Citat:
Jag är ute och kollar lite på bostadsmarknaden.
Det som är jag märkt är att avgifterna varierar ganska mycket.
I nyare föreningar är de ofta låga, kanske 4000 eller 5000 i månanden för en 4:a.
Men i äldre föreningar så kan det vara 7000 eller tillochmed 8000 i månaden för en 4:a på 98 kvadrat.
Och när man kollar i årsredovisningarna så ser man ofta att de föreningar som har låga avgifter går med förlust. Jag tycker det ser extra anmärkningsvärt ut när de har negativa kassaflöden. Från och med förra året så är det nämligen lag på att alla BRFer ska publicera en kassaflödesanalys i sin årsredovisning.
En del har bundna lån till 2027 på 4%. T.ex. 11 miljoner på 4% blir ju då en årlig kostnad på 440tkr i räntor om året för föreningen.
Så man kanske inte ska vara så rädd för att betala en hög avgift ändå? Men avgiften är å andra sidan en komponent som man inte kan påverka. Det värsta är ju att köpa en lägenhet dyrt med låg avgift för att senare se avigiften stiga och värdet på lägenheten gå ned.
Hur tänker ni kring avgiften? Är det ok så länge man har råd med den?
En HR kan ju ha en hyra per månad på kanske 15 000 för 98 kvadrat, så om totalkostnaden med lån och amorteringar och avgifter ändå blir lägre så kanske det ändå är hanterbart?
Det som är jag märkt är att avgifterna varierar ganska mycket.
I nyare föreningar är de ofta låga, kanske 4000 eller 5000 i månanden för en 4:a.
Men i äldre föreningar så kan det vara 7000 eller tillochmed 8000 i månaden för en 4:a på 98 kvadrat.
Och när man kollar i årsredovisningarna så ser man ofta att de föreningar som har låga avgifter går med förlust. Jag tycker det ser extra anmärkningsvärt ut när de har negativa kassaflöden. Från och med förra året så är det nämligen lag på att alla BRFer ska publicera en kassaflödesanalys i sin årsredovisning.
En del har bundna lån till 2027 på 4%. T.ex. 11 miljoner på 4% blir ju då en årlig kostnad på 440tkr i räntor om året för föreningen.
Så man kanske inte ska vara så rädd för att betala en hög avgift ändå? Men avgiften är å andra sidan en komponent som man inte kan påverka. Det värsta är ju att köpa en lägenhet dyrt med låg avgift för att senare se avigiften stiga och värdet på lägenheten gå ned.
Hur tänker ni kring avgiften? Är det ok så länge man har råd med den?
En HR kan ju ha en hyra per månad på kanske 15 000 för 98 kvadrat, så om totalkostnaden med lån och amorteringar och avgifter ändå blir lägre så kanske det ändå är hanterbart?
Det viktigaste är att inse att nästan alla BRF köpare är idioter som inte klarar att läsa en årsredovisning. Som en följd av detta gäller:
1) Låg avgift ger ett högt pris för bostadsrätten.
2) Hög avgift ger ett lågt pris.
3) En förening som amorterar på lånen måste höja avgiften utöver det minimum som löpande drift och räntor kräver.
Alltså satsa på en förening som amorterar rejält på lånen. Amorterar föreningen på lånen så minskar även dessa över tid och ekonomin förbättras. Köp inte i en skuldfri förening eller en högbelånad förening som inte amorterar. I bägge fallen är ett "bästa scenario" redan inräknat i priset du får betala.
Köp heller inte en förening som äger en massa hyreslokaler eller hyresrätter. En BRF styrselse är sällan en proffsig hyresvärd. Du får betala extra för lokalerna när du köper lägenheten men det skapar samtidigt stor osäkerhet. Vad händer om lokalerna blir tomma?