2025-09-25, 12:20
Medlem
INGSOCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aryan333
Snarare 1500 i självrisk,
Har du ingen hemförsäkring så teckna en!
Har hemförsäkring, ska kolla med dom. Har hört dock att hemförsäkring ibland inte täcker dörren
Citera
2025-09-25, 13:51
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Tror det syns på dom sen när dom lämnas tillbaka. Liten privat hyresvärd kanske inte bryr sig, men större gör nog det

Det är nog sant, nyckelämnet ser annorlunda ut. Äsch, vad trist.
Citera
2025-09-25, 13:58
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adidas
Intressant ändå att ni gnäller om blattar och deras fifflande dag in och dag ut konstant men inte tvekar på att dra fördel av det själva när det passar er.

För att bekräfta till TS - ja det är bara gå till Abdullah Skomakeri/Nycklar så bör de lösa saken åt dig.

Hitta ett inlägg där jag gnäller om invandrares fifflande. Jag gnäller om skrikande somalier och somalier som inte tar hand om sina barn, that's it. Mina nerver klarar inte somalier.

Jag går även till turken för nytt batteri i telefonen.
Citera
2025-09-25, 14:13
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crerand
Slarvigt. Du kommer få betala för detta.

En typisk klimakteriekärringkommentar, allternativt PMS kärring.
Senast redigerad av trottwell 2025-09-25 kl. 14:16.
Citera
2025-09-25, 15:13
Medlem
Snusaren94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INGSOC
Har 2 extra nycklar som sagt. Ska kolla med försäkring, annars kanske man kan kolla upp någon som är villig att kopiera olagligt för en kontantsumma.

Tycker det hela är lite bullshit, har antagligen tappat den ute någonstans. Hur fan skulle någon kunna hitta vilken dörr den går till.. inte som att gatunr och dörrnr står på nyckeln.
Dock står förmodligen ett serienummer på nyckeln, som går att härleda till vilket hus det är, och sen står det även serienummer som härleder till exakt dörr. Iaf om nyckeln ingår i ett system.

Dock är dessa system inget som "vem som helst" har tillgång till, utan enbart firman som gjort nycklarna från början. Men vem vet, dem kanske har någon som ger den informationen mot en mindre summa kontanter...?
Citera
2025-09-25, 15:32
Medlem
Ghastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
De brukar ha en låsfirma som dom har avtal med som kan kopiera upp dom där. Poängen är att ingen annan låsfirma ska göra det så man har koll på vilka nycklar som finns. Låter som din hyresvärd vill blåsa dig på pengar för att få dörrlåset renoverat.

Blåsa nej 4000 är en låg summa. En på jobbet fick betala 40 eftersom det var en nyckel som funkade till massor med källardörrar mm
Citera
2025-09-25, 16:07
Medlem
Kör inte alla med iLOQ system idag?
https://www.iloq.com/sv/katalog/k5s-7/
Citera
2025-09-25, 16:12
Medlem
Citat:
Jävla skit, slarvade bort nyckeln till lägenheten på något sätt.
Är en ASSA nyckel som inte ska gå att kopiera.

Hyresvärden vill ha 4000kr för att byta lås. Någon som vet om det går att slippa detta på något vis?
Försäkring?
Kopiera på något sätt ändå?

Riktigt surt

Har hänt mig också men då bytes inget lås utan dom stiftade om låset istället
Citera
2025-09-25, 16:26
Medlem
Citat:
Jävla skit, slarvade bort nyckeln till lägenheten på något sätt.
Är en ASSA nyckel som inte ska gå att kopiera.

Hyresvärden vill ha 4000kr för att byta lås. Någon som vet om det går att slippa detta på något vis?
Försäkring?
Kopiera på något sätt ändå?

Riktigt surt

Att återfå eller hitta ursprungsnyckeln är absolut inget alternativ? Ingen bricka i nyckelknippan med adress den skickas till? Eller tappad på ett ställe där den kan dyka upp igen? Jag vet en som förlorade plånbok i biograf, och nyckelknippa i buss, båda gånger var det bara att ringa stället, och jo, föremålen hade hittats och lagts i upphittat. Fast det här var förr i tiden.

Annars är det som andra skrivit i tråden, bättre att ta smällen nu än sen. Du kommer inte att komma undan. Är hyresvärden schysst kan du lägga upp det på avbetalning på hyresinbetalningen utan ränta, föreslå hälften av vad du kan betala extra per månad, du kanske landar på 400kr i månaden i tio månader.

(En hemförsäkring med tillägg allrisk kan eventuellt hjälpa i såna här situationer.)
Citera
2025-09-25, 16:56
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
De brukar ha en låsfirma som dom har avtal med som kan kopiera upp dom där. Poängen är att ingen annan låsfirma ska göra det så man har koll på vilka nycklar som finns. Låter som din hyresvärd vill blåsa dig på pengar för att få dörrlåset renoverat.
Borde räcka med att byta cylindern, förstår faktiskt inte varför man skulle ha behov av att byta låskistan.
Citera
2025-09-25, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chainmail
Till vissa lås finns det en blå kodnyckel som måste uppvisas för att få gjort en ny nyckel. Det kanske är så att din nyckel dessutom öppnar mer än bara din ytterdörr?
4 000kr är inget att bråka om. Riv av plåstret nu och slipp problem. Du får säkerligen inte byta lås själv eftersom hyresvärden måste kunna komma in i din lägenhet och när du flyttar ska låset ändå bytas men då troligen till en högre kostnad.

Dom gör säkert inte bara en ny nyckel utan byter lås eftersom dom inte vill ha nycklar på "vift".

Varför ska han byta lås just nu om han inte är rädd för inbrott?

Man brukar ha rätt att göra saker själv om det är fackmannamässigt utfört. Nu är jag ingen låssmed men jag har bytt lås-cylindrar många gånger. Nu kanske inte han är lika händig men om 4000:- är ett problem så borde han kunna beställa låscylindern och sedan anlita någon annan att byta den.

Om budgeten är så tight bör han kolla vad priset är via Hyresvärden, sen kan han alltid kontrollera om det är ett okej pris, chatgpt kanske funkar.

Till slut tröttnar antagligen hyresvärden och bjuder honom på en ny cylinder eller säger: 1000:-
Senast redigerad av Trumputin 2025-09-25 kl. 17:41.
Citera
2025-09-25, 17:44
Medlem
Graavargs avatar
Om du inte får tag på en nyckel som ser precis lika ut som originalet så åker du ändå dit när du flyttar.

Och om du låter påskina att du hittat den försvunna nyckeln (eftersom du talat med hyresvärden) och nån annan hittar den och använder den för att komma in så kan det bli en del onödigt strul.

Jag fick i tiderna betala en avgift därför att jag lämnade in fyra nycklar när jag flyttade, trots att jag kvitterat ut bara tre. Tänkte inte efter, bara att nästa inflyttare ju kan ha nytta av den. 2500 kostade det, att använda en "icke bokförd" nyckel. Motiveringen var att man med nyckeln kom in i alla trappuppgångar (ytterdörrarna), i förrådsutrymmena, i tvättstugan och i soprummet. Försökte säga att jag bara haft den "i reserv", men det syntes ju på nyckeln att den använts. Och jag hade godkänt reglerna, inklusive avgifterna, när jag kvitterat ut nycklarna, så...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in