2025-09-28, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Det är ett särintresse för missbrukare.
Visst, att gängen har kontroll en mångmiljonindustri och våldet som kommer med det, och som med förändrad lagstiftning skulle kunna kontrolleras och beskattas låter som ett särintresse för missbrukare 🙂
Citera
2025-09-28, 09:10
Medlem
Om det nu skulle legaliseras så kommer gängen sälja till halva priset ändå.
Citera
2025-09-28, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Om det nu skulle legaliseras så kommer gängen sälja till halva priset ändå.
De flesta vuxna vet hur man kan få tag på smuggelcigg och smuggelsprit och köper ändå sina cigg i Pressbyrån och sin sprit på systemet.

Men som tur är har andra länder legaliserat före oss och gjort diverse mätningar på effekter, bla i vilken utsträckning folk fortsätter att handla illegalt eller ej. Du får kolla upp det. En avgörande faktor är om man ska registrera sig eller ej för att köpa lagligt weed, tänker jag mig.
Citera
2025-09-28, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Du tittar så klart på alkohol som är legaliserat/avkriminaliserat när du drar slutsatsen att det vore kanon att legalisera och avkriminalisera ytterligare droger? Alkohol som bidrar till de största samhällsproblemen.

Du och alla andra "light-knarkare" tycker inte det är inte bättre att ni tar tag i de grundorsaker som gör att ni dras till droger? Genetikfaktorn kan ni förvisso inte göra så mycket åt men resten som tex ptsd, npf, stress, ångest, sömn, ekonomi, trauma, uppväxt och sociala faktorer.

Alkohol skapar mycket värre problem än cannabis gör.

Man kan ta tag i grundorsakerna med hjälp av cannabis För övrigt så är cannabis en skön planta att konsumera även efter du tagit tag i alla problem.

Citat:
Ursprungligen postat av noden
Lägg din energi och att sluta med droger istället. Väx upp till de världen som den är, i all sin fantastiska skönhet och uselhet, istället för att fly med hjälp av olika medel.

Droger är en del av världen. Man flyr inte den, man utforskar världen. Något du aldrig kommer uppleva, i din blinda ignorans.

Till TS:

Något måste onekeligen göras. Politikerna förstör landet med politiken som förs och den arroganta oviljan att ens ta tag i frågan trots alla expertutlåtanden, vetenskaplig skrift och resten av världens omvändning.
Citera
2025-09-28, 10:51
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
För människor utan missbruk (det vill säga en majoritet) så är droger en krydda, inte själva maten i sig. Jag vet att det är ett svårt piller att svälja men dom allra flesta som använder droger gör det inte för att dom mår dåligt och vill må normalt, utan för att dom redan mår bra men vill må bättre för en liten stund.

Det är inte "de allra flesta", men gruppen finns, och där har du i många fall genetisk predisposition.

Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Alkohol skapar mycket värre problem än cannabis gör. Man kan ta tag i grundorsakerna med hjälp av cannabis För övrigt så är cannabis en skön planta att konsumera även efter du tagit tag i alla problem. Droger är en del av världen. Man flyr inte den, man utforskar världen. Något du aldrig kommer uppleva, i din blinda ignorans.

Jag har tyvärr stor erfarenhet av gruppen som "brukar" olika varianter av droger, alkohol inkluderat. Både gruppen som ilsket dömts och gruppen som minst lika ilsket åkt fast vid arbetsplatsers stickkontroll och måste underkasta sig rehabilitering och efterföljande stickkontroller för att få behålla arbetet. Självklart finns det anställda som ger fingret och frivilligt avslutar sin tjänst än underkastar sig behandling och kontroller, "inte för att de är beroende utan för att de inte vill arbeta för en fascistisk arbetsgivare".

Den gemensamma nämnaren löper som en röd tråd hos den stora generella gruppen:
De söker sig till drogen för att den får dem att må bättre, och de kan inte låta bli drogen eftersom de de inte mår tillräckligt bra för att inte behöva droger, dvs: ptsd, npf, stress, ångest, sömn, ekonomi, trauma, uppväxt och sociala faktorer.

När grundproblematiken uppenbaras så svarar en del positivt, de vill ha hjälp att blir drogfria med annan behandling. Sedan har vi gruppen som med näbbar och klor försvarar sig med "än sen, alla har sina problem, alla mår dåligt då och då, staten ska skita i mig och om jag mår dåligt och rökat är mycket bättre än legalt knark osv". Alla stöpta i samma form.
Citera
2025-09-28, 10:56
Medlem
Citat:
De söker sig till drogen för att den får dem att må bättre, och de kan inte låta bli drogen eftersom de de inte mår tillräckligt bra för att inte behöva droger, dvs: ptsd, npf, stress, ångest, sömn, ekonomi, trauma, uppväxt och sociala faktorer.

När grundproblematiken uppenbaras så svarar en del positivt, de vill ha hjälp att blir drogfria med annan behandling. Sedan har vi gruppen som med näbbar och klor försvarar sig med "än sen, alla har sina problem, alla mår dåligt då och då, staten ska skita i mig och om jag mår dåligt och rökat är mycket bättre än legalt knark osv". Alla stöpta i samma form.

