2025-09-20, 14:26
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Och även om det fanns obs.klasser fick ingen tillåtelse att springa ut och in för att de inte kunde sitta still där.

Detta handlar om låt gå mentaliteten som tillåter och ursäktar allt mer.
Lågaffektivt bemötande som norm...
Citera
2025-09-20, 15:05
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swordtoploughshare
BRA!

Och det gäller inte bara när det är elever som har bristande koncentrationsförmåga eller kognitiv förmåga.

På skolan där jag jobbade hade vi en halvblind elev och på ett kollegium så förklarade specialpedagogen att vi skulle anpassa utbildningen i klassrummet genom att bara använda extra breda svarta whiteboardpennor och aldrig färgpennor för då blev det inte tillräcklig kontrast! Skolledningen nickade instämmande. Jävla idioter!
Till saken hörde dessutom att tjejen gärna satte sig långt bak för "hon kände sig utpekad" om hon satt längst fram.

Jag sa inget där och då för jag undervisade inte den klassen. För mig så hade påbudet inneburit att jag hade varit tvungen att göra undervisningen sämre för alla andra. Jag använde ofta olika färger för att understryka skillnader eller göra bilder enklare att förstå.

Vad skulle man gjort, menar du?
Citera
2025-09-20, 15:33
Medlem
Varför fanns inte dessa problem på 70-80-talet och senare? Det var inte stökigt på lektionerna, och inga diagnoser.
Citera
2025-09-20, 16:30
Medlem
Det finns en väldigt enkel regel i svensk skolpolitik: Om Liberalerna tycker det är en bra idé så är det inte det. Ett varv till med nytt betygssystem, ny lärarutbildning, ny läroplan kommer inte att åtgärda problemen i klassrummen. Och självklart kommer inte det här förslaget heller att göra något bättre.

Det låter ju jävligt bra att ta bort anpassningar och låta elever med särskilda behov undervisas i mindre grupper. Men så länge de inte ser till att tillföra tillräckliga resurser för att det ska kunna genomföras på ett ekonomiskt hållbart sätt så kommer barnen med särskilda behov att få gå kvar i vanliga klasser, bara utan anpassningar. Det är ju helidiotiskt!

Det som L måste fatta att lösningen till att en gång för alla få ordning på skolan är att se till att skapa förutsättningar för att lärare ska få göra sitt jobb på bästa sätt! Bara så kan man höja läraryrkets status och därigenom få in bättre studenter på lärarutbildningarna vilket kommer att leda till bättre resultat i skolorna. Men att hålla på med sitt pillande i skolpolitiken är bara destruktivt; ALLA dåliga förändringar i skolan de senaste 30 åren har kommit med en liberal skol/utbildningsminister. Så även denna gång.
Citera
2025-09-20, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Varför fanns inte dessa problem på 70-80-talet och senare? Det var inte stökigt på lektionerna, och inga diagnoser.

Då lät man barnen som hade behövt stöd få hållas istället för att så småningom gå ut nian med ett lass ettor i slutbetyg. I vissa fall fanns det undervisning i smågrupper och man hade ju särskilt och allmän engelska och matte, men annars så lät man bara buset hållas.
Citera
2025-09-20, 18:46
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/a...ett-aprilskamt

Elever med t ex ADHD ska undervisas i liten grupp i svenska och matte.

– I dag får elever sitta med hörselkåpor längst bak eller springa ut och in för att de inte kan sitta still. Klassrummen har varit rena vilda västern, säger Simona Mohamsson

Vilda västern är kanske att ta i, men en ensam lärare har inga möjligheter att tillgodose allas behov, och har heller inga möjligheter att se allt som sker eller som sägs i ett klassrum med 25-30 elever, det skriver jag under på.

Men jag ser ett problem med att exkludera elever ur klassen. Och jag ser problem med att samla dessa elever i en egen grupp.

Lösningen enligt mig är att alltid ha två lärare i klassrummet. Men det kostar ju…

Har du 3-4 OBS-barn i klassen så hjälper det inte med två lärare.

Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Liberaler tänker som vanligt ett halvt steg.

Ja, det är bra att normala barn slipper bli störda. Men sen tänkte de inte längre - sätt autister med adhd och elever som helt enkelt skiter i skolan alternativt har extremt låg IQ i samma klass.... lycka till med den undervisningen.

OBS-klasser var oftast små på den tiden, och ingen tyckte det var märkligt. De jag kände som gick OBS-klass har antingen lyckats riktigt bra i livet eller inte lyckats alls, och det hade nog varit samma resultat utan OBS--klass.

Sen är det åldern. Ett stökigt barn, oavsett diagnos eller ej, kommer dra med sig andra elever. Det är därmed en kedjeeffekt som gör att kanske fel sorts elever tas ur klassen, vilket i sin tur kommer påverka specialutbildningen.

