symptom och inte en orsak. Folk som mår bra, har ett gott socialt liv och ett vettigt jobb fastnar sällan eller aldrig i ett de facto missbruk. Tittar man närmare på faktiska missbrukare så har dom nästan alltid ett flertal missbruk och psykisk ohälsa. Hur som helst så är det lite som poliser och människor som jobbar med missbruk - det är bara dom "misslyckade" som dom stöter på, så det är klart att deras bild är färgad av detta.