• 1
  • 2
2025-09-20, 11:24
Medlem
RFTs avatar
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/a...ett-aprilskamt

Elever med t ex ADHD ska undervisas i liten grupp i svenska och matte.

– I dag får elever sitta med hörselkåpor längst bak eller springa ut och in för att de inte kan sitta still. Klassrummen har varit rena vilda västern, säger Simona Mohamsson

Vilda västern är kanske att ta i, men en ensam lärare har inga möjligheter att tillgodose allas behov, och har heller inga möjligheter att se allt som sker eller som sägs i ett klassrum med 25-30 elever, det skriver jag under på.

Men jag ser ett problem med att exkludera elever ur klassen. Och jag ser problem med att samla dessa elever i en egen grupp.

Lösningen enligt mig är att alltid ha två lärare i klassrummet. Men det kostar ju…
Citera
2025-09-20, 11:32
Medlem
DenverAirports avatar
Orimligt att dampbarn ska förstöra undervisningen för alla. Samla alla dampisar i en inhägnad så får de sitta och skrika och springa runt där.
Citera
2025-09-20, 11:34
Medlem
Så de ska återinföra de så kallade OBS-klasserna som togs bort på 90-talet(?).
Undra om det kommer vara lika populärt att fixa en diagnos till sitt barn om det resulteras i att de hamnar i en OBS-klass.
Vi hade en sån klass på min mellanstadieskola när jag gick i skolan.
Tre elever och två lärare.
Citera
2025-09-20, 11:39
Moderator
OYs avatar
Ett mycket bra förslag, störiga elever bör givetvis inte förstöra möjligheten för normala barn att lära sig viktiga kärnämnen som svenska och matte.

Elever med särskilda behov ska givetvis få sina behov tillgodosedda precis som normala elever ska få sina behov av studiero tillgodosedda.

Under klassens roliga timme gör det inget om adhd-eleverna är tillsammans med de normala barnen och dampar och kaosar, det kan vara rätt underhållande ibland, men freda svenskan och matten.
Citera
2025-09-20, 11:48
Medlem
Jordgubbes avatar
Ja varför inte anpassa undervisnigen för olika elever genom att låta elever SLIPPA ha distraherande moment i samma rum. Otroligt att det skall vara så krångligt för politiker att fatta detta. Här en artikel från i mars 2025 om att L förespråkar återgången ("Liberalerna har därför nyligen presenterat att vi vill införa hjälpklasser", ur den).

Det borde finnas experter på vad blandning (och alla dess synonymer och omskrivningar) är och INTE skall vara, eftersom hela sammhället numera handlar om misslyckade blandningar. Kan inte bara ungarna får lugn och ro. Släng ut de förståsigpåare som drar upp nidbilder av gamla obs-klasser, för nånting sånt behövs i bättre form.
Citera
2025-09-20, 11:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Så de ska återinföra de så kallade OBS-klasserna som togs bort på 90-talet(?).
Undra om det kommer vara lika populärt att fixa en diagnos till sitt barn om det resulteras i att de hamnar i en OBS-klass.
Vi hade en sån klass på min mellanstadieskola när jag gick i skolan.
Tre elever och två lärare.

Oavsett vad de kallas är det till nytta för alla, och minskar antalet diagnoser är det en bonus.
Citera
2025-09-20, 12:02
Medlem
BRA!

Och det gäller inte bara när det är elever som har bristande koncentrationsförmåga eller kognitiv förmåga.

På skolan där jag jobbade hade vi en halvblind elev och på ett kollegium så förklarade specialpedagogen att vi skulle anpassa utbildningen i klassrummet genom att bara använda extra breda svarta whiteboardpennor och aldrig färgpennor för då blev det inte tillräcklig kontrast! Skolledningen nickade instämmande. Jävla idioter!
Till saken hörde dessutom att tjejen gärna satte sig långt bak för "hon kände sig utpekad" om hon satt längst fram.

