2025-09-22, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jag är ute och kollar lite på bostadsmarknaden.
Det som är jag märkt är att avgifterna varierar ganska mycket.
I nyare föreningar är de ofta låga, kanske 4000 eller 5000 i månanden för en 4:a.
Men i äldre föreningar så kan det vara 7000 eller tillochmed 8000 i månaden för en 4:a på 98 kvadrat.

Och när man kollar i årsredovisningarna så ser man ofta att de föreningar som har låga avgifter går med förlust. Jag tycker det ser extra anmärkningsvärt ut när de har negativa kassaflöden. Från och med förra året så är det nämligen lag på att alla BRFer ska publicera en kassaflödesanalys i sin årsredovisning.

En del har bundna lån till 2027 på 4%. T.ex. 11 miljoner på 4% blir ju då en årlig kostnad på 440tkr i räntor om året för föreningen.

Så man kanske inte ska vara så rädd för att betala en hög avgift ändå? Men avgiften är å andra sidan en komponent som man inte kan påverka. Det värsta är ju att köpa en lägenhet dyrt med låg avgift för att senare se avigiften stiga och värdet på lägenheten gå ned.

Hur tänker ni kring avgiften? Är det ok så länge man har råd med den?
En HR kan ju ha en hyra per månad på kanske 15 000 för 98 kvadrat, så om totalkostnaden med lån och amorteringar och avgifter ändå blir lägre så kanske det ändå är hanterbart?

Det viktigaste är att inse att nästan alla BRF köpare är idioter som inte klarar att läsa en årsredovisning. Som en följd av detta gäller:
1) Låg avgift ger ett högt pris för bostadsrätten.
2) Hög avgift ger ett lågt pris.
3) En förening som amorterar på lånen måste höja avgiften utöver det minimum som löpande drift och räntor kräver.

Alltså satsa på en förening som amorterar rejält på lånen. Amorterar föreningen på lånen så minskar även dessa över tid och ekonomin förbättras. Köp inte i en skuldfri förening eller en högbelånad förening som inte amorterar. I bägge fallen är ett "bästa scenario" redan inräknat i priset du får betala.

Köp heller inte en förening som äger en massa hyreslokaler eller hyresrätter. En BRF styrselse är sällan en proffsig hyresvärd. Du får betala extra för lokalerna när du köper lägenheten men det skapar samtidigt stor osäkerhet. Vad händer om lokalerna blir tomma?
Citera
2025-09-22, 10:20
Medlem
frdks avatar
Citat:
Jag är ute och kollar lite på bostadsmarknaden.
Det som är jag märkt är att avgifterna varierar ganska mycket.
I nyare föreningar är de ofta låga, kanske 4000 eller 5000 i månanden för en 4:a.
Men i äldre föreningar så kan det vara 7000 eller tillochmed 8000 i månaden för en 4:a på 98 kvadrat.

Och när man kollar i årsredovisningarna så ser man ofta att de föreningar som har låga avgifter går med förlust. Jag tycker det ser extra anmärkningsvärt ut när de har negativa kassaflöden. Från och med förra året så är det nämligen lag på att alla BRFer ska publicera en kassaflödesanalys i sin årsredovisning.

En del har bundna lån till 2027 på 4%. T.ex. 11 miljoner på 4% blir ju då en årlig kostnad på 440tkr i räntor om året för föreningen.

Så man kanske inte ska vara så rädd för att betala en hög avgift ändå? Men avgiften är å andra sidan en komponent som man inte kan påverka. Det värsta är ju att köpa en lägenhet dyrt med låg avgift för att senare se avigiften stiga och värdet på lägenheten gå ned.

Hur tänker ni kring avgiften? Är det ok så länge man har råd med den?
En HR kan ju ha en hyra per månad på kanske 15 000 för 98 kvadrat, så om totalkostnaden med lån och amorteringar och avgifter ändå blir lägre så kanske det ändå är hanterbart?

Man har nått gränsen för vad folk kan ta lån så mycket har flyttats över till BRF och på så sätt underlätta för köparna. Dock är lånen lika räntekänsliga som personliga lån, så rekylen blir dubbel om räntorna går upp.

Jag skulle försöka bedöma om nya BRF är proaktiv och amorterar eller om den bara håller uppe korthuset.
Samma med äldre hus, hur ser kassaflödet ut, har man stora investeringar på ingen kassa eller tvärtom.

