2025-09-25, 06:32
Medlem
4000 vekar vara standardpris som hyresvärdarna tar för borttappade nycklar.

En låssmed kan men får inte kopiera en kodad nyckel.

Tipset är att hitta en som gör det ändå och hoppas på att hyresvärden inte märker det vid avflyttning..
Citera
2025-09-25, 06:56
Medlem
Adidass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Fråga runt på sådana där ruffiga kopieringsställen där de säljer lite vad som och har en "turk" som ägare. Till slut hittar du en som kopierar.

Har gjort 9 kopior pö o på av en assanyckel.

Citat:
Ursprungligen postat av INGSOC
Funderade på att göra det faktiskt, dra till ett mer invandrartätt område ksk och kolla runt lite.

Det som är segt är dock att nycklarna verkar ha registreringsnummer..
Men ksk ingen märker något om den ser legit ut o så säger jag bara att det var så den var när jag fick den.

Lite långsökt ksk vne men 4k på en sån skitgrej är inte kul.

Intressant ändå att ni gnäller om blattar och deras fifflande dag in och dag ut konstant men inte tvekar på att dra fördel av det själva när det passar er.

För att bekräfta till TS - ja det är bara gå till Abdullah Skomakeri/Nycklar så bör de lösa saken åt dig.
Citera
2025-09-25, 07:08
Medlem
IanMcEwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adidas
Intressant ändå att ni gnäller om blattar och deras fifflande dag in och dag ut konstant men inte tvekar på att dra fördel av det själva när det passar er.

För att bekräfta till TS - ja det är bara gå till Abdullah Skomakeri/Nycklar så bör de lösa saken åt dig.
Fast vem drabbar det att jag får min nyckel kopierad? Ingen. Vem drabbar det om Abdullah begår bidragsfusk. Alla.
Citera
2025-09-25, 07:13
Medlem
Adidass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Fast vem drabbar det att jag får min nyckel kopierad? Ingen. Vem drabbar det om Abdullah begår bidragsfusk. Alla.

Det drabbar hyresvärden i detta fallet. Så det du egentligen säger är att fiffel är okej så länge det bara drabbar andra och inte dig själv?

Men du fattar väl att även om just en kopierad nyckel inte ”drabbar” någon annan särskilt mycket så är användandet av en sån fifflare ett tyst godkännande att fiffleri är okej vilket också i längden leder att fifflare känner att annat fiffel också är godkänt.
Citera
2025-09-25, 07:26
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Funderade på att göra det faktiskt, dra till ett mer invandrartätt område ksk och kolla runt lite.

Det som är segt är dock att nycklarna verkar ha registreringsnummer..
Men ksk ingen märker något om den ser legit ut o så säger jag bara att det var så den var när jag fick den.

Lite långsökt ksk vne men 4k på en sån skitgrej är inte kul.
Är det ett större förvaltningsföretag som typ Newsec så har de lejt ut nyckelhanteringen och kontrollen är usel på att det är rätt nycklar dvs samma nummer på nyckeln som återlämnas.
Citera
2025-09-25, 07:29
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Jävla skit, slarvade bort nyckeln till lägenheten på något sätt.
Är en ASSA nyckel som inte ska gå att kopiera.

Hyresvärden vill ha 4000kr för att byta lås. Någon som vet om det går att slippa detta på något vis?
Försäkring?
Kopiera på något sätt ändå?

Riktigt surt

Hemförsäkringen kanske går in och täcker lite av kostnaden?
Citera
2025-09-25, 07:31
Medlem
IanMcEwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adidas
Det drabbar hyresvärden i detta fallet. Så det du egentligen säger är att fiffel är okej så länge det bara drabbar andra och inte dig själv?

Men du fattar väl att även om just en kopierad nyckel inte ”drabbar” någon annan särskilt mycket så är användandet av en sån fifflare ett tyst godkännande att fiffleri är okej vilket också i längden leder att fifflare känner att annat fiffel också är godkänt.
Varför skulle man begå fiffel om det drabbade en själv? Hör du inte hur dumt det låter?

Visst, det är ju så klart ett godkännande av fiffel. Jag antar att de flesta i denna tråd piratkopierat filer på nätet någon gång i sitt liv. Jag också. Det är ingen större skillnad.
Citera
2025-09-25, 07:39
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Varför skulle man begå fiffel om det drabbade en själv? Hör du inte hur dumt det låter?

Visst, det är ju så klart ett godkännande av fiffel. Jag antar att de flesta i denna tråd piratkopierat filer på nätet någon gång i sitt liv. Jag också. Det är ingen större skillnad.
STOR skillnad!
Piratkopierat filer är att neka rättmätig ersättning till upphovspersonen.
Kopiera sin egna nyckel drabbar ingen.

Det som är dumt i detta fall är att den borttappade nyckeln finns. Kanske en tjuv får tag på den och använder den och då ligger du illa till.

Om det finns de som kopierar skyddade nycklar. Hur ska man gå säker när man flyttar in i det boendet där piratkopierade nycklar finns?
Ska man alltid byta lås när en bostad byter boende?
Senast redigerad av gofigur 2025-09-25 kl. 07:47.
Citera
2025-09-25, 07:41
Medlem
Citat:

Hyresvärden vill ha 4000kr för att byta lås. Någon som vet om det går att slippa detta på något vis?
Försäkring?

Riktigt surt

Kolla först av allt om du kan skjuta upp låsbytet tills du flyttar? Onödigt att köpa nytt lås och så kanske du tappar fler nycklar, att nyckeln är borta drabbar ingen annan än dig just nu.

Summan för låsbyte är väl inte så mycket att snacka om.
Citera
2025-09-25, 07:49
Medlem
IanMcEwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
STOR skillnad!
Piratkopierat filer är att neka rättmätig ersättning till upphovspersonen.
Kopiera sin egna nyckel drabbar ingen.

Det som är dumt i detta fall är att den borttappade nyckeln finns. Kanske en tjuv får tag på den och använder den och då ligger du illa till.

Om det finns de som kopierar skyddade nycklar. Hur ska man gå säker när man flyttar in i det boendet där piratkopierade nycklar finns?
Ska man alltid byta lås när en bostad byter boende?
Det är ju adidas som skrev att det drabbar andra när man byter lås.

Märker att konsensus inte kommer nås i denna tråd då alla bara gapar över varandras huvuden. Trist.
Citera
2025-09-25, 08:19
Medlem
Citat:

Försäkring?

Riktigt surt

Du har mindre än 50 inlägg så kan inte DMa dig. Råkar du bo i sthlms området? Jag har hittat upp en nyckel nyligen som jag funderar hur jag ska få tag i ägaren med nyligen.
Citera
2025-09-25, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
De brukar ha en låsfirma som dom har avtal med som kan kopiera upp dom där. Poängen är att ingen annan låsfirma ska göra det så man har koll på vilka nycklar som finns. Låter som din hyresvärd vill blåsa dig på pengar för att få dörrlåset renoverat.
"Hyresvärden vill ha 4000kr för att byta lås."
Inte någon dörrlåsrenovering...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in