2025-09-25, 09:11
Medlem
Tänkte bara fråga.
Har du letat riktigt jävla ordentligt?
Bilsäten, under säten. Kollat alla fickor, kollat ifall fickorna har hål och nyckeln kan åkt in i fodret. Soffan, sängen,
Har du en burk med saker i. Plocka ur allt! Lägg sedan tillbaka en och en sak. Passa på att städa ur saker när du letar.
En nyckel försvinner inte upp i rök. Någonstans är den.

Annars gör du det tråkiga men rätta. Betalar, och kanske tar det på försäkringen.
Citera
2025-09-25, 09:36
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogggers
"Hyresvärden vill ha 4000kr för att byta lås."
Inte någon dörrlåsrenovering...
Ja för att de ändå tänkt byta låsen till nått jävla iloq eller liknande. Och då kan de ju låta de boende betala för det. Poängen är att det är fullt möjligt att göra en ny nyckel, men hyresvärden vill ha betalt för saker som hen borde bekosta själv när den boende flyttar ut.
Senast redigerad av bithax 2025-09-25 kl. 09:41.
Citera
2025-09-25, 09:49
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
De brukar ha en låsfirma som dom har avtal med som kan kopiera upp dom där. Poängen är att ingen annan låsfirma ska göra det så man har koll på vilka nycklar som finns. Låter som din hyresvärd vill blåsa dig på pengar för att få dörrlåset renoverat.

Problemet är förstås inte själva kopieringen, utan att nyckeln är på vift. Hyresvärden vill byta lås för att innehavaren inte längre har kontroll över nyckeln. Om jag flyttade in i en hyresrätt skulle inte jag vilja ha 3 st turk-kopior och få veta att originalnycklarna är borttappade. TS behöver inte betala för ett låsbyte nu (om han nu inte vill det och om inte nyckeln också öppnar andra dörrar), men det kommer att ske vid utflyttning om HV bara lite koll på nycklarna.
Citera
2025-09-25, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INGSOC
Jävla skit, slarvade bort nyckeln till lägenheten på något sätt.
Är en ASSA nyckel som inte ska gå att kopiera.

Hyresvärden vill ha 4000kr för att byta lås. Någon som vet om det går att slippa detta på något vis?
Försäkring?
Kopiera på något sätt ändå?

Riktigt surt

Jag hänger inte riktigt med här. Kopiera en borttappad nyckel är lite svårt? Har man kvar en kopia behöver man inte göra någonting alls egentligen utan kan skjuta upp låsbytet till när man flyttar därifrån. Normalt sett har man minst 2 kopior av nyckeln själv.

Kostnaden för ett låsbyte kan variera beroende på vad det är för typ av lås och dörr som är aktuellt. Jag tror att det allra billigaste inkl arbetet då är runt 2000 kr, men 4000 kr låter inte orimligt.

Så då återstår frågan om där finns fler nycklar eller inte. Många nyckellås är konstruerade så att man har olika nycklar som fördelas, det är alltså inte samma nyckel som används. Så en del nycklar som hyresvärden har går att använda till samtliga dörrar i huset, medan de som bor i huset har nycklar som fungerar på vissa dörrar enligt ett specifik schema.

Om det är en sådan nyckel som hyresvärden har så kan de inte ge sin kopia till hyresgästen.

Således har inte hyresgästen en enda nyckel kvar då återstår inget annat val än att göra ett låsbyte, vilket då blir 4000 kr för ett sådant lås då den ju ska fungera även för hyresvärdens nyckel, man kan alltså inte plocka vilket billigt lås som helst.

Men det finns så många olika typer av nyckellås att det går ju inte att rekommendera TS att göra något på egen hand.

Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Problemet är förstås inte själva kopieringen, utan att nyckeln är på vift. Hyresvärden vill byta lås för att innehavaren inte längre har kontroll över nyckeln. Om jag flyttade in i en hyresrätt skulle inte jag vilja ha 3 st turk-kopior och få veta att originalnycklarna är borttappade. TS behöver inte betala för ett låsbyte nu (om han nu inte vill det och om inte nyckeln också öppnar andra dörrar), men det kommer att ske vid utflyttning om HV bara lite koll på nycklarna.

