Citat:
Ursprungligen postat av
a-mortal
Vet en tant som är deprimerad, lever själv med några husdjur, ingen kontakt med barnen och vill bara dö. Hon har inte fått något råd från läkarna, de hade bara sagt att det kommer bli värre med åldern och gett henne piller. Jag har ingen tid över till att hjälpa henne, så vad gör man? Det är bara att glömma så man kan fokusera på sin egen framtid. Det finns ingen att beskylla, livet är krångligt.
Man är sin egen lyckas smed, men när livet ger en en ärta och säger "ha så kul", då blir det inte speciellt kul.
Min mamma håller kontakt med folk på telefon fast hon har det svårt med hälsan och inte kan äta utan problem.
Hon bara kämpar med allt hela tiden och jag fattar inte att hon ens står upp.
Om livet ger henne en ärta så planterar hon det och vattnar tills det växer fram nya ärtor.
Sån är jag absolute inte. Livet verkar dock vara menat för de som kämpar.
Frågan är hur man ändrar sig själv till att bli någon som orkar och vill kämpa.
Om man visste det skulle man bli miljonär och leva dygdigt.
Jag tror att svaret ligger i att vara rätt för sig själv. Ungefär som kristna säger "walk in the light".
Varje gång vi väljer det sämre alternativet, det trygga enkla alternativet, så väljer vi det vi kortsiktigt vill ha. Över tid skapar det kognitiv dissonans (obehag) när du vet hur du vill agera, men inte gör det.
Så botemedlet är att istället för göra det som känns bra för stunden, göra det som är bra för dig i livet. (Därför är Nike:s logotyp så bra.)