Varför har man inte istället särskolor för diagnosbarn. Idag har vi klass 3A, 3B och 3C t ex, varför inte ha Klass 3ADHD och 3Autism med lärare lämpade för detta.

Vänsterpatrasket på riksföreningen pratar om hur man plötsligt inte behandlar alla lika, när det är uppenbart att alla inte kan behandlas lika. För att vi ska nå mer jämna resultat måste barn ha mer avskilda insatser.

När jag gick i skolan så hade vi på högstadiet ca 450 elever. Bland dessa fanns totalt 6-8 i OBS-klass. Någon tjej, resten killar.

Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Och även om det fanns obs.klasser fick ingen tillåtelse att springa ut och in för att de inte kunde sitta still där.

Detta handlar om låt gå mentaliteten som tillåter och ursäktar allt mer.

Precis. "Läraren" som hade hand om OBS-klassen var en stadig bit och sträng som satan. Han gjorde roliga uppgifter för dem. Vet att de bland annat fick bygga en Beach buggy och köra omkring med på lärarnas parkering.

Citat:
Ursprungligen postat av Newton555

Kommer ut rapporter från USA nu att ur gruppen ovaccinerade så finns det noll ADHD, Asperger, Autism mm. På 80-talet var vaccinationsprogrammet 3-4 sprutor, idag är det i USA runt 100. Vaccinationsbolagen fick friskrivningsklausul för alla biverkningar på 80-talet.

Det finns en kontrollgrupp i USA med noll vaccinerade och det är amish-befolkningen. Noll autoimmuna sjukdomar, noll neuropsykiatriska sjukdomar, noll eller väldigt få cancerfall tror även reumatiska sjukdomar var noll eller nära noll. Myndigheterna har naturligtvis haft koll på det här i alla år. Ska bli intressant att se vad det här kommer leda till.

Det kunde vara pratigt i klassrummet ibland men då röt fröken eller magistern till så blev det knäpptyst. Man respekterade auktoriteter mer på den tiden. Skulle en lärare luggat eller smällt till en elev skulle föräldrarnas första fråga vara när de kom hem vad hade du gjort och sedan hade de kanske fått sig en ny dask. Idag ringer föräldrarna polisen.
Citera
2025-09-20, 19:17
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Har du 3-4 OBS-barn i klassen så hjälper det inte med två lärare.

Jag tror alla förstår att det inte finns en generell lösning. I skolan jobbar vi med människor och de är som alla vet, inte stöpta i en och samma form.
Jag och andra har erfarenhet av att det fungerar med två lärare. De ungdomar som L vill peka ut som hopplösa fall riskerar att bli det i en egen grupp där de förstärker varandras beteenden. Med två lärare i klassrummet och dessa elever kvar i klassrummet har de förutsättningar att få hjälp utifrån sina förutsättningar, samtidigt som de ”lär sig” hur man uppträder i en klass. Observera att jag inte lägger någon skuld på dessa elever. En elev med ADHD eller någon annan NPF-diagnos får inte skuldbeläggas.
Ibland hör man kommentarer eller läser inlägg här på FB att dessa barn borde skärpa sig, att lärarna måste ta i med hårdhandskarna så att de lär sig. Att ta i med hårdhandskarna är helt kontraproduktivt. Det som gäller är lågaffektivt bemötande och att skapa relation. Något man gör bäst i ett klassrum. Inte i ett rum där eleven egentligen inte alls vill vara.
Tyvärr kommer tvålärarsystem inte att bli vanligt i skolan, det kostar för mycket.
Citera
2025-09-20, 19:28
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Jag tror alla förstår att det inte finns en generell lösning. I skolan jobbar vi med människor och de är som alla vet, inte stöpta i en och samma form.
Jag och andra har erfarenhet av att det fungerar med två lärare. De ungdomar som L vill peka ut som hopplösa fall riskerar att bli det i en egen grupp där de förstärker varandras beteenden. Med två lärare i klassrummet och dessa elever kvar i klassrummet har de förutsättningar att få hjälp utifrån sina förutsättningar, samtidigt som de ”lär sig” hur man uppträder i en klass. Observera att jag inte lägger någon skuld på dessa elever. En elev med ADHD eller någon annan NPF-diagnos får inte skuldbeläggas.
Ibland hör man kommentarer eller läser inlägg här på FB att dessa barn borde skärpa sig, att lärarna måste ta i med hårdhandskarna så att de lär sig. Att ta i med hårdhandskarna är helt kontraproduktivt. Det som gäller är lågaffektivt bemötande och att skapa relation. Något man gör bäst i ett klassrum. Inte i ett rum där eleven egentligen inte alls vill vara.
Tyvärr kommer tvålärarsystem inte att bli vanligt i skolan, det kostar för mycket.

