2025-09-20, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flb3455
Någon som vet om den mördade kvinnan var sjuksköterska eller undersköterska? Ganska relevant i sammanhanget….Media skriver ’anbulanssjukvårdare’ så jag antar att hon var undersköterska eller vårdare.

Det är stor skillnad på att vara sjuksköterska och undersköterska i arbetet. Sjuksköterskor har högskoleutbildning och kan bedöma situationer på ett annat sätt än undersköterskor. Och då pratar vi också om hur man bemöter och närmar sig människor som mår dåligt. Man måste läsa av och får inte pusha en sådan människa, för då kan det trigga aggression och situationen kan urarta. Nu vet jag inte vad som hände för jag var inte där men jag vet att många undersköterskor är för pushiga eller dominanta när det gäller psykpatienter och det kan trigga våld. Jag gissar att hon var nyanställd, svensk och ung och att hon inte var sjuksköterska.

Den som bär ansvar för ambiulansvårdarens död är den läkare som släppte ut mannen. Vad var det för läkare?

Hon var inte sjuksköterska
Citera
2025-09-20, 23:30
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Ur stämningsansökan tidigare i år. Han har alltså gett sig på sin egen bror...

Varför sitter inte en sådan här inlåst?

Den här är också ute idag sedan ett par år.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...rd-pa-sin-bror

Om du bara visste vilka grannar du kan ha skulle du inte våga gå ut. Det är så här det ser ut idag. Oftast funkar det men ibland blir det illa. Det är priset vi får betala, eller inte betala. Det kostar att hålla folk inlåsta.
Citera
2025-09-20, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baranyfiken72
Tack för att du kommer med lite fakta o verkar känna till familjen.
Bra att det är någon som skiljer på GM från hans familj
Det finns alltid flera sidor av myntet och jag tycker att hela händelsen är otroligt tragisk o hade precis som flera andra mord kunnat förhindrats om Sverige hade haft nån fungerande psykvård

Så fruktansvärt tragiskt på alla sätt detta o jag lider med två familjer o övriga vänner o anhöriga till både offer o GM
Ah-hjärntumör! Så Liam har genomgått behandling för hjärntumör. Ja det kan ge personlighets förändring. Tragiskt är bara ett ord-men man förstår vilken sorg som nu finns hos de anhöriga, hans familj är i chock, och brottsoffrets närstående likaså.
Citera
2025-09-20, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Du tror att det inte finns något bakomliggande till psykoser? haha jösses amalia vad naiv och korkad du är!

Jodå, absolut finns det de.
Stress och sömnproblematik är två vanliga orsaker till psykos, men du har kanske aldrig varit stressad eller sovit dåligt i ditt liv?

Det är väl i din värld bara personer med dåliga föräldrar som kan drabbas av stress och sömnproblem.

Undra vem av oss som är naiv och korkad..

Det finns ingenting i den här historien, såhär långt, som tyder på att Li@ms föräldrar skulle ha gjort någonting fel. Kryp tillbaka under den där stenen du bott under och sluta anklaga utan bevis.
Citera
2025-09-20, 23:37
Medlem
[quote=brunett73|93016833]
Citat:
Ursprungligen postat av Krakelkrasch
När blev vårdpersonal tjänstemän??

Ja man är tjänsteman man om man är sjuksköterska eller läkare. Man har högre utbildning dvs universitetsutbildning. Undersköterska räknar man inte som tjänsteman.

Nej, läkare och sjuksköterskor, inklusive ambulanssjuksköterskor, är inte tjänstemän eftersom man inte håller på med någon myndighetsutövning. Det har absolut inte med längd på utbildning att göra.
Från och med 2 juli 2025 omfattas hälso- och sjukvårdspersonal, inklusive läkare, sjuksköterskor, ( och så klart även ambulanssjuksköterskor) och undersköterskor, av det förstärkta straffrättsliga skyddet som utövare av viss samhällsnyttig funktion. Hot och våld mot dem kan då ge samma straffskärpning som vid brott mot tjänsteman.
Prop. 2024/25:141 om nån vill läsa.

Oerhört tragiskt att detta ska behöva inträffa 💔
Citera
2025-09-20, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Har det framkommit var mordet skedde, dvs utomhus eller inomhus?