Jag sa inget där och då för jag undervisade inte den klassen. För mig så hade påbudet inneburit att jag hade varit tvungen att göra undervisningen sämre för alla andra. Jag använde ofta olika färger för att understryka skillnader eller göra bilder enklare att förstå.
Senast redigerad av swordtoploughshare 2025-09-20 kl. 12:26.
Citera
2025-09-20, 12:20
Avstängd
Sagodjurs avatar
om vi lägger ner skolor och bara kör hemundervisning via digital teknik så slipper vi dessa problem.

en dag kommer folk se tillbaka och skratta åt att vi hade klassrum med 30 elever.
Citera
2025-09-20, 12:38
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
om vi lägger ner skolor och bara kör hemundervisning via digital teknik så slipper vi dessa problem. en dag kommer folk se tillbaka och skratta åt att vi hade klassrum med 30 elever.
Bra, ser framför mig en animerad lärare och 120 000 elever i publiken (överslagsräkning hur många som bör gå i tex nian idag), coolt sen när de skall ha gympa och alla hoppar jämfota samtidigt. Då kan undervisningen bli individuell, med ai-tekniken. Idag är det en skrivbordskonstruktion att stackars lärare skall vara en enmansorkester satt att undervisa extremt spridd nivå samtidigt. Man får ju damp bara av att föreslälla sig de arbetsvillkoren.
Citera
2025-09-20, 12:42
Medlem
Man skulle kunna göra som så att varje årskurs, så måste man ha godkända betyg för att kunna gå vidare till nästa årskurs.

Misslyckas man så hamnar man i en specialklass och får gå om året.
Citera
2025-09-20, 12:52
Medlem
grungewhores avatar
Liberaler tänker som vanligt ett halvt steg.

Ja, det är bra att normala barn slipper bli störda. Men sen tänkte de inte längre - sätt autister med adhd och elever som helt enkelt skiter i skolan alternativt har extremt låg IQ i samma klass.... lycka till med den undervisningen.

OBS-klasser var oftast små på den tiden, och ingen tyckte det var märkligt. De jag kände som gick OBS-klass har antingen lyckats riktigt bra i livet eller inte lyckats alls, och det hade nog varit samma resultat utan OBS--klass.

Sen är det åldern. Ett stökigt barn, oavsett diagnos eller ej, kommer dra med sig andra elever. Det är därmed en kedjeeffekt som gör att kanske fel sorts elever tas ur klassen, vilket i sin tur kommer påverka specialutbildningen.

Varför har man inte istället särskolor för diagnosbarn. Idag har vi klass 3A, 3B och 3C t ex, varför inte ha Klass 3ADHD och 3Autism med lärare lämpade för detta.

Vänsterpatrasket på riksföreningen pratar om hur man plötsligt inte behandlar alla lika, när det är uppenbart att alla inte kan behandlas lika. För att vi ska nå mer jämna resultat måste barn ha mer avskilda insatser.
Citera
2025-09-20, 13:38
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Liberaler tänker som vanligt ett halvt steg.

Ja, det är bra att normala barn slipper bli störda. Men sen tänkte de inte längre - sätt autister med adhd och elever som helt enkelt skiter i skolan alternativt har extremt låg IQ i samma klass.... lycka till med den undervisningen.

OBS-klasser var oftast små på den tiden, och ingen tyckte det var märkligt. De jag kände som gick OBS-klass har antingen lyckats riktigt bra i livet eller inte lyckats alls, och det hade nog varit samma resultat utan OBS--klass.

Sen är det åldern. Ett stökigt barn, oavsett diagnos eller ej, kommer dra med sig andra elever. Det är därmed en kedjeeffekt som gör att kanske fel sorts elever tas ur klassen, vilket i sin tur kommer påverka specialutbildningen.

Varför har man inte istället särskolor för diagnosbarn. Idag har vi klass 3A, 3B och 3C t ex, varför inte ha Klass 3ADHD och 3Autism med lärare lämpade för detta.

Vänsterpatrasket på riksföreningen pratar om hur man plötsligt inte behandlar alla lika, när det är uppenbart att alla inte kan behandlas lika. För att vi ska nå mer jämna resultat måste barn ha mer avskilda insatser.
Och även om det fanns obs.klasser fick ingen tillåtelse att springa ut och in för att de inte kunde sitta still där.

Detta handlar om låt gå mentaliteten som tillåter och ursäktar allt mer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in