Sen absolut, man borde kräva en förenklingsbild för normala folk att lättare förstå var BRF ligger till. totalscore 0-100 baserat på 10 största faktorerna. Nu är det bara köpa och hoppas på det bästa, då det krävs en ekonom för att reda ut vad som står.
Citera
2025-09-22, 11:37
Medlem
Som ordförande i en brf som faktiskt skött vår ekonomi i och gjort de avsättningar tillbaka i tiden som krävdes så säger jag såhär.

Systematiska underskott är en varningssignal du bör ta på allvar. Har ordförande en bra förklaring till den? Eller säger denne att underskott inte är något att bry sig om. Spring.

Läs styrelsens ord, verkar det finnas ett pågående arbete med att hålla nere kostnader etc
Citera
2025-09-22, 16:53
Medlem
Som många skriver läs årsredovisningarna, de brukar vara lite förenklade för just BRF så "vanligt folk förstår". Många går back många hundra tusen varje år men fäst inte vikt vid det, det rör sig ofta om avskrivningar på fastigheten, rent bokföringsmässigt, fastigheten tappar ju inte i värde om du underhåller.
Vidare måste man se till tillgångarna i just "min" förening finns det tillgångar i form av hyresrätter som säljs av allt eftersom, finns ett värde i det också etc.
Citera
2025-09-22, 17:54
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Nja det brukar ju vara precis tvärtom normalt. Äldre föreningar har lägra avgift mest pga lägre lån.
Denna tid har nog försvunnit de senaste åren. Driftkostnader har blivit mycket mer dominerande i avgiften. Många gamla föreningar har visserligen låga lån men många gånger också höga driftskostnader.
Citera
2025-09-22, 17:57
Medlem
Citat:
Det verkar ju inte som att banken heller kan tyda dem då. För när jag ringde till banken för diskutera objektet (som jag tänkte köpa, men sedan inte gjorde) så de att "det finns risk att denhär föreningen kommer höja avgifterna ytterligare". Och då var det en av de här lägenheterna som redan hade 7000 i månaden i avgift. Känns ju sådär att hoppa in i det boet.

Men nej, man ska inte behöva vara ekonom och kunna tyda en årsredovisning för att kunna köpa en lägenhet. Därför har man infört krav på att alla BR nu ska publicera nyckeltal i årsredovisningen också.

Nyckeltal, som t.ex. lån per kvadratmeter, sparande per kvadratmeter, soliditet mm. är ju sådant som man kan jämföra med riktvärden och direkt se om något ser konstigt ut.
Fast nyckeltalen visar inte heller sanningen, man måste veta om underhållsplan, vad som är gjort och vad som kommer o behövas göras, vad som är gjort står oftast med i årsredovisningen samt man brukar skriva in att likviditeten är god trots underskottet.

Tar man polarens brf förening, han sitter i styrelsen där, han fick en chock med underhållsplan, närmsta 10 åren ska dom ut med 40miljoner, hans första känsla var jag säljer o flyttar, det menas avgiften kommer gå upp flera tusen kr per månad.

Både mäklaren och köpare bruka ringa mig när jag var ordförande, fråga just om underhållsplan hur långt vi har planerat och om avgifter behöver justeras upp. på så sätt vet man bättre än banken.

Tar man just nya brf tillkommer en massa kostnader som ingår i en äldre, tar man el har alla en egen mätare men brf föreningen har bara ett abonnemang, det utgör att man bara behöver betala själva elkostnaden o inget abonnemang, vatten, värme internet/kabeltv ingår, nu har vi tur o ha enskilda varmgarage oxå, även dom är varma, man får parkera både utanför port som innanför, dvs man får två platser för priset för ett varmgarage med varm/kall vatten, tror ingen nyproduktion erbjuder det.

Men checka underhållsplan, den är den viktigaste o förstå, är allt större gjort, som avlopp/vatten, dränering, underhåll förövrigt gjorda så kommer inte avgiften gå upp även fast man redovisa underskott.
Citera
2025-09-22, 18:00
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Det vikigaste är att förstå varför en avgift är hög eller låg. Det behövs underhåll. Om det är låg avgift, kommer underhållen snart? Om det är hög avgift, är lån tagna för underhållen?

Generellt sett sätts inte mycket pengar av för att idén är då att de som bott tidigare då betalar för framtida gästers boende. Det blir mer rättvist om man tar lånet nu och de som bor här nu betalar. När räntefrossan började är detta ett koncept som kan ifrågasättas. Det rimligare är väl att inte ta några lån alls, om möjligt.

Generalfelet är att de flesta bor mindre än 5 år och ska göra "bostadskarriär". BRF som koncept är för ett livslångt boende.
Amorteringar av föreningens lån är avdragsgillt dagen du säljer. Att föreningen tar lån och amorterar för underhåll kompenserar medlemmarna för ROT-avdraget som villa ägare har.

