• 3
  • 4
2025-09-21, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Ditt inlägg antyder att du ser dessa elever som problem. Jag ser dem som resurser, som ”vanliga” elever kanske kan lära sig något av.

Och som sagt: läs mitt inlägg nr 19.

De är ett problem, men inte för att de är elever utan för att det är människor med diagnoser. De fortsätter i hög grad vara ett problem när de kommer ut i vuxenliv och arbetsliv. Sverige hanterade dessa grupper betydligt bättre innan 2000-talet. Vilken metod användes då? Jo, OBS, det du föreslår är exakt den metod som använts sedan 2000-talet, resultatet ser du idag. Du tycks tro att ett extra lärare kommer lösa problemet, jag kan informera dig om att det inte kommer ske.

Varför vill du inte acceptera att NPF kräver mindre grupper, mindre ljud och mindre stress? Det är exakt de förutsättningar de fortsätter kräva när de kommer ut i arbetslivet.
Citera
2025-09-21, 12:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Jag tror alla förstår att det inte finns en generell lösning. I skolan jobbar vi med människor och de är som alla vet, inte stöpta i en och samma form.
Jag och andra har erfarenhet av att det fungerar med två lärare. De ungdomar som L vill peka ut som hopplösa fall riskerar att bli det i en egen grupp där de förstärker varandras beteenden. Med två lärare i klassrummet och dessa elever kvar i klassrummet har de förutsättningar att få hjälp utifrån sina förutsättningar, samtidigt som de ”lär sig” hur man uppträder i en klass. Observera att jag inte lägger någon skuld på dessa elever. En elev med ADHD eller någon annan NPF-diagnos får inte skuldbeläggas.
Ibland hör man kommentarer eller läser inlägg här på FB att dessa barn borde skärpa sig, att lärarna måste ta i med hårdhandskarna så att de lär sig. Att ta i med hårdhandskarna är helt kontraproduktivt. Det som gäller är lågaffektivt bemötande och att skapa relation. Något man gör bäst i ett klassrum. Inte i ett rum där eleven egentligen inte alls vill vara.
Tyvärr kommer tvålärarsystem inte att bli vanligt i skolan, det kostar för mycket.

De onormala eleverna får stöd och bättre förutsättningar på bekostnad av att normala barn får sämre förutsättningar. Det är inte rimligt.

Normala barn ska inte användas som verktyg för att kunna hantera onormala elever.

Det kostar väl inte mer att ha en lärare i varsitt klassrum än två lärare i ett?
Citera
2025-09-21, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det kostar väl inte mer att ha en lärare i varsitt klassrum än två lärare i ett?

Om du har två lärare i var sitt klassrum så är det två lärare som ska förbereda sig. När du har två lärare i samma klassrum är det oftast endast en av lärarna som behöver förbereda lektionen ordentligt.
Citera
2025-09-22, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Så de ska återinföra de så kallade OBS-klasserna som togs bort på 90-talet(?).
Undra om det kommer vara lika populärt att fixa en diagnos till sitt barn om det resulteras i att de hamnar i en OBS-klass.
Vi hade en sån klass på min mellanstadieskola när jag gick i skolan.
Tre elever och två lärare.

Bör rimligtvis bli mindre populärt att skaffa diagnos Tycker det är ett bra förslag.

Särskola borde även införas för riktigt lågbegåvade,
Citera
2025-09-22, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Bör rimligtvis bli mindre populärt att skaffa diagnos Tycker det är ett bra förslag.

Särskola borde även införas för riktigt lågbegåvade,

Nu var det visserligen många år sedan jag hade kontakt med skolväsendet men visst finns väl särskolor kvar? På den tiden jag gick i grundskolan fanns sk hjälpklasser (senare OBS) med en lärare som hade ca 10 elever från olika åldersklasser. För många av dem har det gått riktigt bra senare i livet. Flera har tom drivit egna firmor. Visst var det bättre förr? Åtminstone vad gäller skolväsendet.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in