2025-09-20, 13:01
Medlem
Jag var rätt bitter som yngre, p.g.a. depression. Idag mår jag helt ok o känner mig inte bitter längre.
Citera
2025-09-20, 13:27
Medlem
Mailmanss avatar
Att man blivit gammal. Ont i kroppen och inte har samma rörlighet. Man orkar inte festa heller, man blir bakis i 2 veckor.
Sverige är förstört och allt blir bara sämre.

Har man ens något att se fram emot?

Det gör mig bitter
Citera
2025-09-20, 13:57
Medlem
Hegamons avatar
Jag borde väl vara mera bitter men är inte det. Saker blev fel, det gick snett. Jag gjorde fel val. Men världen ligger fortfarande öppen.

Sedan är jag väl inte en gubbe riktigt än men jag vet ju vad som väntar.

Jag tror mest att gubbar och tanter är bittra för att livet så att säga tystnar, telefonen ringer mindre, färre behöver dom. Jag tror en vanlig tanke är dom kunde uträttat mera, När dom inser mycket av livet ligger bakom och inte framför, då är det lätt känna viss bitterhet i en vardag som är rutiner och slentrian.
Citera
2025-09-20, 14:51
Medlem
Paris24s avatar
Man har ingenting spännande framför sig, bara förfall. När man är yngre så är fortfarande allt mystiskt och intressant. Men tänk när man haft semester i alla länder och sett att de är ganska lika. Eller haft små roliga barn och de blir emo-tonåringar, och sedan själva familjer och aldrig hör av sig. En gamling har inte mycket nytt att se fram emot, sorry. Kanske om man blir religös, de är inte bittra för de har något att använda hjärnan till.
Citera
2025-09-20, 14:53
Medlem
Bitter över min barndom. Att gå hubgrig och känna sig hungrig var standard sför mig som barn. Benrangel, anoretiker är jag som vuxen.
Citera
2025-09-20, 15:06
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Bitter och cynisk blir man i öfvre medelåldern, när man kommit till insikten att alla andra utom en själv är kompletta idioter som inte begriper ett endaste dugg!

Bitter och förtvivlad blir man när folk tror att det någonsin har stavats "öfvre", och på samma gång försöker framställa sig som insiktsfulla. Läs Almquists Svensk Rättstafnings-lära och ... jag höll på att säga "återkom", men gör för fan inte det. Bara kryp in i ett hörn och skäms.
Citera
2025-09-20, 15:21
Medlem
Jag tror ärligt talat att vissa nästan föds bittra. De har någon slags nedärvd gnäll-gen. I min familj har ingen visat minsta tecken på bitterhet och tack o lov är jag likadan.

En del föds liksom med inställningen att de förväntar sig stordåd och rosenströdda stigar och blir följaktligen ständigt besvikna. Är man lite mer besviken från första början har man så många fler möjligheter att bli glatt överraskad genom livet
Citera
2025-09-20, 16:01
Medlem
Tänker på massor att inte vara bitter/negativ för jag själv hatar personer som ständigt är det.

Min mor blev det när farsan hade 50-årskris och de flyttade isär i något år. Sedan dess har min mor uttryckt sig positivt max 5 ggr och det har gått över 20 år. Fattar inte hur hon orkar med sig själv för att vara helt ärlig, eller hur farsan inte flyttat ifrån än.
Citera
2025-09-20, 16:34
Medlem
AXUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
När jag var barn så undrar jag varför gubbar och kärringar var så sura och bittra.

Nu när jag är äldre så förstår jag dom mer.

Varför tror ni dom var bittra och sura? Är ni det eller känner ni att ni är påväg åt det hållet?
Alla hamnar vi nog där förr eller senare och oavsett om vi haft det bra från början eller inte. Det får väl stå som mitt bittra svar på din fråga.
Citera
2025-09-20, 17:41
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Fy fasen vad deppigt att vara bitter i lejonparten av sitt liv?

Hjälper det inte att tänka att majoriteten av jorden befolkning gärna bytt liv med dig?
Japp, det hjälper lite. jag är hellre bitter i min Mercedes än på en lokalbuss.
(Har faktiskt ingen Mercedes, det är ett talesätt jag modifierade lite. En liknelse)

Tack för omtanken!
Citera
2025-09-20, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
När jag blev sjuk och inte längre klarade mig själv, när alla försök att bli frisk bara gjorde att man blev sämre, sen blev man på det utförsäkrad och har fått kämpa som ett djur för att få mat på bordet, under tiden fick man inse att man inte hade några vänner kvar när man inte var energisk och rolig längre. Så jo lite bitter har man nog blivit.

Fast om man är sjuk på riktigt får man sju sjukersättning. Kan det vara så att du är inbillnkngssjuk? Och att detta trigga igång bitterheten?
Citera
2025-09-20, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PovelRamlar
Fast om man är sjuk på riktigt får man sju sjukersättning. Kan det vara så att du är inbillnkngssjuk? Och att detta trigga igång bitterheten?

Efter 14 års kamp med försäkringskassan som utförsäkrad. Så blev jag till slut beviljad en sjukpenning på 11000:- i månaden. och den har jag faktiskt än idag. Men kan bli utan igen vilken dag som helst det vet jag ju efter tidigare erfarenheter, så man kan inte slappna av. Sjukersättning har jag sökt och fått avslag på flera gånger, inte på grund av att dom anser att jag inte är sjuk, utan för att dom fått för sig att jag på något magiskt sätt kommer att bli frisk i framtiden. Och visst hoppas jag att deras spådom slår in, men jag är inte lika övertygad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in