2025-09-26, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Antar att marknadsvärdet nu är lägre än lånet, med andra ord kommer hon att få en restskuld efter försäljning. Lite trist att stå med ett blancolån på några 100 k med hög ränta.

Trist, men självförvållat.
Hon verkar glömma att det kostar henne 3800kr/mån+ räntan på lånet varje månad.

Ta det ggr 2år så ser du hur mkt hon faktiskt förlorar på att inte sänka priset…
Citera
2025-09-26, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Eller ligger i Araby eller krokarna?

Nä, centralt stod det. Fast Araby ligger väl iofs också relativt centralt? Växjö är ju inte så stort?
Citera
2025-09-26, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Trist, men självförvållat.
Hon verkar glömma att det kostar henne 3800kr/mån+ räntan på lånet varje månad.

Ta det ggr 2år så ser du hur mkt hon faktiskt förlorar på att inte sänka priset…

Hon kanske hyr ut…
Citera
2025-09-26, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sabutt
” Amanda får inte sålt sin lägenhet – är långt ifrån ensam i Växjö”

” Amanda Eriksson har försökt sälja sin lägenhet i snart två år – och hon är inte ensam. Smålandsposten har pratat med flera Växjöbor som kämpar med att sälja sina bostäder.
– Man är liksom fast med en lägenhet som man inte kan bo i, säger Amanda Eriksson. ”

” En etta på 43 kvadrat med sovalkov i ett sekelskifteshus mitt i centrala Växjö, med snedtak och stora fönster.”

(Sedan betalvägg, men kunde se att hon försökt sälja i två års tid).

https://www.smp.se/vaxjo/amanda-far-...ensam-i-vaxjo/

Jag bor inte i Växjö, utan detta dök upp på flödet på sociala medier. Men jag kollade in lägenheten på Hemnet. Den är på tredje våningen utan hiss. Och har inte balkong, förutom nån allmän balkong en trappa ner. Begärt pris är 1 150 000 kr, och månadsavgiften är 3 860 kr/mån.

Jag antar hon borde gå ner i pris? Surt förstås. Men personligen skulle jag inte ha pröjsat det.

Vet inte hur lätt/svårt det är få hyresrätt i Växjö och vad man betalar för 43 kvm där då?

Det är för mycket för en bostadsrätt i Växjö hon får gå ned i pris!
Citera
2025-09-26, 11:52
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Sen verkar hela journalistkåren missat lågkonjunkturen som vi haft sedan några år tillbaka.
Vart tog den Svenska bostadsbristen vägen?
Var den bara "relativ"?
Citera
2025-09-26, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Vart tog den Svenska bostadsbristen vägen?
Var den bara "relativ"?

Man vill väl inte betala vad som helst för en bostadsrätt utan balkong och utan hiss i lilla Växjö.
Men jag vet inte hur lätt eller svårt det är att få hyresrätter där, och var en hyra på 45 kvm ligger på. Det är väl mest i större städer som det är bostadsbrist?
Citera
2025-09-26, 11:59
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Har väl stått lite var stans att små lägenheter är svårare att sälja idag då intresset helt enkelt minskat för denna typ av boenden. Att bo på tredje våningen utan hiss är inte heller någon dröm ska tilläggas även om det går.

Vi har kommit i någon form av psykos där priser på bostäder alltid ska gå upp och man aldrig någonsin ska kunna göra en dålig bostadsaffär men så är det inte, priser fluktuerar och ibland är de lite högre och ibland är de lite lägre och sen gäller de bara att köpa i rätt tid likt vilken aktieaffär som helst.
Citera
Medlem
Citat:
Växsjö är väl oxå en studentstad, eller?
Känns spontant som att hon borde kunna hyra ut det sålänge den inte säljs.

Nästa fråga är ju varför hon inte kan bo i sin egen lägenhet som hon själv har köpt?

Växsjö är visserligen en studentstad men främst av allt en stad med massinvandring med alla problem som detta för med sig. Är det migranter som också bor i huset så förstår jag att ingen vill flytta dit. Det är samma problem i den stad där jag bor. Kommunen köpte en villa åt en somalisk familj med många barn. Övriga villaägare i kvarteret vill nu sälja och flytta men ingen annan vill flytta dit.
Citera
Medlem
Lovables avatar
Vem fan vill bo i Växjö..
Citera
2025-09-26, 12:02
Medlem
Det finns väl hur många som helst som inte får sina bostäder sålda för de priser de vill ha
Citera
2025-09-26, 12:03
Medlem
Det är alltid någon som blir sista person att hålla i något när luften går ur marknaden. Det finns väl mängder av personer som lånade för mycket och köpte en bostad för att de alla spekulerade att den snart skulle vara mer värd än de betalat för den.

Inte säker på just marknaden i Växjö. Men den är nog i viss del driven av lägenheter till studenter. Särskilt för mindre lägenheter. En stor etta för runt miljonen kanske inte är jättehemskt, även om det samtidigt är helt idiotiskt. Tittar du bara lite utanför Växjö och städerna i Småland kan du hitta hela hus för motsvarande summa, eller lite till. Så tre våningar, ingen hiss, ingen balkong etc. Det kanske inte är helt underligt att spekulanterna inte står på kö. Den blir knappast mer attraktiv med tiden heller och det fylls hela tiden på med nybyggnationer.

Hon vill helt enkelt kanske inte sälja med förlust. Samtidigt måste det ju vara en förlust att lägenheten inte blir såld. Har hon nu dubbelt boende eller står den tom eller? För annars så fortsätter den ju att kosta varje månad.
Citera
2025-09-26, 12:06
Medlem
Citat:
Tappade själv 250K på en husförsäljning en gång.

Förstår inte hur man lyckas hamna i ett gråt ut-reportage för att man inte vill sänka priset såpass att någon faktiskt vill köpa det?

Tråkigt för henne, absolut, men ser inte riktigt problemet här eftersom att det inte finns något.

Växsjö är väl oxå en studentstad, eller?
Känns spontant som att hon borde kunna hyra ut det sålänge den inte säljs.

Nästa fråga är ju varför hon inte kan bo i sin egen lägenhet som hon själv har köpt?

Nä ingen spännande nyheter direkt..likadant hon som blev tafsad på benet häromdan..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in