Precis så är det och det blir då ännu viktigare när samma nyckel passar till fler dörrar i hyreshuset. Då kan en borttappad nyckel resultera i att man får byta ut flera lås i hela byggnaden just för att minska risken för inbrott.

Själv vet jag inte hur lätt det är att spåra vart en nyckel hör hemma när man hittar den på gatan. Det beror kanske på om ägaren hängt på någon annan information på nyckelknippan?
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-09-25 kl. 09:56.
Citera
2025-09-25, 10:03
Medlem
Citat:

Hyresvärden vill ha 4000kr för att byta lås. Någon som vet om det går att slippa detta på något vis?
Försäkring?

Riktigt surt

Ja det är sjuka pengar. Kanske går på drulleförsäkring om du har en sån?
Citera
2025-09-25, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Fråga runt på sådana där ruffiga kopieringsställen där de säljer lite vad som och har en "turk" som ägare. Till slut hittar du en som kopierar.

Har gjort 9 kopior pö o på av en assanyckel.

Tror det syns på dom sen när dom lämnas tillbaka. Liten privat hyresvärd kanske inte bryr sig, men större gör nog det
Citera
2025-09-25, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Ja för att de ändå tänkt byta låsen till nått jävla iloq eller liknande. Och då kan de ju låta de boende betala för det. Poängen är att det är fullt möjligt att göra en ny nyckel, men hyresvärden vill ha betalt för saker som hen borde bekosta själv när den boende flyttar ut.
Jaså, har TS. skrivit något om något " nått jävla iloq eller liknande"??

Av vilken anledning skulle hyresvärden bekosta ett låsbyte?

Om hyresgästen får tre nycklar vid inflytt men bara har två vid utflytt då är en nyckel på vift!

Kan du begripa varför ett låsbyte krävs då?
Inte någon dörrlåsrenovering som du skrev...
Citera
2025-09-25, 10:51
Medlem
Citat:

Försäkring?

Riktigt surt

Försäkringsbolag 1500 blir det då
Citera
2025-09-25, 11:40
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Har jag aldrig varit med om. Då har din tidigare hyresvärd blåst dig.
TS, hur ska någon kopiera nyckeln om den borttappad? Har du flera ?

Begriper du inte att man inte får sätta in egna låscylindrar i bostaden och gå ifrån låssystemet som existerar i området?
Och sedan lämna detta skit vidare till nästa boende?
Citera
2025-09-25, 11:49
Medlem
INGSOCs avatar
Har 2 extra nycklar som sagt. Ska kolla med försäkring, annars kanske man kan kolla upp någon som är villig att kopiera olagligt för en kontantsumma.

Tycker det hela är lite bullshit, har antagligen tappat den ute någonstans. Hur fan skulle någon kunna hitta vilken dörr den går till.. inte som att gatunr och dörrnr står på nyckeln.
Citera
2025-09-25, 11:52
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Begriper du inte att man inte får sätta in egna låscylindrar i bostaden och gå ifrån låssystemet som existerar i området?
Och sedan lämna detta skit vidare till nästa boende?
Jo men att den förra hyresgästen ska betala för låsbytet är inget jag har behövt betala när man flyttat. Nytt för mig.
Citera
2025-09-25, 12:07
Medlem
Citat:
Funderade på att göra det faktiskt, dra till ett mer invandrartätt område ksk och kolla runt lite.

Det som är segt är dock att nycklarna verkar ha registreringsnummer..
Men ksk ingen märker något om den ser legit ut o så säger jag bara att det var så den var när jag fick den.

Lite långsökt ksk vne men 4k på en sån skitgrej är inte kul.

Snarare 1500 i självrisk,
Har du ingen hemförsäkring så teckna en!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in