Citat:
Ursprungligen postat av BenLaden
Balansomslutning var ett ord jag inte hört förut... Så min definition är således fel då?
Är dryga 12000 kr/kvm övermåttan i Stockholm då eller är det så det ser ut?
Balansomslutning = bostadsrättsföreningens tillgångssumma, dvs summan på tillgångssidan i balansräkningen.
12.000 kr/kvm är väl inte sensationellt högt - men absolut inte lågt.
Grovt förenklat kan man räkna så här:
Ta lån i kr/kvm och mulitplicera med bostadsytan så får du fram belåningen på "din lägenhet". Ofta anges även ett andelstal i procent - detta är den andel av föreningen som "din lägenhet" motsvarar. Denna procentsats anger hur stor del av föreningens lån som du "ansvar för" och således kommer att få betala föreningens räntekostnaden för. Kontrollera i årsredovisningen när föreningen ska lägga om sina lån. Om de har lån bundna till lägre ränta än idag så kommer troligen eventuella ökade räntekostnader läggas i proportion till ditt andelstal på din lägenhets avgift.
Lägg ihop "din andel" av föreningens lån med det du själv lånar så ser du grovt generaliserat hur stora lån som du "ansvarar" för. Kan vara rätt läbbigt ibland...
Överhuvudtaget så rekomenderar jag ingen att köpa nybyggda bostadsrätter. Äldre har ofta bättre ekonomi och ger ett betydligt mer prisvärt boende.