Den gemensamma nämnaren är väl snarare att det inte skulle vara några problem över huvudtaget om inte narkotikalagstiftningen sabbade deras chanser till att leva ett normalt liv och ändå kunna bruka sin planta? Alla dom där andra negativa egenskaper du beskriver som en grundorsak till missbruk gäller bara i vissa fall och för vissa människor och långt ifrån alla. Cannabis är en nice planta att konsumera utan att behöva använda det för att deala med problem, som förmodligen inte är så enkla att lösa utan det heller, bara genom att "ta tag i dom", vad det nu innebär.
Citera
2025-09-28, 11:02
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Lägg din energi och att sluta med droger istället. Väx upp till de världen som den är, i all sin fantastiska skönhet och uselhet, istället för att fly med hjälp av olika medel.

Citat:
Det är inte "de allra flesta", men gruppen finns, och där har du i många fall genetisk predisposition.

Jag har tyvärr stor erfarenhet av gruppen som "brukar" olika varianter av droger, alkohol inkluderat. Både gruppen som ilsket dömts och gruppen som minst lika ilsket åkt fast vid arbetsplatsers stickkontroll och måste underkasta sig rehabilitering och efterföljande stickkontroller för att få behålla arbetet. Självklart finns det anställda som ger fingret och frivilligt avslutar sin tjänst än underkastar sig behandling och kontroller, "inte för att de är beroende utan för att de inte vill arbeta för en fascistisk arbetsgivare".

Gjordes nyligen en undersökning om ungdomar och varför de använder droger, och I de flesta fall handlade det inte om att vilka fly verkligheten och inte må dåligt, utan helt enkelt för att det är roligt. Det är en seg myt att "fly från verkligheten" är enda anledningen till att ta några droger. Gruppen finns, men den är i minoritet.

Sedan, med all förståelse om man har negativa erfarenheter kring droger, vilket jag heller inte påstår att alkohol och droger inte kan bidra till. Men frågan är komplex, och de flesta som är experter på området inklusive WHO ser kriminalisering på totalen som skadligare än en skademinimeringsapproch och avkriminalisering. Sverige har sedan länge en repressiv narkotikapolitik, och på grund av det har vi fler som tar skada av droger i Sverige.
Senast redigerad av spyder123 2025-09-28 kl. 11:04.
Citera
2025-09-28, 11:08
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Gjordes nyligen en undersökning om ungdomar och varför de använder droger, och I de flesta fall handlade det inte om att vilka fly verkligheten och inte må dåligt, utan helt enkelt för att det är roligt. Det är en seg myt att "fly från verkligheten" är enda anledningen till att ta några droger. Gruppen finns, men den är i minoritet.

Attityder till droger är så klart en tung faktor, man har kunnat se att attityder till rökning och alkohol blivit mer negativa medan drogliberalismen sprider sig. Sedan, när det gäller attitydundersökningar bland ungdomar, så är det inte direkt så att man kan förvänta sig att de förstår att det finns ett samband mellan deras mående/anlag och hur de uppfattar droger. Vi vet besämt att unga mår betydligt sämre idag, psykiskt, än för 40 år sedan. Det är av samma anledning rimligt att misstänka att självmedicinering (aka droganvändning) kommer öka.
Citera
2025-09-28, 11:14
Medlem
Citat:
Attityder till droger är så klart en tung faktor, man har kunnat se att attityder till rökning och alkohol blivit mer negativa medan drogliberalismen sprider sig. Sedan, när det gäller attitydundersökningar bland ungdomar, så är det inte direkt så att man kan förvänta sig att de förstår att det finns ett samband mellan deras mående/anlag och hur de uppfattar droger. Vi vet besämt att unga mår betydligt sämre idag, psykiskt, än för 40 år sedan. Det är av samma anledning rimligt att misstänka att självmedicinering (aka droganvändning) kommer öka.
Ungdomar drogade för 40 år sedan med. Största skillnaden mellan då och nu är att tillgängligheten ökat.
Citera
2025-09-28, 11:15
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Ungdomar drogade för 40 år sedan med. Största skillnaden mellan då och nu är att tillgängligheten ökat.

Har ingen relevans till det jag skrev.
Citera
2025-09-28, 11:18
Medlem
Citat:
Har ingen relevans till det jag skrev.
Du skrev att ungdomar drogar mer nu för att de mår sämre nu. Jag la fram den alternativa teorin att ungdomar drogar mer nu för att det är lättare att få tag i droger nu. Jag tyckte det var ett relevant svar.
Citera
2025-09-28, 11:27
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Du skrev att ungdomar drogar mer nu för att de mår sämre nu. Jag la fram den alternativa teorin att ungdomar drogar mer nu för att det är lättare att få tag i droger nu. Jag tyckte det var ett relevant svar.

- och skälet till att jag skrev att din post saknade relevans till min var just därför att jag inte skrev det du uppenbart valt att tolka in. Läs igen:

Citat:
"Attityder till droger är så klart en tung faktor, man har kunnat se att attityder till rökning och alkohol blivit mer negativa medan drogliberalismen sprider sig. Sedan, när det gäller attitydundersökningar bland ungdomar, så är det inte direkt så att man kan förvänta sig att de förstår att det finns ett samband mellan deras mående/anlag och hur de uppfattar droger. Vi vet besämt att unga mår betydligt sämre idag, psykiskt, än för 40 år sedan. Det är av samma anledning rimligt att misstänka att självmedicinering (aka droganvändning) kommer öka."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in