Om du nu jobbar som lärare så får du väl hålla med om att skolan har ett ansvar för de normala eleverna också, de som får sin skolgång/utbildning förstörda av barn med NPF-diagnoser?

Personligen är jag övertygad om att grundorsaken till explosionen av NPF-barn beror på främst vaccinationsprogrammet. Allt socker barnen får i sig bidrar definitivt också. Dessutom i många fall frånvarande fäder eller undfallande uppfostran, dvs inga rimliga konsekvenser av dåligt/felaktigt beteende. Mitt hjärta blöder för de barn som är skadade av vaccinet, de fick liksom aldrig chansen utan folk som var ansvariga för dem och skulle tillvarata deras bästa svek dem redan från början. Hur synd det än är om dem så kan det aldrig hjälpa att förstöra för de normala barnen. Mina barn är ovaccinerade och jag kan säga att det gäller att vara påläst, rakryggad och bestämd när man möter skolan/sjukvården.
Citera
2025-09-20, 19:54
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Om du nu jobbar som lärare så får du väl hålla med om att skolan har ett ansvar för de normala eleverna också, de som får sin skolgång/utbildning förstörda av barn med NPF-diagnoser?

Två lärare i klassrummet betyder att alla kan få den hjälp och det stöd de behöver.

Tyvärr måste jag konstatera att du ger uttryck för den syn på NPF-elever (egentligen borde man inte använda den termen) som jag i mitt inlägg vände mig mot, nämligen att de ses som ett problem.
Att ”ha” ADHD t ex, behöver inte innebära enbart problem vare sig för personen eller personer runtomkring.
Jag uppmanar dig att själv söka kunskap genom att helt enkelt på Google skriva ”fördelar med ADHD”
Medvetna föräldrar och medvetna lärare kan lotsa barnet/ ungdomen förbi de negativa bitarna och fokusera på styrkorna.
Citera
2025-09-20, 20:19
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Två lärare i klassrummet betyder att alla kan få den hjälp och det stöd de behöver.

Tyvärr måste jag konstatera att du ger uttryck för den syn på NPF-elever (egentligen borde man inte använda den termen) som jag i mitt inlägg vände mig mot, nämligen att de ses som ett problem.
Att ”ha” ADHD t ex, behöver inte innebära enbart problem vare sig för personen eller personer runtomkring.
Jag uppmanar dig att själv söka kunskap genom att helt enkelt på Google skriva ”fördelar med ADHD”
Medvetna föräldrar och medvetna lärare kan lotsa barnet/ ungdomen förbi de negativa bitarna och fokusera på styrkorna.

Tack men jag har sett tillräckligt i barnens klasser. Två lärare hjälpte inte alls. Barnens undervisning påverkades oerhört negativt.

Jag är helt på det klara med att vissa med tex ADHD kan få det till något positivt om de kan tygla sitt beteende. Det är ju inte dem jag tar upp som ska till OBS-klass. Trodde du det på allvar eller spetsar du bara till det för att din lösning med två lärare i klassrummet ska vinna gehör? Som sagt, jag har redan upplevt två lärare när det var en autist i klassrummet och det fungerar inte. Att ha två eller flera med ADHD, autism och Asperger etc är komplett vansinne. Det kanske är du som behöver läsa på och vidga dina vyer?
Citera
2025-09-20, 20:21
Medlem
På 60-70talet fanns det OBSklasser, ungefär 1 i varje klass på 30 kom dit.
I å för sig tyckte jag det var fel för dessa killar blev ju för alltid lite utpekade liksom. Det var alltid killar.
en av dom träffade jag 30 år senare å då drev han ett entreprenadföretag med flera anställda.
Citera
2025-09-21, 10:21
Medlem
Citat:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/a...ett-aprilskamt

Elever med t ex ADHD ska undervisas i liten grupp i svenska och matte.

– I dag får elever sitta med hörselkåpor längst bak eller springa ut och in för att de inte kan sitta still. Klassrummen har varit rena vilda västern, säger Simona Mohamsson

Vilda västern är kanske att ta i, men en ensam lärare har inga möjligheter att tillgodose allas behov, och har heller inga möjligheter att se allt som sker eller som sägs i ett klassrum med 25-30 elever, det skriver jag under på.

Men jag ser ett problem med att exkludera elever ur klassen. Och jag ser problem med att samla dessa elever i en egen grupp.

Lösningen enligt mig är att alltid ha två lärare i klassrummet. Men det kostar ju…
Nu sitter du och pratar om saker du har noll förståelse för.

Lärare här.

Det går inte att ha adhd elever i en stor grupp. De behöver lugn och ro... De är i deras adhd spektrum. De borde få ha vissa lektioner i lugn och ro. Sedan andra lektioner gemensamt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in