2006-09-05, 20:01
Medlem
BenLadens avatar
Japp som rubriken lyder.

Vad är rimlig belåningsgrad i en bostadsrättförening, dvs totala summan lån för föreningen delat på totala antalet kvadratmeter?

Jag funderar på en nybyggd lgh där detta ger 12500kr/kvm vilket låter hiskeligt, men det kanske är normalt för nya lgh?

Jag vet att gamla föreningar kan ha allt från några hundralappar till några tusenlappar. Någon som har koll?
Citera
2006-09-05, 23:18
Medlem
aj1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenLaden
Japp som rubriken lyder.

Vad är rimlig belåningsgrad i en bostadsrättförening, dvs totala summan lån för föreningen delat på totala antalet kvadratmeter?

Jag funderar på en nybyggd lgh där detta ger 12500kr/kvm vilket låter hiskeligt, men det kanske är normalt för nya lgh?

Jag vet att gamla föreningar kan ha allt från några hundralappar till några tusenlappar. Någon som har koll?

Är rätt högt. Många sådana föreningar lär få problem om räntan tickar iväg... En mer moderat belåning bör ligga runt 7000-8000 kr/kvm. Alltså lån per/kvm. Men det är ofta svårt att ligga så lågt i de tre storstäderna på grund av höga markpriser m.m.

Belåningsgrad definieras som fastighetslån i förhållande till
föreningens balansomslutning.
Citera
2006-09-07, 12:30
Medlem
BenLadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aj1976
Är rätt högt. Många sådana föreningar lär få problem om räntan tickar iväg... En mer moderat belåning bör ligga runt 7000-8000 kr/kvm. Alltså lån per/kvm. Men det är ofta svårt att ligga så lågt i de tre storstäderna på grund av höga markpriser m.m.

Belåningsgrad definieras som fastighetslån i förhållande till
föreningens balansomslutning.

Balansomslutning var ett ord jag inte hört förut... Så min definition är således fel då?

Är dryga 12000 kr/kvm övermåttan i Stockholm då eller är det så det ser ut?
Citera
2006-09-07, 18:51
Medlem
aj1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenLaden
Balansomslutning var ett ord jag inte hört förut... Så min definition är således fel då?

Är dryga 12000 kr/kvm övermåttan i Stockholm då eller är det så det ser ut?

Balansomslutning = bostadsrättsföreningens tillgångssumma, dvs summan på tillgångssidan i balansräkningen.

12.000 kr/kvm är väl inte sensationellt högt - men absolut inte lågt.

Grovt förenklat kan man räkna så här:

Ta lån i kr/kvm och mulitplicera med bostadsytan så får du fram belåningen på "din lägenhet". Ofta anges även ett andelstal i procent - detta är den andel av föreningen som "din lägenhet" motsvarar. Denna procentsats anger hur stor del av föreningens lån som du "ansvar för" och således kommer att få betala föreningens räntekostnaden för. Kontrollera i årsredovisningen när föreningen ska lägga om sina lån. Om de har lån bundna till lägre ränta än idag så kommer troligen eventuella ökade räntekostnader läggas i proportion till ditt andelstal på din lägenhets avgift.

Lägg ihop "din andel" av föreningens lån med det du själv lånar så ser du grovt generaliserat hur stora lån som du "ansvarar" för. Kan vara rätt läbbigt ibland...

Överhuvudtaget så rekomenderar jag ingen att köpa nybyggda bostadsrätter. Äldre har ofta bättre ekonomi och ger ett betydligt mer prisvärt boende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in