Läste att nåt vittne sett offret fly ut från porten skadad med gm hack i häl. Vittnen skrek åt han så han smet in igen. Offret dog utomhus på en gräsmatta.

Så både och kanske?
Citera
2025-09-20, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flb3455
Någon som vet om den mördade kvinnan var sjuksköterska eller undersköterska? Ganska relevant i sammanhanget….Media skriver ’anbulanssjukvårdare’ så jag antar att hon var undersköterska eller vårdare.

Det är stor skillnad på att vara sjuksköterska och undersköterska i arbetet. Sjuksköterskor har högskoleutbildning och kan bedöma situationer på ett annat sätt än undersköterskor. Och då pratar vi också om hur man bemöter och närmar sig människor som mår dåligt. Man måste läsa av och får inte pusha en sådan människa, för då kan det trigga aggression och situationen kan urarta. Nu vet jag inte vad som hände för jag var inte där men jag vet att många undersköterskor är för pushiga eller dominanta när det gäller psykpatienter och det kan trigga våld. Jag gissar att hon var nyanställd, svensk och ung och att hon inte var sjuksköterska.

Den som bär ansvar för ambiulansvårdarens död är den läkare som släppte ut mannen. Vad var det för läkare?

Det där handlar inte om yrkesroll utan snarare yrkeserfarenhet och förmågan att "möta. människor där dem är på rätt sätt" några av de mest oproffesionella jag mött om man räknar kollegor har både ssk utbildning och högre än detta..
Citera
2025-09-20, 23:44
Medlem
Angeliqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Läste att nåt vittne sett offret fly ut från porten skadad med gm hack i häl. Vittnen skrek åt han så han smet in igen. Offret dog utomhus på en gräsmatta.

Så både och kanske?

Nya vittnesmål i Expressen ikväll. Kvinnan verkar ha attackerats när hon var inne hos GM. Var var hennes eventuella kollega?
Citera
2025-09-20, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsaberg
Tycker som undersköterska att du är ute och cyklar nu .
Jag tar 37 års erfarenhet som undersköterska och har ett många ggr.fått " styra upp det" när jag har jobbat med ssk.
I en krissituation är det inte alls säkert att en högskoleutbildning gör någon skillnad.
En del människor kan helt enkelt inte hantera krissituationer.
Speciellt en del nyutexade sjuksköterskor. Det är sånt man lär sig med erfarenhet och efter tid.
Jag skulle kunna skriva en bok om allt jag har varit med om som "bara" undersköterska!
Citera
2025-09-20, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-traktorforever
VEM vill arbeta inom ambulanssjukvården efter detta? Det är ett otroligt utsatt jobb och jag skulle inte längre vilja att min dotter (sjuksköterska) valde att arbeta där, trots att jag länge föreslagit att hon skulle vara perfekt för en sådan tjänst.
1 incident. Kan du plocka fram alla andra tidigare incidenter som haft samma outcome som detta?

Ska du få din dotter att sluta flyga också för flygplan har kraschat tidigare? Eller få henne undvika trafiken helt pga dödsolyckor i trafiken?
Citera
2025-09-20, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsaberg

Jag tycker med tidningarna uttrycker sig lustigt ingen skriver ambulanssköterska utan personal/förare/vårdare.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dad-i-tjansten
Citera
2025-09-20, 23:58
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Jodå, absolut finns det de.
Stress och sömnproblematik är två vanliga orsaker till psykos, men du har kanske aldrig varit stressad eller sovit dåligt i ditt liv?

Det är väl i din värld bara personer med dåliga föräldrar som kan drabbas av stress och sömnproblem.

Undra vem av oss som är naiv och korkad..

Det finns ingenting i den här historien, såhär långt, som tyder på att Li@ms föräldrar skulle ha gjort någonting fel. Kryp tillbaka under den där stenen du bott under och sluta anklaga utan bevis.

Varenda gång jag har dragit upp det här kommer det fram någon avlägsen släkting eller gammal vän här i trådarna som bekräftar mina misstankar. Även Breivik var i kontakt med psykvården vid 4 års ålder första gången och både mamma och mormor var gravt psykiskt sjuka.

Vi får väl se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in