2025-09-20, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
I Norge är det i alla fall så om en patient har en dokumenterad våldshistorik så tillkallas polis för att assistera vid vård/tvångsvårdande insatser.

Självklart assisterar svensk polis också vid misstanke om hotbild - men här verkar det brustit i kommunikation eller saknats kännedom.
Citera
2025-09-20, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flb3455
Någon som vet om den mördade kvinnan var sjuksköterska eller undersköterska? Ganska relevant i sammanhanget….Media skriver ’anbulanssjukvårdare’ så jag antar att hon var undersköterska eller vårdare.

Det är stor skillnad på att vara sjuksköterska och undersköterska i arbetet. Sjuksköterskor har högskoleutbildning och kan bedöma situationer på ett annat sätt än undersköterskor. Och då pratar vi också om hur man bemöter och närmar sig människor som mår dåligt. Man måste läsa av och får inte pusha en sådan människa, för då kan det trigga aggression och situationen kan urarta. Nu vet jag inte vad som hände för jag var inte där men jag vet att många undersköterskor är för pushiga eller dominanta när det gäller psykpatienter och det kan trigga våld. Jag gissar att hon var nyanställd, svensk och ung och att hon inte var sjuksköterska.

Den som bär ansvar för ambiulansvårdarens död är den läkare som släppte ut mannen. Vad var det för läkare?
Hon var 47 år gammal, och Svensk. Står i media att hon jobbat länge på ambulansen, och var en lugn och uppskattad medarbetare. Sluta svamla.
Citera
2025-09-20, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Väldigt många unga tjejer verkar vilka det. Sett mycket på Tredje skiftet, ER osv. Det är ju egentligen samma sak som inom polisen. Ett ambulanspar kollegor är numera ofta två små jäntor på typ 1,60. Märkligt att det inte händer mer skit för vilken chans har ett par av sådana mot en påtänd pundare?

Man ska inte möta en påtänd pundare själv? Då tillkallar man polis. Om små jäntor på 160 inte jobbade inom vården skulle ju typ 50% ryka.
Citera
2025-09-20, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PamBam
Sett kommentarer på Facebook där flera inte förstår att han kunnat göra det här (någon på min vänlista bor i närheten och han har vänner som tydligen känner till L*am , men jag känner inte honom alls). Så då verkar han inte alltid varit såhär om det kommer som en chock men har också läst två kommentarer om att han mått väldigt dåligt psykiskt och missbrukat. ”Blivit galen” uttryckte någon det. Får hoppas någon som vet mer kan klargöra vad han är för sorts person.

Tack för din syn, då kanske han inte varit samhället till last förens nu då. Ja galen är väl rätt ord att sätta på honom.
Har du hans Facebook? Kanske har delats tidigare.
Citera
2025-09-20, 23:05
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daf66
Psykiatriambulanser känner ibland patienterna bättre än polis och har de-eskalerat dödliga situationer fler gånger än polis i dessa situationer. Men ja, det var nog rutinfel om inringningen handlade om våld och inte suicidhot?

Det finns väl bara en sådan special ambulans och den rullar väl inom 08 området?

I övriga delar av landet åker ambulans fram själva. I mångt fall utan polis, då dessa helt enkelt inte finns att tillgå på flera timmar i flera fall på enorma avstånd.

Kan inte komma med ett exakt exempel men i mil säg 8 mil, och det är i kring Mälaren kan vi säga och inte norr om Dalälven, där man skulle anta att polis finns ganska tillgängliga/geografiskt närmare.
Citera
2025-09-20, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo just här var det ett generalfel. Bara en observation. Dessa som möter möjliga farligheter direkt och det inkluderar ambulans. Det är oftast två små jäntor, sedan första patrull polis på plats är också två små jäntor...

Man ser det man vill se. Jobbar på en akutmottagning och oftast är ambulanspersonalen män, det är dessutom där flest manliga sjuksköterskor arbetar. Vi har mycket kontakt med polisen också, jag känner inte alls igen din bild.
Citera
2025-09-20, 23:08
Medlem
Tsigalkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chewgum
Är det bara jag som inbillar mig eller har det inte skett väldigt många vansinnesdåd mot oskyldiga de senaste åren i Sverige? Framförallt i år.

Jo! Är väl ett tecken på att psykvården inte funkar och att män mår allt sämre i samhället
Citera
2025-09-20, 23:10
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dayeso
Victim blaming

Hur exakt? Mer de som gjorde det som så att det blev på detta sättet. Tänker också på hon kriminalvårdaren den senaste mördade av en svensk intern. Liten jänta satt på jobbet.
Citera
2025-09-20, 23:12
Medlem
brunett73s avatar
[quote=Krakelkrasch|93012050]
När blev vårdpersonal tjänstemän??

Ja man är tjänsteman man om man är sjuksköterska eller läkare. Man har högre utbildning dvs universitetsutbildning. Undersköterska räknar man inte som tjänsteman.
Citera
2025-09-20, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelargonen92
Man ska inte möta en påtänd pundare själv? Då tillkallar man polis. Om små jäntor på 160 inte jobbade inom vården skulle ju typ 50% ryka.

För att sätta händelsen i lite perspektiv: Det ringdes 1.138.704 (en miljon etthundratrettioåtta tusen sjuhundra fyra) larmsamtal rörande VÅRDINSATSER till SOS Alarm kalenderåret 2022. De flesta förlöper utan anmärkning för personalen. Och synnerligen sällan får det den här tragiska utkomsten.

Det betyder INTE att det är tolerabelt. Och vi skall inte glömma alla "mindre incidenter" av våld eller hot.
Men trots allt kommer de allra flesta av våra underbara hjältar inom ambulanstjänsten hem hela och goa' efter sina pass, även om de får se och uppleva mycket. Ni vet vilka ni är - KÄRLEK TILL ER❤️❤️❤️
Citera
2025-09-20, 23:17
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
De enda som kommer kunna ducka ansvar (som alltid) i den här händelsen är psykiatrin som bedömde honom kapabel att ta hand om sig själv och som ofarlig för både sig själv och andra.

Luffarkoll har helt rätt i sak, det är skrämmande att någon med barn inte har mer utvecklad hjärna än "det händer bara andra, inte mig". Du är medveten om att både du och dina barn potentiellt skulle kunna få en psykos ikväll, imorgon eller om en vecka? Ingen av er är skyddade om du nu trodde det.

Du tror att det inte finns något bakomliggande till psykoser? haha jösses amalia vad naiv och korkad du är!
Citera
2025-09-20, 23:19
Medlem
Angeliqas avatar
Har det framkommit var mordet skedde, dvs utomhus eller inomhus?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in