Citat:
Ursprungligen postat av
Fanten
För människor utan missbruk (det vill säga en majoritet) så är droger en krydda, inte själva maten i sig. Jag vet att det är ett svårt piller att svälja men dom allra flesta som använder droger gör det inte för att dom mår dåligt och vill må normalt, utan för att dom redan mår bra men vill må bättre för en liten stund.
Det är inte "de allra flesta", men gruppen finns, och där har du i många fall genetisk predisposition.
Citat:
Ursprungligen postat av
dalavita
Alkohol skapar mycket värre problem än cannabis gör. Man kan ta tag i grundorsakerna med hjälp av cannabis

För övrigt så är cannabis en skön planta att konsumera även efter du tagit tag i alla problem. Droger är en del av världen. Man flyr inte den, man utforskar världen. Något du aldrig kommer uppleva, i din blinda ignorans.
Jag har tyvärr stor erfarenhet av gruppen som "brukar" olika varianter av droger, alkohol inkluderat. Både gruppen som ilsket dömts och gruppen som minst lika ilsket åkt fast vid arbetsplatsers stickkontroll och måste underkasta sig rehabilitering och efterföljande stickkontroller för att få behålla arbetet. Självklart finns det anställda som ger fingret och frivilligt avslutar sin tjänst än underkastar sig behandling och kontroller, "inte för att de är beroende utan för att de inte vill arbeta för en fascistisk arbetsgivare".
Den gemensamma nämnaren löper som en röd tråd hos den stora generella gruppen:
De söker sig till drogen för att den får dem att må bättre, och de kan inte låta bli drogen eftersom de de inte mår tillräckligt bra för att inte behöva droger, dvs: ptsd, npf, stress, ångest, sömn, ekonomi, trauma, uppväxt och sociala faktorer.
När grundproblematiken uppenbaras så svarar en del positivt, de vill ha hjälp att blir drogfria med annan behandling. Sedan har vi gruppen som med näbbar och klor försvarar sig med "än sen, alla har sina problem, alla mår dåligt då och då, staten ska skita i mig och om jag mår dåligt och rökat är mycket bättre än legalt knark osv". Alla stöpta i samma form.