Att spara till underhåll inom en BRF är exceptionellt dålig skatteplanering.
Citera
2025-09-22, 18:06
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Amorteringar av föreningens lån är avdragsgillt dagen du säljer. Att föreningen tar lån och amorterar för underhåll kompenserar medlemmarna för ROT-avdraget som villa ägare har.

Att spara till underhåll inom en BRF är exceptionellt dålig skatteplanering.
Kan mycket väl vara så, jag har inte gjort denna kalkyl själv.
Citera
2025-09-22, 18:07
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
INGEN som bor i lägenhet pratar om hyror på det sättet - förutom i årsredovisningar.

"Hmm - den här lägenheten kostar 1292 kr/m2 i hyra per år ... .. vad kommer jag behöva betala varje månad??? Ok - runt 1300 delat med 12 månader - det blir 108 kr i månaden. ... hmmm. Hur stor var lägenheten? 65 m2? Ok, 108 * 65 - vad blir det? Ok - så runt 7000 kr i månaden i hyra. Ok".

För att inte tala om att det skiljer mellan en 1:a och och 3:a - 3:an kommer ha lägre hyra/avgift per m2 - det glömde du också.
Va?
Alla som har med hyreslägenheter att göra talar om hyra/kvm/år, det är ju det mått man använder.
Citera
2025-09-22, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Man har nått gränsen för vad folk kan ta lån så mycket har flyttats över till BRF och på så sätt underlätta för köparna. Dock är lånen lika räntekänsliga som personliga lån, så rekylen blir dubbel om räntorna går upp.

Jag skulle försöka bedöma om nya BRF är proaktiv och amorterar eller om den bara håller uppe korthuset.
Samma med äldre hus, hur ser kassaflödet ut, har man stora investeringar på ingen kassa eller tvärtom.

Sen absolut, man borde kräva en förenklingsbild för normala folk att lättare förstå var BRF ligger till. totalscore 0-100 baserat på 10 största faktorerna. Nu är det bara köpa och hoppas på det bästa, då det krävs en ekonom för att reda ut vad som står.

Håller inte med.

Siffrorna i absoluta tal för BRF:s lån/m2 är samma idag som de var för 20-25 år sedan medans priset som folk betalar för BRF-lägenheter har mångdubblats.

Här är en tråd på Flashback från 2006 - dvs nästan 20 år sedan:

(FB) Vad är rimlig belåningsgrad i brf?

Ett citat:

Citat:
Ursprungligen postat av aj1976
Är rätt högt. Många sådana föreningar lär få problem om räntan tickar iväg... En mer moderat belåning bör ligga runt 7000-8000 kr/kvm. Alltså lån per/kvm. Men det är ofta svårt att ligga så lågt i de tre storstäderna på grund av höga markpriser m.m.

Belåningsgrad definieras som fastighetslån i förhållande till
föreningens balansomslutning.

Detta var alltså 2006.....
Citera
2025-09-22, 19:42
Medlem
Att en ny förening "går med förlust" betyder mer eller mindre att avskrivningarna inte täcks upp av intäkter. Det här är helt normalt och rimligt om man inte tänker sig att föreningen ska anlägga mark och bygga en helt nybyggnad med inventarier efter en viss tid. Självklart är det ju inte så utan kostnaden för underhåll kommer vara mycket lägre än när man byggde allt från början.

Otroligt många som hakar upp sig på en sån detalj och förstår inte vad det betyder.

Positivt kassaflöde efter avsättning till underhåll betyder att föreningen klarar sig.
Senast redigerad av Keftski 2025-09-22 kl. 19:45.
Citera
2025-09-22, 19:53
Medlem
Jag jämförde 6 föreningar i ett och samma område idag. 3 äldre föreningar och 3 nyare föreningar.

Det var bara 2 som levererade positivt resultat, en av de nyare, och en av de äldre.

I en av de nyare föreningarna var skuldsättningen 20tkr/m2, och hade bara sänkts med 200kr/m2 de senaste 3 åren (!). Det var också en av de föreningar som gick med förlust. Räntekänslighet på 20%

Även sparandet skiljde sig kraftigt åt. Den förening som hade höst sparande låg på 318kr/m2, och lägst på 18kr/m2.

Tror det skulle vara väl på tiden att mäklarna behöver redovisa något sorts betyg för föreningarna framöver. Fast å andra sidan så går ju folk och köper hus för att de ”känns mysiga” och inser inte att både tak, dränering och värmesystem är helt slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in