2025-09-26, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sabutt
” Amanda får inte sålt sin lägenhet – är långt ifrån ensam i Växjö”

” Amanda Eriksson har försökt sälja sin lägenhet i snart två år – och hon är inte ensam. Smålandsposten har pratat med flera Växjöbor som kämpar med att sälja sina bostäder.
– Man är liksom fast med en lägenhet som man inte kan bo i, säger Amanda Eriksson. ”

” En etta på 43 kvadrat med sovalkov i ett sekelskifteshus mitt i centrala Växjö, med snedtak och stora fönster.”

(Sedan betalvägg, men kunde se att hon försökt sälja i två års tid).

https://www.smp.se/vaxjo/amanda-far-...ensam-i-vaxjo/

Jag bor inte i Växjö, utan detta dök upp på flödet på sociala medier. Men jag kollade in lägenheten på Hemnet. Den är på tredje våningen utan hiss. Och har inte balkong, förutom nån allmän balkong en trappa ner. Begärt pris är 1 150 000 kr, och månadsavgiften är 3 860 kr/mån.

Jag antar hon borde gå ner i pris? Surt förstås. Men personligen skulle jag inte ha pröjsat det.

Vet inte hur lätt/svårt det är få hyresrätt i Växjö och vad man betalar för 43 kvm där då?

Sjukt dyrt för att vara Växjö.

Priset är på samma nivå som Stockholms förorter som Farsta, Huddinge, Kista , Spånga , Vällingby
Citera
2025-09-26, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Låter ju spontant som den är för dyr…

Ja, alltt går att sälja för rätt pris.
Citera
2025-09-26, 12:52
Medlem
Skattmasen08s avatar
Hur många artiklar i media är det om folk som inte får sin bil, båt eller husvagn såld? Vissa kan ju kosta miljoner. Inga! Får man inte objektet sålt är priset för högt. Vill man verkligen sälja får man sänka priset tills någon nappar. Men just när det gäller bostäder verkar vissa människor tycka att detta inte gäller. Istället är det "omöjligt att sälja".
Citera
2025-09-26, 13:00
Medlem
MrSokratess avatar
Kort sammanfattning av artikeln:
Köpte den 2017 till rabatterat pris när huset ombildades från hyresrätter till bostadsrätter.
Tre lägenheter i samma hus till salu just nu. 90 liknande lägenheter i Växjö på Hemnet.
Hon har sänkt priset med 100K.
Hon har haft den uthyrd och nu hyr hennes bror den för att hjälpa till.
Citera
2025-09-26, 13:14
Medlem
För högt pris, så enkelt är det, å vem vill bo där?
Citera
2025-09-26, 13:14
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Stiltjen på marknaden måste antagligen bero på att priserna är för höga.

Nu är ju räntan låg. Antar att ränteläget för några år sedan skrämde upp köparna?
Citera
2025-09-26, 13:22
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Tappade själv 250K på en husförsäljning en gång.

Förstår inte hur man lyckas hamna i ett gråt ut-reportage för att man inte vill sänka priset såpass att någon faktiskt vill köpa det?

Tråkigt för henne, absolut, men ser inte riktigt problemet här eftersom att det inte finns något.

Växsjö är väl oxå en studentstad, eller?
Känns spontant som att hon borde kunna hyra ut det sålänge den inte säljs.

Nästa fråga är ju varför hon inte kan bo i sin egen lägenhet som hon själv har köpt?

Kan kan hon säkert. Det är nog snarare så att hon inte vill för att hon har flyttat in hos sin pojkvän eller något.
Citera
2025-09-26, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Tror ingen vill flytta till Växsjö pga böneutrop. Vilket gör att det blir svårt och sälja lägenheter.

Patetiskt för tidningen om detta är det verkliga skälet.
Citera
2025-09-26, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Tror ingen vill flytta till Växsjö pga böneutrop. Vilket gör att det blir svårt och sälja lägenheter.

Vad jag vill minnas hör du inte böneutropen i centrala Växjö. Araby är inte centrala Växjö, det ligger i den nordvästa utkanten av staden. Men det kanske är något storstadsperspektiv att allt ligger i centrala delen av staden om det inte är utanför staden. Nere i centrum, om nu lägenheten låg där, så har jag aldrig hört det i vart fall. Så det är troligen inte orsaken. Det handlar nog mer om pris, utbud och efterfrågan.

Studenterna kanske numera föredrar att bo ute vid LNU, som ligger i det sydöstra hörnet av staden. Det är en ca 10 minuter med bussen dit från centrum.
Citera
2025-09-26, 13:37
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Vadå inte får sålt?

Allt går att sälja bara priset är rätt.

Kärring.
Citera
2025-09-26, 13:37
Medlem
Kaenkelberries avatar
Generellt så har det ju byggts mycket hyresrätter och BR i Sverige senaste 3 år sen eller så trots att det påstås från vänsterfolk att det råder bostadsbrist.
Nu bor jag iofs i Gbg området men här finns det gott om lägenheter att få om man är beredd att betala en hög hyra!
Citera
2025-09-26, 13:39
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Det finns en utväg för Amanda så hon blir av med lägenheten. Avsägelse.
I bostadsrättslagen finns en möjlighet för en bostadsrättshavare, som vill men inte kan sälja sin bostadsrätt, att lämna tillbaka bostadsrätten till föreningen. Det kallas för avsägelse av bostadsrätt.

Även om en bostadsrättshavare inte kan sälja sin bostadsrätt är denne ändå fortsatt skyldig att fullgöra sina förpliktelser gentemot föreningen, bland annat att betala avgiften och underhålla lägenheten. Men en avsägelse leder till att bostadsrättshavaren blir fri från sina framtida förpliktelser.
https://www.bostadsratterna.se/kunsk...en-bostadsratt

Om lägenheten är belånad och pantsatt måste hon ha bankens tillåtelse att göra detta. Det får hon inte.

Avsägelse av bostadsrätt är något som i princip inte fungerar sedan 80/90-talet när lägenheterna var mycket billigare och lånen var mycket lägre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in