Citat:
Ursprungligen postat av
flb3455
Någon som vet om den mördade kvinnan var sjuksköterska eller undersköterska? Ganska relevant i sammanhanget….Media skriver ’anbulanssjukvårdare’ så jag antar att hon var undersköterska eller vårdare.
Det är stor skillnad på att vara sjuksköterska och undersköterska i arbetet. Sjuksköterskor har högskoleutbildning och kan bedöma situationer på ett annat sätt än undersköterskor. Och då pratar vi också om hur man bemöter och närmar sig människor som mår dåligt. Man måste läsa av och får inte pusha en sådan människa, för då kan det trigga aggression och situationen kan urarta. Nu vet jag inte vad som hände för jag var inte där men jag vet att många undersköterskor är för pushiga eller dominanta när det gäller psykpatienter och det kan trigga våld. Jag gissar att hon var nyanställd, svensk och ung och att hon inte var sjuksköterska.
Den som bär ansvar för ambiulansvårdarens död är den läkare som släppte ut mannen. Vad var det för läkare?
Jobbar själv som sjuksköterska och skulle absolut inte säga att vi inom utbildningen hade alltför stor del riktat mot just psykiatripatienter. Oftast är det en kurs på typ 7,5 Hp som härrör allt som behövs kring psykiatriska sjukdomar etc, verkligen inte bara bemötande.
Undersköterskor har dessutom liknande upplägg kring bemötande när de läser ex. demens.