Citat:
Ursprungligen postat av
RFT
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/a...ett-aprilskamt
Elever med t ex ADHD ska undervisas i liten grupp i svenska och matte.
– I dag får elever sitta med hörselkåpor längst bak eller springa ut och in för att de inte kan sitta still. Klassrummen har varit rena vilda västern, säger Simona Mohamsson
Vilda västern är kanske att ta i, men en ensam lärare har inga möjligheter att tillgodose allas behov, och har heller inga möjligheter att se allt som sker eller som sägs i ett klassrum med 25-30 elever, det skriver jag under på.
Men jag ser ett problem med att exkludera elever ur klassen. Och jag ser problem med att samla dessa elever i en egen grupp.
Lösningen enligt mig är att alltid ha två lärare i klassrummet. Men det kostar ju…
Har du 3-4 OBS-barn i klassen så hjälper det inte med två lärare.
Citat:
Ursprungligen postat av
grungewhore
Liberaler tänker som vanligt ett halvt steg.
Ja, det är bra att normala barn slipper bli störda. Men sen tänkte de inte längre - sätt autister med adhd och elever som helt enkelt skiter i skolan alternativt har extremt låg IQ i samma klass.... lycka till med den undervisningen.
OBS-klasser var oftast små på den tiden, och ingen tyckte det var märkligt. De jag kände som gick OBS-klass har antingen lyckats riktigt bra i livet eller inte lyckats alls, och det hade nog varit samma resultat utan OBS--klass.
Sen är det åldern. Ett stökigt barn, oavsett diagnos eller ej, kommer dra med sig andra elever. Det är därmed en kedjeeffekt som gör att kanske fel sorts elever tas ur klassen, vilket i sin tur kommer påverka specialutbildningen.
Varför har man inte istället särskolor för diagnosbarn. Idag har vi klass 3A, 3B och 3C t ex, varför inte ha Klass 3ADHD och 3Autism med lärare lämpade för detta.
Vänsterpatrasket på riksföreningen pratar om hur man plötsligt inte behandlar alla lika, när det är uppenbart att alla inte kan behandlas lika. För att vi ska nå mer jämna resultat måste barn ha mer avskilda insatser.
När jag gick i skolan så hade vi på högstadiet ca 450 elever. Bland dessa fanns totalt 6-8 i OBS-klass. Någon tjej, resten killar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Klas-Vegas
Och även om det fanns obs.klasser fick ingen tillåtelse att springa ut och in för att de inte kunde sitta still där.
Detta handlar om låt gå mentaliteten som tillåter och ursäktar allt mer.
Precis. "Läraren" som hade hand om OBS-klassen var en stadig bit och sträng som satan. Han gjorde roliga uppgifter för dem. Vet att de bland annat fick bygga en Beach buggy och köra omkring med på lärarnas parkering.
Citat:
Ursprungligen postat av
Newton555
Varför fanns inte dessa problem på 70-80-talet och senare? Det var inte stökigt på lektionerna, och inga diagnoser.
Kommer ut rapporter från USA nu att ur gruppen ovaccinerade så finns det noll ADHD, Asperger, Autism mm. På 80-talet var vaccinationsprogrammet 3-4 sprutor, idag är det i USA runt 100. Vaccinationsbolagen fick friskrivningsklausul för alla biverkningar på 80-talet.
Det finns en kontrollgrupp i USA med noll vaccinerade och det är amish-befolkningen. Noll autoimmuna sjukdomar, noll neuropsykiatriska sjukdomar, noll eller väldigt få cancerfall tror även reumatiska sjukdomar var noll eller nära noll. Myndigheterna har naturligtvis haft koll på det här i alla år. Ska bli intressant att se vad det här kommer leda till.
Det kunde vara pratigt i klassrummet ibland men då röt fröken eller magistern till så blev det knäpptyst. Man respekterade auktoriteter mer på den tiden. Skulle en lärare luggat eller smällt till en elev skulle föräldrarnas första fråga vara när de kom hem
vad hade du gjort och sedan hade de kanske fått sig en ny dask. Idag ringer föräldrarna polisen.