Citat:
Ursprungligen postat av
bithax
Jag är ute och kollar lite på bostadsmarknaden.
Det som är jag märkt är att avgifterna varierar ganska mycket.
I nyare föreningar är de ofta låga, kanske 4000 eller 5000 i månanden för en 4:a.
Men i äldre föreningar så kan det vara 7000 eller tillochmed 8000 i månaden för en 4:a på 98 kvadrat.
Och när man kollar i årsredovisningarna så ser man ofta att de föreningar som har låga avgifter går med förlust. Jag tycker det ser extra anmärkningsvärt ut när de har negativa kassaflöden. Från och med förra året så är det nämligen lag på att alla BRFer ska publicera en kassaflödesanalys i sin årsredovisning.
En del har bundna lån till 2027 på 4%. T.ex. 11 miljoner på 4% blir ju då en årlig kostnad på 440tkr i räntor om året för föreningen.
Så man kanske inte ska vara så rädd för att betala en hög avgift ändå? Men avgiften är å andra sidan en komponent som man inte kan påverka. Det värsta är ju att köpa en lägenhet dyrt med låg avgift för att senare se avigiften stiga och värdet på lägenheten gå ned.
Hur tänker ni kring avgiften? Är det ok så länge man har råd med den?
En HR kan ju ha en hyra per månad på kanske 15 000 för 98 kvadrat, så om totalkostnaden med lån och amorteringar och avgifter ändå blir lägre så kanske det ändå är hanterbart?
Vi har tre olika brf föreningar centralt i Umeå, en samfällighet i mellan oss.
Samtliga föreningar har låga avgifter och skriver förlust nu för 8 åren i rad, mest troligt kommer förlusten fortsätta lika länge till.
Anledning är just löpande underhåll, det är avskrivningar som utgör förlusten.
Men likviditeten är mycket god, dvs vi behöver inte höja avgifterna för kassaflödet är positivt, samt det finns ingen krav på skriva positiva resultat, visst vi kan skriva om kostnader, amortera mindre o lägga mer i fonder på så sätt påverka resultatet, men amortera ger lägre månadskostnader samt låna upp till ursprungsbelopp kostar inget i pantbrev o amortering som att öppna ett nytt lån.
Förlusten uppstår just för man repar för någon miljon då och då, men avskrivningarna kvarstår länge.
Men som jag märkt av är att många inte kan tyda en årsredovisning vad den berätta även om den ligger rakt framör kan dom flesta bara se siffror men inte vad det beror på, förlust betyder alltså inte föreningen går dåligt, det kan vara exakt tvärtom alla underhåll följer underhållsplan o likviditeten är god.